– Jeg hadde mye flaks som havnet hos de rette menneskene. Den aller første var Harald.

Som tenåring hadde ikke Kimi Räikkönen en eneste krone han kunne bruke på å nå Formel 1. Så kom det en telefon fra Norge. Nå forteller den finske Formel 1-stjerna om telefonsamtalen som endret livet hans.

Publisert

Eventyrhistorien om hvordan den finske Formel 1-legenden Kimi Räikkönen havnet der han havnet er nokså kjent blant mange Formel 1-fans. Der det ligger i begrepet at norske Harald Huysman i sin tid oppdaget den unge finnen og brakte ham inn i et miljø som senere sikret ham Formel 1-kontrakten.

Kimi Räikkönen og Harald Huysman, fra da de møttes under en pressekonferanse på Rudskogen i 2014. (Foto: Ole Morten Rosted, Sarpsborg Arbeiderblad)

Eventyrhistorien om hvordan den finske Formel 1-legenden Kimi Räikkönen havnet der han havnet er nokså kjent blant mange Formel 1-fans. Der det ligger i begrepet at norske Harald Huysman i sin tid oppdaget den unge finnen og brakte ham inn i et miljø som senere sikret ham Formel 1-kontrakten.

Men hvordan foregikk egentlig dette? For første gang uttaler Kimi Räikkönen seg i norsk sammenheng om hva som egentlig skjedde, og vi har kryssjekket hele bakgrunnshistorien med Harald Huysman selv. For i forkant av helgens Aserbajdsjans Grand Prix tok Räikkönen seg god tid overfor Parc Fermé til å fortelle om hvordan han, uten en eneste krone selv, kunne komme seg opp og fram til å bli en av verdens mest berømte Formel 1-førere.

– Jeg hadde flaks, sier han opptil flere ganger i intervjuet.

– Latterlig dyrt

Før vi i det hele tatt kom inn på Harald Huysman som en av hans nøkkelpersoner, så fikk Räikkönen i oppgave å svare på hvorfor Finland har klart å dyrke så mange internasjonale stjerner, og hva som gjør at Finland klarer å ha en helt annen rekruttering enn for eksempel Norge.

– Motorsport har en lang historie i Finland, av en eller annen grunn. Først med rallyen før i tiden hvor vi hadde mange førere og mange verdensmestere. Så har vi klart å få tre i Formel 1. Vi har jo mange gokartbaner, og mange muligheter for barna. Men jeg har jo kjørt et par ganger i Norge, i det nordiske mesterskapet, og dere har sikkert mange bra baner. Vi ser for eksempel hva dere gjør i langrenn, og barna følger jo gjerne hva landet gjør det bra i, sier Räikkönen til Parc Fermé.

Nåløyet til Formel 1 har alltid vært trangt. Og selv i Finland er det mange som faller av på veien. Dette er noe Kimi åpenbart hadde ekstremt mye på hjertet om, og framstod langt mer pratsom enn hva han ellers er kjent for i mediesammenheng.

– Det er ikke lett. Det koster mye penger. Jeg vet ikke hva det koster akkurat nå, men skulle man for eksempel reise til Italia, så er det latterlig dyrt. Vi hadde ikke noe særlig penger da jeg var yngre, så enkelt var det aldri. Men det er muligheter for å prøve, og ikke minst bare ha det som en hobby. Du lærer deg å kjøre bil, og når du blir eldre og får deg førerkort, så blir du kanskje en bedre og tryggere sjåfør på veien. All hobby, om det så er ski eller fotball, eller noe annet, det er bedre å gjøre enn å ikke gjøre noen ting.

Ingen ambisjoner utover gokart

– Tror du det var enklere å bli oppdaget på den tiden da du var ung?

– Det var nok ikke lettere, skal jeg være ærlig. Jeg hadde mye flaks og havnet hos de rette menneskene. Blant annet Harald Huysman. Han var den første jeg møtte, før jeg møtte far og sønn Robertson (David og Steve, journ.anm.). Så jeg jobbet med disse tre, og på grunn av dem kom jeg meg videre fra gokart. Jeg ville aldri hatt penger til å kjøre videre, men jeg hadde allerede gjort det bra nok i gokart til at jeg fikk hjelp av Peter de Bruijn i Nederland, med hans team. Jeg jobbet på verkstedet hans med gokartene som de solgte, og jeg fikk litt lommepenger for det. Men jeg hadde ingen plan om å komme meg videre fra gokart. Jeg visste at jeg ikke hadde de pengene og sponsorene som trengtes.

– Men av ren flaks, så tok de kontakt med meg fordi de ville hjelpe. Og da gikk det fort. Jeg hadde 20 løp i bil før jeg endte opp i Formel 1. Jeg hadde flaks den dagen de meldte interesse for meg, og de hjalp meg til England for å kjøre Formel Renault, før jeg så fikk prøve Formel 1. Så falt alle brikker på plass. Timingmessig bare fungerte det. Du vet aldri om du kommer til Formel 1. Du må være på rett sted til rett tid, og om det er hardere nå enn da, det vet jeg ikke. Nå signerer jo teamene unge førere og hjelper dem oppover. Det manglet kanskje før. Om det er lettere eller hardere vet jeg ikke. Men til syvende og sist, er du god - og veldig god, så kommer du igjennom. Men kanskje ikke like fort som det skjedde med meg, sier Kimi.

Kimi Räikkönen, her i 1997, trodde aldri han skulle komme lengre enn gokart. Én telefon fra Norge snudde opp-ned på alt sammen. (Foto: Kai Gustafsson / OM-ARKISTO)

– Vi skal ikke gjøre en fører til, da?

Før Kimi fortsetter sin historie om hvordan og hvorfor han blir oppdaget, så vender vi over til Harald Huysman selv for å greie mer ut om denne historien om hvordan han oppdaget Kimi og hvilken rolle han spilte overfor Kimi. For egentlig var det forretningsforbindelsen han hadde med nevne David Robertson som fikk snøballen til å rulle.

– Han var min engelske partner som vi jobbet sammen med Jenson Button om. Og det gikk veldig bra med han, der han gjorde furore i Formel Ford. Så sier David: Det går så bra med Jenson, så - vi skal ikke gjøre en fører til, da, innleder Huysman historien overfor Parc Fermé.

Først i tankene hans var en italiener, som han rask avslo fordi han følte det var en vanskelig fører å jobbe med, blant annet fordi vedkommende hadde en far som var vanskelig å jobbe med. Men i samme tankesett kom han på en beskjeden finne han hadde sett på resultatlistene med et svært positivt blikk, og et par kjappe telefoner i gokart-miljøet bekreftet teorien som Harald hadde.

Derfor bestemte han seg for å ta kontakt med finnen ved navn Kimi Räikkönen. 

– Etter mye leting så fant jeg telefonnummeret hans. Og da jeg ringte Kimi første gang, så kunne han ikke engelsk. Han måtte gi telefonen til kameraten sin, Juha. Jeg visste at han skulle komme til Varna for å kjøre løp. Så møtte vi han der, han besøkte oss og spiste middag sammen med oss på kartingsenteret. Etter dette fikk vi han over på en test i England for å sjekke han ut. Og da jeg var i telefon med David og Steve, så kom bekreftelen: at han var helt utrolig, sier Huysman.

Han minnes hvordan Kimi framstod, for over 20 år siden som han gjør i dag. Lavmælt, beskjeden, som snakker sakte og kjører fort. Og der det ikke var mangel på talent, så var det mangel på økonomiske muskler. Det var rett og slett kontakten med Huysman og hans link til den britiske Robertson-familien, der sønnen Steve fortsatt er hans manager, som gjorde at Kimi kom seg videre - slik han selv fortalte.

Harald Huysman har et enormt nettverk i det internasjonale bilsportmiljøet. Noe dette bildet illustrerer, hvor han er i samtale med tidligere Formel 1-fører Mark Webber på Rudsogen i 2018, en mann Huysman har kjent godt i mange, mange år. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Jeg hadde snakket litt med de Bruijn, som var teamsjefen hans. Og det som er litt kult å tenke på er jo dette fokuset som bestandig er på pappaguttene og at dette er en rikmannssport. Kimi overnattet på varna bak i en Hiace. Det var ingen bobil en gang. Så fikk han hjelp av andre fedre som hadde litt penger og kanskje noen reservedeler til en motor, og han fikk låne et chassis fra en importør og så videre, sier Huysman.

Det hører med til historien at det formelle samarbeidet med Huysman og Kimi tok slutt ikke lenge før Formel 1-kontrakten var et faktum. Robertson overtok businessen rundt Kimi, men Harald spilte viktige roller med sitt nettverk, som blant annet førte til testen på Mugello.

Huysman er forøvrig i dag manager for Dennis Hauger, 18-åringen fra Aurskog som hele Norge drømmer om skal nå Formel 1 om noen år etter at han nå gjør bravur i Formel 3.

Alt startet på Varna og Alnabru

Men - så tilbake til Kimi. Hvordan var denne samtalen egentlig, der han ikke kunne engelsk?

– Jeg kunne ikke engelsk, nei. Eller jeg kunne bittelitt, fordi jeg bodde i Nederland. Men det var ikke noe bra. Men jeg møtte ham på det nordiske mesterskapet i Moss, og han hadde et gokart-sted som vi dro til. Og det var der det hele startet, med han og Robertson-familien. Harald var den som møtte oss først, og det fungerte. Men nei, jeg snakket ikke veldig mye, sier Kimi.

– Men det du sier her er at Harald og Robertson rett og slett berget hele bilsportkarrieren din?

– Uten tvil. Uten dem hadde jeg ikke hatt en sjanse. Jeg hadde ingen posisjon i Nederland. Jeg fikk ikke noe mer betalt utover jobben jeg gjorde for dem, men gokartene sendte de verden rundt. Så dette snudde opp ned på alt sammen, konkluderer Kimi.

41-åringen fra Finland kjører nå i dag for Alfa Romeo og har hatt en eventyrlig Formel 1-karriere, selv om den reelle sjanser for seire og pallplass forsvant etter 2018-sesongen, et år der han forøvrig vant USAs Grand Prix og tok med det sin 21 seier i karrieren. Fra før har han 103 pallplasser, og innehar verdensrekorden i antall startende Formel 1-løp, nærmere bestemt 335 av dem.

Kimi Räikkönen fra det som trolig ble hans siste seier i Formel 1, under USAs Grand Prix i 2018. (Foto: Ferrari Media)

Alt startet i 2001 da han signerte for Sauber - som i dag i praksis er det samme teamet han vendte tilbake igjen i fra 2019. Siden erstattet han landsmannen Mika Häkkinen i McLaren fra 2002 før han meldte overgang til Ferrari i 2007.

Det året ble også kronen på verket, da han tok verdensmestertittelen i Formel 1, og siden den gang den foreløpig siste Ferrari-føreren som har vunnet VM sammenlagt.

Powered by Labrador CMS