Flere R5-biler på trappene - her er Volkswagens «teaser»
Det hviler stor spenning rundt Volkswagens R5-Polo. Nå har de sluppet en smakebit på deres kommende modell.
Samtidig har Proton så smått startet testingen med deres nye Iriz R5, blant annet med Marcus Grönholm bak rattet, og det er ventet at Toyota skal utvikle en R5 basert på deres Yaris, som også brukes i WRC.
Og med Citroëns nyutviklede C3 R5 så er det en kraftig utvikling i utvalget av potensielle toppbiler i nasjonale og regionale mesterskap i tiden som kommer - noe som også er relevant for norsk rally.
R5en til Volkswagen har vært annonsert i lang tid, og senere i år skal deres Polo GTI R5 lanseres offisielt. Tirsdag kom skissen som viser særtrekkene som er å vente på den nye utgaven, og under skallet er det ventet at Volkswagen vil bygge videre på mye av suksessen som er hentet fra Skoda Fabia, som er regnet som den mest dominerende R5-bilen.
Volkswagen har samtidig uttalt tidligere i år at de ikke kommer til å etablere fabrikkteam i WRC 2, slik Skoda har gjort, og at Polo GTI R5 skal være en ren kundebil. De siste opplysningene Parc Fermé sitter på innebærer også at bilen ikke skal homologeres før neste sommer, og i presentasjonen fra Volkswagen står det ingenting om når bilen blir løpsklar for kundene.
– Med Polo GTI R5 håper vi å kunne overføre ekspertisen fra fire VM-titler over til kundetilbudet på en god måte, og tilby en førsteklasses doning for en rekke mesterskap, fra nasjonale løp til VM. Før de første løpene neste år så vil bilen gjennomgå grundige tester slik at den er klargjort for den ekstreme variasjonen av veiforhold som fins rundt omkring i verden, sier Volkswagen Motorsport-sjef Sven Smeets i presenstasjonen av R5-bilen.
LES OGSÅ: Her testes kitet som kan gjøre «alle» rallybiler firehjulsdrevne
LES OGSÅ: Citroën vil sette ny standard med nye C3