Disse hjelmene indikerer mye av livet til Atle Gulbrandsen. Til venstre, hans rolle som Norges mest profilerte bilsportkommentator, og til høyre illustrerer han også hva familielivet betyr utenom alt fokuset på motorsport.

Formel 1-eksplosjonen har nærmest snudd opp-ned på livet til Atle

I 25 år har han vært hele Norges Formel 1-stemme. Og nå er det rekordmange som vil ha mer av Atle Gulbrandsen.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: Helt siden Atle Gulbrandsen begynte å kommentere Formel 1 i 1997, i en alder av bare 17 år, så har drømmen ikke bare vært å ha dette mer eller mindre som en heltidsjobb. Men drømmen om en stor og bred folkeinteresse for sporten har alltid ligget der.

FORMEL 1: Helt siden Atle Gulbrandsen begynte å kommentere Formel 1 i 1997, i en alder av bare 17 år, så har drømmen ikke bare vært å ha dette mer eller mindre som en heltidsjobb. Men drømmen om en stor og bred folkeinteresse for sporten har alltid ligget der.

For selv om TV 2 i sine rettighetsdager på tidlig 2000-tall kunne skimte med et sekssifret antall TV-seere, så var det likevel ikke i nærheten av et så stort engasjement blant menigmann for sporten slik den er i dag.

Og det begynner Atle nå å merke på kroppen. Bokstavelig talt.

– Etter 24 timer med kommentering fra testdagene i Bahrain, så var jeg så sliten da jeg kom hjem at jeg helt glemte av en avtale. For jeg skulle egentlig gå natteravn i nabolaget, sier Atle Gulbrandsen.

NENT satser rekordstort på Formel 1 i Norge med et nytt, stort studio. Til venstre programleder Daniel Høglund, tilbakevendende ekspert Thomas Schie og Atle Gulbrandsen.

Hamarsingen er Norges mest kjente motorsportstemme etter 25 år med både Formel 1-kommentering og en rekke andre engasjement innenfor bilsporten i Norge. I tillegg er han medienes store ekspertkilde når kunnskap og analyser skal formidles til Ola Nordmann.

For selv om det går i ett, så har Gulbrandsen en viss oversikt over hva han har stilt opp på og bidratt med i stort og smått denne uka. I den vedlagt faktaboksen kan du se hans foreløpige ukeplan kun denne uka.

Atles medieuke - 13.-20. mars

Mandag
• Intervju med VG om Formel 2
• Sak på NRK Dagsrevyen om Mick Schumacher
• Sitert i Parc Fermé om Formel 1-testing
Tirsdag
• Intervju med bransjemediet Kampanje
• Gjest hos Michael Andreassen på P4
• Ny VG-sak om Formel 2
• NRK-sak om Formel 2
Onsdag
• Gjest hos Nettavisens Formel 1-studio
• NRK med sak om Mercedes
• VG med sak om Hamilton/Verstappen
Torsdag
• Intervju med NRK Sport
• Gjest hos NRK P2
Fredag
• Gjest hos P3 Morgen
• Ordinær kommentering på Viaplay
• Gjest hos P4 Sporten mellom slagene
Lørdag
• Gjest hos NRK Helgemorgen
• Kommentering av Formel 1-trening og kvalifisering, samt Formel 2-løp
Søndag
• Stort Formel 1-studio med kommentering av Formel 2- og Formel 1-løp.

Og interessen er altså rekordhøy, parallelt med at NENT - som eier Viaplay - satser rekordstort på spesielt Formel 1- og Formel 2-sendingene. Interessen om dagen er så høy at Gulbrandsens dager den siste uka knapt går med til noe annet enn å svare på spørsmål og stille opp på intervjuer. Og ja, en og annen selfie blant folk på gata blir det også.

– Jeg var på en ishockeykamp på Jordal hvor jeg måtte stoppe å ta selfier. Det var uvant. Selv om det har skjedd en og annen sjelden gang, så er det nå blitt veldig mye. Men det vitner bare om interessen. Den er altså så stor. Det er så utrolig gøy, sier han.

Kontrastfylt endring på få år

Med det vil han også understreke at måten livet hans nå er snudd opp-ned på nå er utelukkende til det positive.

– Alt jeg stiller opp på nå er jo lystbetont. Dette har jo vært hele livet mitt, og da er det gøy å fortelle om denne sporten til alle som ønsker å lære mer, sier han.

Kontrasten er stor til bare noen få år siden. Da var det nærmest en desperasjon til å få Formel 1-sporten ut i spaltene, fordi det ikke var i nærheten av det samme trøkket og interessen for mediene, og følgelig folket.

Det er jo viden kjent nå at Netflix-serien Drive To Survive, i kombinasjon med Dennis Haugers framgang med Formel 2-kjøring i år, har tent en gnist av dimensjoner i Norge man ikke har sett før.

– For fire-fem år siden, så husker jeg at jeg måtte sende en mail til Ole Kristian Strøm (VG-journalist som dekker mye motorsport, journ.anm.), for å høre om de kunne skrive litt om Formel 1 før sesongstarten. Så da var vi der. Nå er alt helt annerledes. Nå er det flere saker daglig, over alt, konstaterer han.

Prioriterer familielivet

Som mange andre har Formel 1-eksperten et vanlig familieliv utenom, hvor Formel 1 og motorsport er alt annet enn det mest sentrale. Dette verner han godt om og sørger for å koble av mest mulig tid til. Derfor forsøker 42-åringen å ta seg god nok fri når han først har fri for å pleie familielivet med samboeren og deres to døtre.

Men selv hjemme har også interessen sneket seg sakte men sikkert inn også de siste årene, selv om motorsport alltid har vært en solid del av livet hans.

– Jeg jobber jo veldig mange helger, men da er jeg også ekstremt opptatt av å maksimere tiden jeg ikke jobber med å være til stede med familien. Men så har alle jentene mine blitt litt interesserte i Formel 1 også, da. Jeg fikk blant annet beskjed av mine barn om at jeg burde legge ut noen greier på TikTok. Så da la jeg blant annet ut klippene vi i Viaplay har kalt for «Atles F1-skole». Den ene fikk over 200.000 visninger i løpet av to dager, understreker Gulbrandsen.

Han er, og har vært, en godt kjent profil i norsk bilsport i mange år. Ikke bare for hans innsats på skjermen. Han er også selv det han kaller for semiprofesjonell bilsportutøver, ved at han kjører uten egen sponsorfinansering sammen med Møller Bil Motorsport i den tyske langdistanseserien som kjøres kun på Nürburgring flere helger i året.

Riktignok har de ikke kjørt noe under pandemi-perioden de siste to årene, men denne kjøringen har altså også betydd mye for livet hans siden midten av 2000-tallet, og karrieren som utøver restartes igjen denne sesongen.

Ikke bare kommenterer Atle Gulbrandsen utøvere med kjøredress på. Han kler gjerne på seg en selv.

Kombinerer flere roller

Mindre ble ikke posisjonen hans i norsk bilsport ved at han også i 2019 fikk tilbudet om å tre inn som sportssjef i Norges Bilsportforbund. En mulighet han takket ja til. Dette innebærer blant annet mye fokus på forbundets talentsatsing og følge opp unge og lovende utøvere.

I så måte har også Gulbrandsen derfor jobbet med Dennis Hauger fra et forbundsperspektiv, men Haugers tilknytning til forbundets talentsatsing er nå mindre enn tidligere. Derfor føler ikke Gulbrandsen det er noe problematisk også å håndtere Formel 2-profilen fra et redaksjonelt ståsted i sin Viaplay-rolle.

– Jeg får ikke levd av å kommentere Formel 1 aleine, så jeg må også ha andre jobber i tillegg. Jeg fikk et tilbud om å bli sportssjef i NBF i 2019, og nå er vi inne i en situasjon hvor Dennis Hauger gjør det veldig bra, og vi må håndtere han også journalistisk. Så jeg er veldig bevisst på at man gjør det riktig. Nå er det også sånn at jeg har ikke så mye med Dennis å gjøre i forbundet, da vi jobber primært med de yngste talentene, mens de på nivået til Hauger klarer seg godt selv, sier Gulbrandsen.

Han sammenlikner med Storbritannia hvor store profiler innenfor Formel 1 fra etablerte britiske medier også tar på seg kommersielle oppdrag innenfor Formel 1-sporten. Så han ser ikke på dette som problematisk i seg selv - selv om han er klar over at disse skillelinjene håndteres strengere innenfor norsk mediebransje.

– Vi må være klar over at spesielt i motorsport, så er det ikke uvanlig at man jobber flere steder. Hvis man har lagt merke til presentasjonene av årets Formel 1-biler, så er det på mange av dem Sky-reportere som da også har stått på lønningslista til Formel 1-teamene. Så i Storbritannia er ikke dette et tema en gang, så slik fungerer motorsporten internasjonalt, slår Gulbrandsen fast.

PS! Apropos flere roller og tette kontaktbånd i bilsporten, så vil vi i Parc Fermé presisere at artikkelforfatteren selv har et personlig engasjement hos NENT som bilsportkommentator utenom Formel 1, og følgelig har et kollegaforhold til Gulbrandsen. Denne saken er derimot produsert utelukkende på redaksjonelle betingelser.

Powered by Labrador CMS