Harald Huysman fra fjorårets Porschefestival på Rudskogen. Nå skal han i aksjon igjen på samme bane.

Huysman gjør comeback i 10-timersløp:

– Et utrolig fint initiativ

Uten forberedelser er Harald Huysman klar for å kjøre løp igjen.

Publisert

RACING: Historien viser at det er svært vanskelig å slutte med bilsport. Stadig returnerer førere etter 5, 10 eller 20 års pause, fordi det er rett og slett for morsomt til å holde seg unna. 

RACING: Historien viser at det er svært vanskelig å slutte med bilsport. Stadig returnerer førere etter 5, 10 eller 20 års pause, fordi det er rett og slett for morsomt til å holde seg unna. 

Det siste eksempelet i rekken er Harald Huysman. I dag er han mest kjent som Dennis Haugers manager, men først og fremst har han en lang racingkarriere bak seg på høyt nivå. Denne helgen skal han igjen i aksjon syv år etter sitt forrige comeback, den gangen i Porsche Carrera Cup Skandinavia på Rudskogen. 

Racingglede

Igjen er det Rudskogen som er arena for Huysmans comeback, og det er naturlig ettersom han er medeier og daglig leder for banen. 66-åringen skal kjøre sammen med Kjell Kristoffersen og Bjørn-Erik Indahl, der sistnevnte også er medeier. 

Harald Huysman etter sitt forrige billøp, her med tidligere Formel 1-fører og manager-kollega Mark Webber.

– Det er bare en hyggelig kompisgreie, forteller Harald Huysman til Parc Fermé. 

Huysman skal kjøre et 10-timersløp i norsk FunSport, og det er først og fremst gleden med racing som står på programmet denne gangen. 

– Vi går for gull vi! Neida, vi har ingen peiling på hvordan bilen går sammenlignet med de andre eller noe, så ambisjonen er å ha det gøy. 

Lav terskel

Norsk FunSport er en klasse med langløp for eldre standardbiler, og i år får mesterskapet norgescup-status. Poenget er å gjøre racing så billig og tilgjengelig som mulig. 

– Det er et utrolig fint initiativ. Det gjør racing så tilgjengelig for langt flere, også føler man at man ikke brenner så alt for mye penger på noe som er ellevilt morsomt. 

Sesongen starter og slutter på Rudskogen, og løpene varer «kun» i ti timer grunnet begrensninger på banen. Årets lengste løp varer i 25 timer på Arctic Circle Raceway. 

Huysman har en solid karriere bak seg både i formelbil og sportsbil, der flere opptredener på Le Mans og en nesten-debut i Formel 1 står igjen som noen av høydepunktene. 31 år etter at den aktive karrieren tok slutt er forberedelsene noe mer avslappet sammenlignet med den gangen. 

– Har du noen gang lagt ned mindre forberedelser til et billøp?

– Nei, for jeg har ikke forberedt meg noe som helst. Jeg tror jeg bare tar en sånn utleiedress og hjelm vi har inne på lageret her, humrer Huysman. 

Powered by Labrador CMS