Dette øyeblikket bak kameralinsa vil for alltid stå igjen som noe av det mer ekstraordinære vår redaktør har opplevd onsite på en bilsportarena.Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé
Et 24-timers spetakkel – helt uten sidestykke
Som innmaten i haglebørsas ammunisjon stormer en bisverm av høyteknologiske doninger mot deg. Lyden står stille fram til tetgruppa passerer deg. Så eksploderer det.
RACING: Jeg har prøvd å fordøye, absorbere og reflektere over hvordan det var å stå ringside i det klokka passerte 16:00 og startskuddet for årets kanskje største billøp var et faktum. Surrealistisk på en måte, men helt naturlig på en annen måte.
Men det som står i ingressen over er slik jeg opplevde de første ti sekundene med aksjon. Hva jeg nå enn skal bruke første sving-bildet i 24-timeren på var ikke godt å vite på forhånd, men jeg ville oppleve det, og forevige det. Og uten annen betydning så står det igjen som noe av det mer ekstraordinære og spektakulære jeg har opplevd side om side med løpsbiler i aksjon.
Jeg er ingen fysiker og klarer dog ikke forklare fenomenet; men det er altså for mitt øre helt stille i det bilene suser mot meg - sikkert fordi lyden av titusenvis av elleville fans kanskje overdøver motorens lyd som går i retning dem før de første bilene passerer meg og mitt kamera. For da, først da - da smeller det virkelig.
24-timersløpet på Le Mans vil alltid være noe eget og spesielt. Men likevel såpass sært i manges øyne at en vanskelig kan rangere hva dette innebærer. Hva det innebærer av forberedelser, utvikling, teknologi, innsats, prestisje av arrangementets hovedroller på og utenfor banen, men også hva slags fotavtrykk dette setter på den generelle idrettsverdenen.
Men selv hardbarka bilsportfans kan selvfølgelig anerkjenne at disse to arrangementene, så vel som Super Bowl, Tour de France og kanskje Wimbeldon også har sin unike plass i idrettens verden. Men 24-timersløpet på Le Mans tilhører altså dette selskapet. Og i en rekke andre rangeringer, om 24-timeren så ikke er øverst, så er det oftest i det gode selskap. Formel 1 som mesterskap, eventuelt Monaco Grand Prix og Indianapolis 500, når faktisk ikke helt opp på de fleste stikkprøvene vi gjør av disse kåringene, selv om deres status og posisjon også legges merke til. Men Le Mans henger definitivt høyest totalt sett, hvor kombinasjonen av historie, størrelse på antall tilskuere, samt ressurser og prestisje som legges i det sportslige er unikt i sitt slag.
Undertegnede, på vegne av Parc Fermé, fikk denne helt unike muligheten til å være på plass. Akkreditert med de fleste rettigheter som presseorgan. Bare det er surrealistisk i seg selv, der Parc Fermé sin posisjon er satt med utgangspunkt i norsk bilsport pg norske utøvere i den andedammen vi selv er godt representert i. Enkelt kan det sammenliknes med en lokalavisjournalist med et fotballansvar plutselig blir sendt onsite og ringside til finalen av Champions League eller Fotball-VM, eller at en tilsvarende sykkelentusiast av en lokalavisjournalist plutselig får ansvaret for å dekke Tour de France på nært hold - med frie tøyler uten at en avdelingsleder eller redaktør legger føringene.
Forøvrig er det viktig å påpeke at muligheten for å reise til Le Mans kom som følge av at Porsche Norge tilbød reise og opphold for ulike gjester, samarbeidspartnere og et knippe medier som det ble lagt ekstra til rette for. Såpass skal vi ikke legge skjul på, og det var uten tvil verdensklasse av tilrettelegging for mediene onsite, uten at de la seg borti hvordan vi ønsket å dekke arrangementet. Samtidig skal vi påpeke at Porsche internasjonalt også har et enormt fotfeste og en massiv innflytelse på selve 24-timersløpet med den historikken og det fundamentet de sitter på.
Parc Fermé var sammen med TV 2 Norges eneste representanter på den internasjonale mediabenken. For ordens skyld er innholdet og dekningen basert utelukkende og uavhengig av Parc Fermés redaksjonelle vurderinger, og det samme gjelder også TV 2. Men vi skal være så ærlige å si at en god andel av totalopplevelsen fra turen er Porsche Norge sin fortjeneste - hvor de selv tilsynelatende uttrykker at de har et formål om å dyrke motorsportens posisjon uavhengig av eget varmemerke.
På banen var det Dennis Hauger og Aksel Lund Svindal som var Norges representanter med kjøredressen på. Men det var «kun» i oppvarmingsløpet til Porsche Carrera Cup, som årlig har den gjeve posisjonen som supportkategori til selve 24-timersløpet. For når 24-timeren gikk av stabelen, så var det ingen med norsk pass på plass denne gang. Det har skjedd ytterst få ganger. Men vi er farlig nær minst én utøver i toppklassen, og en rekke andre nordmenn i de lavere klassene.
Så får vi se, når Norge og norske utøvere blir ordentlig etablert i dette sirkuset. For det kommer helt sikkert til å skje en dag. Så får vi se om kunnskapen og forståelsen over hva dette enkeltarrangementet innebærer brer om det både norske medier og det norske folk forøvrig.
Under kan du i alle fall se 20 av våre høydepunkt gjennom kameralinsa.
Saken du akkurat har lest er åpen også for de som ikke abonnerer. Ønsker du å lese alle sakene hos oss, eller om så bare støtte den videre driften av Norges ledende nettavis om norsk og internasjonal bilsport? Sjekk ut våre ulike abonnementstilbud!