Sesongguide:
Dette trenger du å vite om årets Rally-NM
Det er duket for en ny sesong og nye muligheter på skogen. Her er vår sesongguide til årets Rally-NM.
RALLY: I fjor var det Frank Tore Larsen som sammen med kartleser Torstein Eriksen ble Norgesmester i toppklassen, attpåtil for tredje år på rad. I klassen for de nyere tohjulsdrevne bilene kunne Steve Røkland juble høyest, i klassen for eldre firehjulsdrevne biler var det Petter Sæves Waskaas som vant mens Mats Peder Hvambsahl sikret seieren blant de eldre tohjulsdrevne bilene.
Men det er historie. I år er det atter en gang blanke ark og nye muligheter for alle involverte. Mye er som før, men mye er også nytt.
Kalenderen
Denne sesongen skal det kjøres seks NM-runder, noe som er en økning fra fjorårets kalender på fem løp. Dog skal et løp strykes slik at det er fem runder som telles når poengene skal telles opp mot slutten av sesongen.
Numedalsrally og Rally Larvik er de eneste løpene som blir værende med NM-status fra fjorårets kalender. Forøvrig må nå en arrangør av en NM-runde ha minimum 20 prosent nye etappekilometere i forhold til forrige NM-runde i egen regi for at løpene ikke skal bli like år etter år. Moroa ruller i gang med Sigdalsrally allerede denne uken før Rally Hadeland venter et par uker senere.
– Det ser ut som en bra liste med løp. Jeg skulle gjerne sett ett par nye løp på kalenderen, men det er klart dette er fine løp!
Det forteller Mads Østberg til Parc Fermé når vi sjekker inn hos den rutinerte rallyføreren før årets NM-sesong. Han er også positiv til at førerne nå har muligheten til å stryke et løp før poengene telles opp.
– Jeg tenker at dette er viktig for å gi en mulighet også til de som ikke har budsjett eller mulighet til å kjøre alle løpene, forteller Østberg.
Format
Rally-NM kjøres som vanlig med fire klasser, der førstnevnte er toppklassen med de velkjente R5-bilene: Nyere firehjulsdrevne biler, nyere tohjulsdrevne biler, eldre firehjulsdrevne biler og eldre tohjulsdrevne biler.
Blant klassene utenfor NM finner vi et nytt tilskudd, nemlig B-Zero. De små relativt billige bilene adapteres fra racingen og skal nå brukes i rallysporten. Håpet er at det skal være en enklere og billigere vei inn i sporten. Det er heller ikke den eneste endringen fra fjoråret, blant annet gjelder dekkbegrensingene nå kun for klassene nyere firehjuls- og tohjulsdrevne biler. Les mer om andre regelendringer her!
Favorittene - og de fremadstormende
Som alltid er det før sesongen usikkert hvilke førere som ender opp med å kjøre full sesong, men basert på historikk og startlisten til Sigdalsrally peker det seg ut noen favoritter.
I toppklassen er det fjorårsvinner Frank Tore Larsen som igjen må sees på som den store favoritten. Ellers savnes andre toppførere som Ole Christian Veiby, Eyvind Brynildsen og Marius Aasen.
Anders Grøndal er på sin side påmeldt til Sigdal uten at han har gitt noen klare signaler på hvor mye han skal kjøre denne sesongen. Blant de nye blir det spennende å se hvordan Marius Bermingrud og Jens Hvaal vil gjøre det i det som blir deres første NM-starter i toppklassen. Utover det blir det selvsagt spennende å se Hennig Solberg tilbake på skogen, selv om det etter planen kun vil gjelde de tre vinterløpene.
– Jeg tror «Franki» tar toppklassen, forteller Østberg.
Blant nyere tohjulsdrevne biler er fjorårsvinner Steve Røkland igjen å regne som favoritt, men her kan førere som Herman Lie-Nilsen og Sindre Backe også utfordre om toppplassen. Spennende blir det også å se om Marius Solberg Hansen kan hevde seg, selv om han først og fremst er kjent for sine kvaliteter på bane.
I klassen for eldre firehjulsdrevne biler finner vi Petter Sæves Waskaas til start på Sigdal, men han skal ikke kjøre full NM-sesong. Her kan førere som Tony Caspersen, Morten Gravermoen og Ole Gunnar Skogli komme til å hevde seg.
Fjorårsvinner i klassen for eldre tohjulsdrevne biler Mads Peder Hvambsahl er ikke å finne blant de påmeldte til Sigdalsrally, og han satser heller ikke på full NM-sesong i 2024. Fjorårets medaljevinnere Kristian Hvambsahl og Christian Sagli vil sannsynligvis hevde seg helt der oppe mend Ib Vegard Andersen kan vise seg å være en spennende outsider. Her kommer i tillegg meritterte førerne Anders Kjær og Lars Martin Stensbøl inn i hver sin hissige forhjulsdrevne bil for å utfordre om seier.
Første NM-runde kjøres lørdag 20. januar. Utover i Parc Fermès kanaler kan alle rundene følges direkte via Rallyradioen og som magasinprogram på NRK 1 eller i NRK TV i etterkant av løpene.