Ni fabrikkførere fra Porsche fordeles på tre av denne bilen, en 963 bygd etter Porsches teknologi på et Multimatic-karosseri. Det betyr at denne bilen kan konkurrere i to av verdens største langdistanseserier, som er FIAs verdensmesterskap samt det amerikanske IMSA-mesterskapet.

Porsches Le Mans-stjerner krysser fingrene for Dennis sine framtidige sjanser

Norge mangler toppføreren i verdens største billøp, men skal vi tro Dennis Olsens likesinnede er det bare et tidsspørsmål før han får sjansen i toppklassen.

Publisert

RACING: To ganger har Dennis Olsen kjørt 24-timersløpet på Le Mans. Debuten i 2019, i GTE Pro-klassen, endte med en syvendeplass i klassen - etter solid kjøring, men et tidstap på 10 minutter grunnet tekniske problemer. I 2021 teamet han opp med den norske bronseføreren Anders Buchardt i GTE Am-klassen, men det endte dessverre med brutt løp.

De siste to sesongene har det ikke blitt noe for Olsen, som heller ikke har denne formelle statusen som fabrikkfører selv om det er Porsche han hever lønn fra. I stedet presterer han sterke enkeltresultater for kundeteamene til Porsche over hele kloden, i tillegg til at han viser muskler i den tøffeste sprintserien for GT-biler i verden, DTM. 

Og gjennom mange løp har han vært teamkamerat til de aller fleste som Porsche har satt sin lit til når de i år har returnert til toppklassen på Le Mans, i det som er deres 75-årsjubileum og attpåtil Le Mans' 100-årsjubileum.

Sven Müller, Dennis Olsen og Mathieu Jaminet fra Le Mans-debuten i 2019.

– En av de aller beste førerne

Men hvorfor er ikke Dennis funnet verdig et sete i de totalt 12 plassene som Porsche har fordelt på tre fabrikkbiler og én kundebil?

Vi har spurt noen av Olsens nærmeste teamkamerater som har tråkket opp litt av den samme stien som nordmannen selv. I skrivende stund er det åtte timer igjen av løpet, og vi har snakket med flere av Porsches fabrikkførere gjennom helgen.

– Dennis er selvfølgelig en del av de aller beste GT-førerne som Porsche har. Så er det alltid vanskelig å bedømme og vite. Det er alltid opp til sjefene. Og til syvende og sist må du bare ta vare på sjansene du får, sier Mathieu Jaminet til Parc Fermé.

Franskmannen debuterte selv sammen med Olsen i 2019 i bil nummer 94, også definert som ungdomsbilen til Porsche, som høstet svært god kred internt hos Porsche etter solid kjøring utenom de tekniske problemene.

Han er også regjerende IMSA-mester i Pro-klassen for GT-biler, og leder nå toppklassen LMDh, som er tuftet på samme regelverk som brukes i Langdistanse-VM, og følgelig da Le Mans. Og fellesnevneren er at det er nettopp disse to programmene som primært gjør deg kvalifisert til å delta på Le Mans, spesielt i toppklassen.

Franske Mathieu Jaminet før fredagens parade i forkant av 24-timersløpet på Le Mans.

Ringte sjefen

Samtidig tror Jaminet at en smart manøver potensielt sendte ham fram i køen, foruten at de siste GT-årene hans har vært sterke. For da han hørte at Porsche skulle vende tilbake til langdistansens toppklasse, så hvilte han ikke på laurbærene.

– Det gikk bra i GT, og da Porsche snakket om prototypen, så tok jeg telefonen og ringte sjefen og spurte hva jeg måtte gjøre for å få sjansen. Sjefen er ikke en du ringer hver uke akkurat - det vil si, jeg gjør det aldri. Men var det én gang jeg skulle ringe ham, så var det nå, sier Jaminet.

En annen Olsen kjenner godt er australske Matt Campbell. Porsches reservefører til Le Mans, men fast innslag i IMSA. Mange nordmenn husker nok Campbell primært som en Supercup-rival i 2019, men ikke minst som lagkamerat i Bathurst 1000 i 2019, der de vant etter blant annet et sistestint av dimensjoner fra Campbell.

– Så lenge Dennis fortsetter å gjøre en like god jobb som han alltid har gjort, så fortjener han sjansen. Men det er et begrenset antall seter, og setene er fylt opp. Men alle her er i ulike sjanser, og Mathieu og jeg har fått muligheten til å kjøre IMSA, og det er nok derfor vi har fått muligheten til å ta dette steget, sier Campbell.

Matt Campbell har delt bil med Dennis Olsen tidligere, og også vært en beinhard rival. Han er like foran Olsen på rangstigen om vi skal måle det i Le Mans-prioritering. Australieren var nemlig reserve til årets 24-timersløp.

Hyller Dennis etter DTM-debuten

Fjorårets DTM-teamkompis, Laurens Vanthoor, er også på en av toppbilene på Le Mans i år. I fjor ble belgieren regelrett frakjørt av Olsen - noe han heller ikke legger skjul på eller skjemmes nevneverdig over. Men Vanthoor har før dette bygd opp en veldig sterk CV som henger høyt internt i Porsche, og kan spille på noen år mer erfaring enn sin norske stallkompis.

– Men han må slanke seg! Si det til han, ler Vanthoor overfor Parc Fermé, på spørsmål om hva han tror må til for Dennis for å få lik sjanse som han selv.

– Nei, han imponerte meg enormt i fjor. Han er en veldig sterk fører som jobber innmari beinhardt. Så han hadde egentlig fortjent denne sjansen. Men jeg vet fra tidligere at du må vente lenge, og være tålmodig for å få sjansen. Og ikke minst vinne løp.

– Hva skiller Dennis fra for eksempel Jaminet og Campbell?

– Det jeg tenker er at Mathieu og Matt var veldig gode på alle nivåer ganske tidlig. Helt i starten altså, for Dennis er her nå, men Dennis brukte nok litt tid mer på å forstå hva som krevdes utover det å kjøre fort. Men det er bare førsteinntrykket mitt. For det siste året imponerte han meg enormt på måten han har utviklet seg og nå er på nivå på med alle andre førere. Jeg er helt sikker på at så lenge han fortsetter å ha dette inne, så får han sjansen, slår Vanthoor fast.

Laurens Vanthoor og Felipe Nasr.

En som kommer fra utsiden i Porsche-systemet, men som kanskje har den mest glinsende CVen, er brasilianske Felipe Nasr. Mange kjenner han fra Formel 1-sirkuset i 2015 og 2016 som teamkompisen til Marcus Ericsson, men har også etablert seg helt i toppen i IMSA, med to gull og ett sølv fra 2018 til 2021 - og har naturlig nok en unik erfaring som Porsche kan nyte godt av.

Skryt fra tidligere F1-fører

Nasr kjenner derfor ikke Olsen like godt som de ovennevnte, men har like fullt et veldig godt inntrykk av nordmannen.

– Jeg har enorm respekt for ham. Jeg liker ham veldig godt, sier brasilianeren.

Ettersom han har en helt annen karrierevei vil han ikke utbrodere noen alternativ fasit på hva som skal til for å få Olsen inn i toppklassen på Le Mans.

– Det viktigste er at han vet godt at han er tilknyttet det beste merket, så det må han bare verdsettet. Og når han er i bilen, så må man bare gi maks. Alltid. I alle løp. Det er i alle fall mitt beste råd, sier 30-åringen.

 

Saken du akkurat har lest er åpen også for de som ikke abonnerer. Ønsker du å lese alle sakene hos oss, eller om så bare støtte den videre driften av Norges ledende nettavis om norsk og internasjonal bilsport? Sjekk ut våre ulike abonnementstilbud!

Powered by Labrador CMS