Dennis Olsen.

Dobbel smell for Toyota - Dennis Olsen får fordel

Toyota er et av teamene som får en tøffere oppgave i helgens VM-løp i Austin.

Publisert

RACING: Under forrige VM-runde i Brasil var det Toyota som dominerte i toppklassen, og det får som kjent konsekvenser ved neste korsvei. 

RACING: Under forrige VM-runde i Brasil var det Toyota som dominerte i toppklassen, og det får som kjent konsekvenser ved neste korsvei. 

I VM praktiseres nemlig «Balance of Performance» med mål om å jevne ut konkurransen. Toyotas bil nummer åtte vant løpet på Interlagios, mens den andre bilen rullet inn til fjerdeplass. 

Åpen tittelkamp

Kommende helg ruller sirkuset ut på Circuit of the Americas, og der vil Toyota ha 9 kilowatt mindre motorkraft og fem kilo mer vekt. De har dog blitt tildelt 1,8 prosent mer motorkraft over 250 kilometer i timen sammenlignet med Interlagos. 

Porsche som kapret de to siste pallplassene i Brasil har også mistet motorkraft og vekt før helgens løp. Konkret er det snakk om tre kilowatt mindre motorkraft og to kilo ekstra vekt. 

Ferrari som kun ble nummer fem i Brasil har likevel mistet tre kilowatt med motorkraft, men minimumsvekten er senket med fem kilo. 

Peugeot har 1 kilowatt mindre motorkraft men en vektreduksjon på 14 kilo. I tillegg mister de 1,2 prosent motorkraft over 250 kilometer i timen sammenlignet med Interlagods. BMW får en kilowatt ekstra i motorkraft og syv kilo mindre vekt. Lamborghini møter opp 8 kilo lettere, mens Alpine og Cadillac begge mister 1 kilowatt med motorkraft samtidig som de har henholdsvis 3 og 2 kilo mindre vekt. Se hele oversikten her! 

I tittelkampen er det fortsatt åpent med tre løp igjen av årets sesong. Porsche-trioen Estre, Lotterier og Vanthoor leder an med 117 poeng, men Ferraris Le Mans-vinnere Nielsen, Molina og Fuoco følger på kun 19 poeng bak. Tre små poeng bak de igjen henger Kamui Kobayashi og Nyck de Vries fra Toyotas bil nummer syv fortsatt med. 

Fordel for Olsen

I GT3-klassen har igjen Porschene blitt tildelt ekstra vekt etter seier i fire av fem løp. Flere av de andre bilene har derimot fått redusert sin minimumsvekt.

For Dennis Olsen og Co. Innebærer det at deres Ford Mustang nå er den letteste bilen i klassen etter en reduksjon på seks kilo. Bilen veier 1334 kilo, noe som er 41 kilo mindre enn den tyngste Porschen. 

Dennis Olsen som sammen med Mikkel Pedersen hadde en ny teamkamerat ved Christian Ried i Brasil endte til slutt på 13. plass og uten poeng. Denne gangen blir det også en ny teamkamerat å forholde seg til ved rutinerte Ben Keating.

Powered by Labrador CMS