Dennis Olsen fra Porsche-comeback til nytt VM-løp med Ford:
– For min del kunne det gjerne ha gått litt fortere
Etter en liten tur innom Porsche på Nürburgring er det denne uken "back to normal" for Dennis Olsen. Fords GT3-prosjekt går i riktig retning, men om du spør Dennis selv kunne reisen mot toppen av pallen gjerne ha gå raskere.
RACING: Dennis Olsen har det som vanlig travelt med et tett løpsprogram. Etter å ha kjørt både Langdistanse-VM, GT World Challenge og IMSA med Fords nye GT3-bil var det denne helgen duket for Porsche-comeback på Nürburgring.
Det høres kanskje rart ut ettersom Olsen nylig gikk fra nettopp Porsche til Ford, men det er med all mulig velsignelse fra nettopp Ford at Våler-mannen ved to anledninger denne sesongen blir å finne i en Porsche.
Det er nemlig i forbindelse med 24-timersløpet på Nürburgring at Olsen er tilbake i et Porsche-team. Ford ser det som verdifullt at nordmannen høster enda mer erfaring på den legendariske banen frem mot neste sesong da målet er at de selv skal være på startlisten.
– Det handler litt om å ha følelsen og vite hva som trengs for å kjøre en såpass rask runde, sånn at når vi kommer med Forden så vet vi hva som skal til og hva som må forbedres. Så det er positivt å sitte i en rask bil og ha med seg den følelsen og erfaringen med tanke på oppsett av bil og hvordan ting trenger å være for at det skal gå fort, forteller Dennis Olsen til Parc Fermé.
Godt tempo i comebacket
Å være tilbake i Porsche var i stor grad som vanlig selv om det nå var i et annet team, som heller ikke har erfaring fra Nürburgring.
– Det har ikke forandra seg så mye siden jeg dro. Det er jo ikke så lenge siden heller, så det var helt ålreit. Litt rart å hoppe inn i Porschen igjen, men etter to runder var «pacen» og «feelinga» på plass igjen, sier Olsen.
24-timersløpet ruller ikke i gang før i juni, men det var denne helgen duket for viktige forberedelser i de såkalte kvalifiseringsløpene. Gjennom to løp på fire timer hver høster team og førere viktige erfaringer frem mot løpsstart i sommer.
Justeringer mellom det første løpet på lørdag og det neste som fulgte dagene etterpå var tidlig et godt steg i riktig retning med tanke på bilen. På søndag, passende nok på egen bursdag, gikk det unna for Dennis. I kvalifiseringen ble det andreplass, og etter sitt stint ledet de løpet. For teamkameratene var dog ikke tempoet like høyt denne helgen, og de endte til slutt som nummer 12.
– De andre hadde litt dårligere tempo så de trengte litt mer trening, så de kjørte resten av løpet for å få mest mulig mengdetrening.
Hvilket nivå teamkameratene kommer opp på er i stor grad det som vil være avgjørende for hvor bra det kan gå i 24-timersløpet.
– Jeg har jo Matt Campbell som den ene teamkompisen. Han er jo god så jeg er ikke bekymra for han, men de to andre er nødt til å få opp tempoet litt. Det kommer an på hvor stor progresjon de kommer til å ha i løpet av de neste to løpene før 24-timeren, så får vi se da. Det er litt vanskelig å si, men bilen er rask i hvert fall.
Skeptisk før Imola
Nå venter et par dager hjemme før det er ut på tur igjen. 28-åringen skal kommende helg i aksjon på Imola i det som er årets andre runde i Langdistanse-VM. Etter at noen løp er unnagjort med Ford er det tydelig at det fortsatt er en jobb å gjøre, men ting går gradvis i riktig retning.
– Fortsatt mye jobb. Det er det. Så vi er nok ikke der vi ønsker å være, men vi jobber i riktig retning. Ting blir litt og litt bedre for hver løpshelg som går. Så vi jobber i hvertfall i riktig retning. Akkurat hvor lang tid det kommer til å ta før vi står på toppen av pallen vet jeg ikke, forteller Olsen.
Olsen som selv har som mål om å vinne 24-timersløpet på Le Mans i sommer hadde naturligvis ønsket enda raskere progresjon, men han er trygg på at de vil komme opp på det nivået de ønsker å ligge på.
– Det er jo sånn det alltid føles. For min del så kunne det gjerne ha gått litt fortere, og at vi hadde tatt litt større steg av gangen, men det kommer, slår han fast.
Følgelig har han ikke de store forventingene til det kommende løpet på Imola som nok heller ikke er den banen på kalenderen som passer bilen best.
– Jeg tror det kan bli en litt tøff bane for oss. Den er ganske tett og krevende så vi får se hvordan det blir. Vi gjør det beste ut av det, og kanskje vi blir positive overraska. Vi har gjort en del forandringer i forhold til Qatar med tanke på oppsett og vi har noen ting som kommer på bilen. Plutselig finner vi nøkkelen, og da kan vi finne mye fart.