Racing koster deg som oftest dyrt, men noen steder kan det gjøres billigere enn som så.

FunSport fortsetter å vokse:

Får norgescup-status og enda lengre løp

24-timersløp er vel og bra, men i Norsk FunSport kan du kjøre enda lengre på et begrenset budsjett. 

Publisert

RACING: Bilsport er som kjent alt annet enn billig. Likevel finnes det noen unntak, som også er relativt snill mot lommeboka. Ett av tilbudene et godt stykke nede på prisstigen er FunSport Norge. 

RACING: Bilsport er som kjent alt annet enn billig. Likevel finnes det noen unntak, som også er relativt snill mot lommeboka. Ett av tilbudene et godt stykke nede på prisstigen er FunSport Norge. 

FunSport er en racingklasse for eldre standardbiler, og her er det langløp som står på programmet. Poenget er å gjøre racing så tilgjengelig som mulig til en lavest mulig pris. 

Lav terskel

Bilen man konkurrerer med skal være original og minst 17 år gammel, og den må være registrert og ha igjen minst 12 måneder av EU-godkjenningen første gang den benyttes i FunSport. Bur er ikke tillatt, sekspunktsbelter er ikke påkrevd og det er noe enklere krav til personlig kjøreutstyr enn i annen racing. 

Med andre ord gjøres det mye for å kutte kostnader. Føreren selv trenger kun gyldig førerkort og racinglisens, og lisensen kan du skaffe dagen før løp. Normalt kjører man tre stykk per team, men i det lengste løpet er det krav om fire førere. 

Det er mulig å få mye ut av pengene i Norsk FunSport. En bil har for eksempel gått hele 11 løp, og kostet kun 12.000 kroner.

– Det skal være enkelt å delta i Norsk FunSport, men det skal være krevende å holde ut i de timene, forteller Tormod Dramstad til Parc Fermé. 

Dramstad er mesterskapets primus motor, og han er følgelig svært engasjert i FunSports reise, men ikke minst også i den enkelte førers reise. De fleste er helt ferske, og progresjonen er følgelig stor. 

– Det er morsomt å se hvordan de vokser, for det gjør de virkelig. VI hadde for eksempel en som kjørte nattløp i fjor og var på radioen etter 20 minutter og lurte på hvor lenge det var igjen, for da orka han ikke mer. Han var helt utslitt og nervøs, og han hadde jo aldri vært med på dette før, men etter 12 timer fikk de han nesten ikke ut av bilen. Så det er veldig gøy å se, sier Dramstad. 

Forøvrig kjøres det pent i mesterskapet. Det har fortsatt ikke oppstått noen ulykker, og antallet platekontakter er nede i beskjedne syv. I samme gode sportsånd løses eventuelle feilskjær ved feilpassering av kjegler med vippsing til barnekreftforening, noe som til nå har medført like over 100.000 kroner til en god sak. 

Enda lenger løp

Mesterskapet kjøres på Artic Circle Raceway, Sokndal og Rudskogen. I 2024 ble det kjørt seks løp der de fire lengste varte i 12 og en halv time, og totalt ble det kjørt løp i 66 timer og 40 minutter. 

I 2025 økes ikke antall løp, men antall timer økes drastisk til 82 og en halv time. 

– I 2025 er det korteste løpet vi kjører på 10 timer. Det er jo det vi kaller for sprintløp, humrer Dramstad. 

Den siste helgen i juni skal det for første gang kjøres et 25-timersløp under midnattssolen på Artic Circle Raceway. Følgelig blir naturlig nok et 24-timersløp lite å skryte av. 

– Da kan du ha kjørt så mange 24-timersløp du bare vil. Du er ikke 25-timersfører!

Slik ser 2025-kalenderen ut:
26. april – Rudskogen 10 timer
7. - 8. juni – Motorcenter Norway 12,5 timer nattløp
28. - 29. juni – Arctic Circle Raceway 25 timer
16. august – Motorsenter Norway 12,5 timer
30. august - Arctic Circle Raceway 12,5 timer
4. oktober – Rudskogen 10 timer

Forsetter å vokse

Det har vært god deltakelse i FunSport, og den positive trenden fortsetter.

I 2024 deltok til 57 team og hele 401 førere i minst et av de seks løpene som ble kjørt. Mesterskapet er i vekst, og det merkes. Allerede i deburåret 2023 var det en viktig årsak til økning i lisenser hos NBF.

– Mange flere ønsker å ta med seg bilen sin på banedager kontra før. I tillegg var FunSport-klassen i fjor en kjempesuksess, hvor man kunne utløse engangslisens det første løpet man kjørte, før man måtte tegne full lisens for å kjøre flere løp. FunSport bidro til enda flere aktive lisenser, i tillegg til at det også genererte over 80.000 kroner til Barnekreftforeningen, sa generalsekretær i NBF Hallgeir Raknerud til Parc Fermé i et tidligere intervju. 

Trenden fortsatte så i 2024, og tilsynelatende fortsetter pilene å peke i riktig retning i forkant av 2025-sesongen. 

– Interessen for 2025-sesongen er veldig bra. I tillegg til stor interesse fra debutanter så ser vi at det er flere og flere førere fra andre klasser som kjører hos oss i tillegg. Det er også en god økning i antall bedrifter som benytter FunSport som teambuilding, forteller Dramstad. 

Blir norgescup

I tillegg til å øke antall timer ute på banen kommer Norsk FunSport til å rulle inn i 2025 med Norgescup-status. Det tror Dramstad utelukkende vil være positivt for mesterskapet. 

– Det er mange som har spurt etter det og etterlyst det. Jeg tror det vil være positivt for de som kjører mange løp, og det kan også motivere noen til å kjøre flere løp. Også vil det på en måte ikke påvirke de som ikke bryr seg om totalen, for hvert løp er jo en egen greie også. 

Norgescup-statusen kommer etter godt samarbeid med forbundet, som i seg selv har vært en viktig sparringspartner i utviklingen av Norsk FunSport. 

– Samarbeidet med bilsportforbundet har vært helt enestående hele veien. Det har vært helt avgjørende for å få det til. VI har fått veldig gode tilbakemeldinger og konstruktive innspill fra de som gjør at klassen utvikler seg for hvert løp omtrent. 

Powered by Labrador CMS