Slik skal Atle sette sitt fotavtrykk på norsk bilsport i framtiden

Rollen som sportssjef er kanskje kompleks. Men Atle Gulbrandsen har ingen hensikt å revolusjonere noe som helst.

Publisert

– Først er det svært viktig å understreke at Holm Jacob (Matheson, journ.anm) har gjort en kjempejobb. Jeg er så ydmyk for å kunne videreføre det han har gjort. Jeg har ingen ambisjon om totalt å endre på det som er lagt ned av arbeid, sier Atle Gulbrandsen til Parc Fermé.

Atle Gulbrandsen. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Først er det svært viktig å understreke at Holm Jacob (Matheson, journ.anm) har gjort en kjempejobb. Jeg er så ydmyk for å kunne videreføre det han har gjort. Jeg har ingen ambisjon om totalt å endre på det som er lagt ned av arbeid, sier Atle Gulbrandsen til Parc Fermé.

Han har akkurat bladd igjennom og vist fram alt han har samlet på siden han startet sin egen karriere på tidlig 90-tall. Alt fra sponsorsøknader, gamle avisutklipp, treningsplaner og alt han brukte all sin fritid på å koke ned har han spart på.

Dette gir han en påminnelse om hvor mye han selv har brent for bilsporten siden han var en liten gutt. Det endte med en semiprofesjonell karriere i tysk baneracing, der han har kjørt gratis for det eneste helnorske teamet Møller Bil Motorsport på Nürburgring siden 2005.

Atle Gulbrandsen har selv vært en liten gutt som drømte om noe stort. Her et håndskrevet dokument som viser hvordan han iherdig jobbet for å skaffe sponsormidler til satsingen sin i ung alder. Mange kjenner seg kanskje igjen? (Foto: Simen Næss Hagen)

Ved siden av å være racingfører vil han også kommentere Formel 1 på Viasport, som han har gjort i en årrekke. PR-jobben via selskapet Ribalta AS vil fortsette, men i redusert grad for å bruke rundt 50 prosent av arbeidstiden sin på den nye jobben som sportssjef for Norges Bilsportforbund.

Mye papirarbeid

Han har samlet på så å si alle dokumenter fra sin spede karrierestart som tenåring. Dette er både god erfaring og ikke minst til stor inspirasjon for alle de ambisiøse bilsportutøverne han nå skal få et større ansvar rundt. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Jobben er bredere enn mange tror. Først og fremst talentutvikling, både med Team Norway men også på breddenivå. Å bidra til økt rekruttering over alle regionene vi har i Norge. Ellers består jobben av mange usynlige administrative oppgaver. Det er jo ingen hemmelighet at mye av budsjettet kommer fra FIA, og da er det søknader som skal skrives med dertil omfattende prosesser rundt, det skal rapporteres, vises til regnskaper og alt sånt, oppsummerer Gulbrandsen.

Rollen han trer inn i er ikke nødvendigvis ukjent farvann for den 39 år gamle hamarsingen. De siste tre årene har han sittet i styringsgruppa for talentutviklingsatsingen til bilsportforbundet.

Som både reporter, kommentator og generelt bilsporttilhenger har Atle Gulbrandsen vært til stede på det meste av historiske billøp som har vært verdt å være på - alt fra rally til rallycross og ulike internasjonale serier på racingbanene. Også Formel 1 da, selvsagt... Alt her veldokumentert med bilder, akkrediteringskort og liknende. (Foto: Simen Næss Hagen)

I så måte har han allerede satt sitt spor hos flere enkeltskjebner i hvilke veier det kan være lurt å gå. Nå gleder han seg til å ha en mer sentral og direkte rolle overfor norske bilsportutøvere som drømmer om en stor, internasjonal karriere.

Atle Gulbrandsen og Christian Krognes kjenner hverandre godt fra VLN-serien i Tyskland. Her fra 6-timersløpet i fjor. (Foto: Simen Næss Hagen)

Rallygutt i utgangspunktet

Erfaringen, kunnskapen og kontaktnettet er uvurderlig for Gulbrandsen. Spesielt fra racingsfæren. Men han skal på ingen måte glemme at rally og rallycross har vært de store midtpunktene av grener som nordmenn har drømt om en internasjonal karriere i.

– Mange forbinder meg med racing. Men jeg kommer tross alt fra en rallyfamilie. Pappa kjørte rally og jeg har vokst opp med å dra på Rally Snøfreser’n og Rally Hedmarken. Det var det som var min inngang til bilsporten. Men veien fra gokart til racing var kortere for meg som aktiv utøver, sier Gulbrandsen.

Det at han har hatt stort fokus på baneracing munner ut i den internasjonale utviklingen der baneracingen åpner opp for mange flere gratisseter og betalte seter enn det som finnes i andre grener. Dette for å bevisstgjøre flere talenter at det er der de største mulighetene finnes, dersom målet først og fremst er å leve av å kjøre bil, og ikke nødvendigvis komme til Formel 1.

Denne type veiledning er kanskje der Gulbrandsen tror han vil sette størst fotavtrykk utad. Og han håper han kan finne tilsvarende karriereveier for utøverne utenfor baneracing.

– For eksempel en utøver som Steve Røkland, eller andre i hans posisjon, kan vi finne ut av mulighetene og komme med noen faglige vurderinger og kanskje involvere andre som kan komme med råd om hvor han bør kjøre. Målet til slutt er at man skal slippe å finansiere kjøringen selv, men utfordringen er at det ikke er like mange av disse mulighetene i rally som i racingen, sier Gulbrandsen.

Skryter av bredden

Han har sett et taktskifte i ambisjoner og drømmer blant mange av dagens talenter. Og han syns han er ser en ambisiøs sunnhet i mange av utøverne.

– Om du spurte noen hundre unge bilsportutøvere om hva de drømte om på 90-tallet, så ville de aller fleste svart verdensmester i Formel 1. Noen skal selvfølgelig fortsatt få ha denne drømmen, så lenge det kan være realistisk. Men så er det slik at man ikke drømme om Formel 1 for å få en vellykket karriere, sier Gulbrandsen.

Av de aller største internasjonale gullmedaljene er det kun Petter Solberg som har sanket i form av tre individuelle VM-gull, ett i rally (2003) og to i rallycross (2014 og 2015). Selv om mangelen på bragdene som har gitt store overskrifter i alle landets medier har uteblitt over flere år, så mener Gulbrandsen at bredden av toppførere fra Norge ikke kan sammenliknes med tidligere.

– Den er større enn noen gang, konstaterer Gulbrandsen, og teller opp antall førere fra Norge som kjører gratis eller får betalt i utlandet.

Og han har noen eksempler på svært vellykkede karrierer som får langt mindre oppmerksomhet enn hva som muligens kan måles i prestasjonsnivå.

– Christian Krognes har kanskje stått for årets beste enkeltprestasjon av en norsk bilsportutøver under 24-timeren på Spa. Og det at Mads Siljehaug nå har signert en lønnet kontrakt over flere år et konkret eksempel på hvordan vi har ønsket at utøverne skal se mot utlandet. Da vi i styringsgruppa lagde en karriereguide, så valgte Siljehaug å se på denne - der Reiter Young Stars-konkurransen var en av anbefalingene. Fordi det lå en mulighet her til å vinne en sesong i Blancpain. Så kom han seg dit, fordi han var god nok - og det endte med at teamet var så fornøyde at han fikk denne kontrakten, sier Atle.

Mange henvendelser

Jobben starter ikke før i januar. I mellomtiden skal Gulbrandsen avslutte sin egen sesong i VLN, som han etter planen fortsetter med neste år dersom teamet - etter all sannsynlighet - fortsetter sin satsing. Han har likevel fått ganske mange henvendelser allerede fra flere som mottok nyheten om hans nye rolle i forbundet med stor positivitet.

– Jeg må først sette meg litt mer inn i denne jobben, selv om tankeprosessen allerede er i gang om hvordan jeg skal forme dette. I tillegg til å fortsette den gode jobben som «Mathis» har lagt ned, så skal jeg finne mer ut av hva som er mine tanker og ideer, uten at jeg vil være superkonkret akkurat nå, sier han.

Powered by Labrador CMS