Denne doningen skal gi Marius (25) smaken på toppnivået i rallysporten
– Jeg klarer enda ikke å si at jeg skal kjøre en sånn bil, og at den er min, uten å smile.
RALLY: Han er et godt etablert navn i norsk bilsport, Marius Bermingrud, og ved siden av en vellykket arbeidskarriere innen håndverkerbransjen så bor det også en habil sjåfør i ham.
Og det fortsetter han å få utløp for, selv om den internasjonale rallycrosskarrieren ble lagt på is for et par år tilbake. For nå er det kun rally som gjelder for ham etter at han de siste sesongene har konkurrert i klassen for nyere tohjulsdrevne biler.
Mellom barken og veden
Med sin Fiesta R2T har han hatt god progresjon, og søkte nå utvikling. Rally4, som er videreføringen av R2-begrepet, var svært fristende. Men når sjansen til å skaffe seg en R5-bil bød seg, så var valget enkelt.
– Bilen jeg har hatt falt litt mellom to stoler. Du har R2-Peugeotene med et godt karosseri og en lettkjørt motor, også har du Rally4-bilene med vesentlig mer effekt. For jeg får ingen fordel med turbo når de andre får mer, sier Marius Bermingrud til Parc Fermé.
Lars Martin Stensbøl har en stund hatt sin Fiesta R5 til salgs, uten å ha fått napp på en kjøper. Da meldte Marius seg, og bilen kunne bli i Norge i stedet for å bli solgt ut av landet som flere andre norske R5-biler er blitt det siste året.
– Ja, det er en takk til Lars Martin for at jeg kunne få kjøpt den, for det er ingen tvil om at markedet er mye bedre for salg ut av Norge nå. Jeg siklet egentlig først på en Opel Corsa Rally4, og var i kontakt samtlige i Europa som hadde en til salgs. Men mellomsteget mellom å ta en slik inn til Norge, kontra å kjøpe Stensbøl sin, det var ikke stort nok til at jeg ikke kunne si nei til en R5-sjanse, sier 25-åringen.
Fikk oppsettark i bursdaggave
Og med det står en raceklar toppdoning i garasjen, om den så fyller 10 år nå. Den eldste i sin generasjon, men fortsatt lettkjørt og konkurransedyktig til en viss grad. Og da hjelper det å ha Frank Tore Larsen som en av sine nærmeste naboer.
Både som en god kompis i samme miljø, men definitivt en som Bermingrud - som fylte 25 år denne uka - kan suge til seg all nyttig erfaring og kunnskap fra.
– I bursdaggave fra Frank Tore fikk jeg et oppsettark. Der stod det nederst han med dette oppsettet hadde slått Ole Christian Veiby i en Polo på de fire første etappene. Så nå legger han nok vekt på at det skal være mulig å tukte ham. I alle fall skal vi fyre opp at vi er erkerivaler, humrer Bermingrud.
Levende konkurranseinstinkt
Han kan slå seg til ro med at dette kan bli «toppen» av hans karriere. Han aksepterer fint at forutsetningene for å få til noe større, utenfor Norges grenser, i utgangspunktet er utopi. Og når kostnadene for å drifte en R5-bil tradisjonelt er vesentlig høyere enn en R2-bil, så vil det også gå utover antall løp man velger.
Men konkurransemennesket i Marius lever fortsatt i beste velgående, uavhengig av hvilke forutsetninger man har.
– Jeg lever godt med å ha en R5 i garasjen, kontra Rally4, for med en Rally4 ville jeg satset tutti frutti rubbel og bit for å gjøre alt for å vinne. Med R5-bilen er jeg fornøyd om jeg bare kan fortsette progresjonen i rally og komme til mål i hvert løp. Så utad kan jeg si at jeg lever godt med det jeg gjør nå, men jeg legger mest mulig innsats i å gjøre det best mulig. Jeg er ikke komfortabel med å kjøre bare for å ha det gøy, for man vil jo alltid bli best, da.
Samtidig er det få forunt å kunne eie en rallybil som tilhører toppklassen i norsk rally. Og det legger ikke Marius skjul på at han kjenner ekstra godt på.
– Jeg klarer enda ikke å si at jeg skal kjøre en sånn bil, og at den er min, uten å smile.