DEL

Det nye R4-reglementet utarbeidet av FIA og Oreca, har nådd sin første milepæl. Sjekk de første bildene her.

Tidligere i år ble det klart at den franske motorfabrikken Oreca vant anbudet om å utvikle et standardisert R4-kit, som skal bli en ny klasse mellom R3 og R5-kategorien i rally. I motsetning til R3 og R5 skal selve bilvalget være av den friere sorten, hvilket betyr at R4-kitet kan puttes på så å si hvilken bil som helst.

Dermed er det lagt til rette for en rekke biler som kan bygges om til firehjulsdrift, manuell sekvensiell girkasse og 1,6-liters turbomotorer, som er grunnpilarene i R4-regelverket.

I videoen over kan du se franskmannen Stephane Sarrazin prøve seg i den første prototypen utviklet av Oreca.

Ikke mer enn 105.000 euro

I anbudsdokumentet fra FIA i fjor høst, heter det at R4-kitet skal kunne brukes på serieproduserte biler som er produsert i et kvantum på minimum 2500 biler de siste 12 månedene, og tilhørende «bilfamilie» som har produsert 25.000 eksemplarer. Homologeringen fra FIA vil settes til syv år, med muligheter for ytterligere to års forlengelse av gangen.

Prisen på kitet skal heller ikke overstige 105.000 euro, heter det i dokumentet. Omregnet til norske priser, inkludert avgifter, vil det være snakk om en drøy million kroner.

Kan bli mulig i Norge

Parc Fermé skrev om denne utviklingen tidligere i år, og på det tidspunktet holdt Jan Egil Jenssen, teknisk sjef i NBF, døren åpen for at det nye R4-regelverket også kan innføres i Norge, men understreket samtidig at det ikke er noen selvfølge.

– For å være diplomatisk, så må jeg bare si at det ikke ligger noen automatikk i at dette innføres her. Mulig det er dyrt nok når det prismessig skal ligge mellom R3 og R5, slik jeg har forstått det. Men finnes det en fornuftig løsning på økonomi, sikkerhet og slikt, så klart det kan være mulig, sa Jenssen tidligere i år.