Emil Sivesind har markert seg også som en konkurransedyktig rallyfører helt i norgestoppen, og understreker at han ser an karrieren sin bare ett år av gangen på hva han velger å satse på.

Dette tenker Emil om sin egen rallyframtid

Han har herjet i rallyløypa i vinter. Og Emil Sivesind elsker tanken på å kunne kjøre en R5-bil.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Han kom inn i den etablerte norgesesliten med storm under covidsesongen 2020, da han klinte til med dobbelt-gull i rallycross og bakkeløp. Fram til da relativt ukjent, og en som såvidt hadde rukket å bli myndig og egentlig bare kjørt litt bilcross hjemme på Krabyskogen og omkringliggende steder.

RALLY: Han kom inn i den etablerte norgesesliten med storm under covidsesongen 2020, da han klinte til med dobbelt-gull i rallycross og bakkeløp. Fram til da relativt ukjent, og en som såvidt hadde rukket å bli myndig og egentlig bare kjørt litt bilcross hjemme på Krabyskogen og omkringliggende steder.

Når Emil Sivesind stiller opp på hjemmebanen på Kraby til helgen, så er det i et nytt rallykonsept som den lokale klubben har stelt i stand, med en kort sprinttrasé inne på bilcross- og rallycrossbanen utenfor Gjøvik. I underkant av 40 deltakere er påmeldt i løpet som har én etappe som kjøres tre ganger inne på motorbanen.

Tekniske utfordringer

Sivesind-navnet er egentlig tettest knyttet opp mot rallycross, og det er jo der han har markert seg de siste årene. Men med en lang vinterdvale fra banekjøringen, så har det vært skogen som gjelder denne vinteren. Og der har han imponert.

– Men je har jo bryti tre ta fire løp, da, konstaterer den beskjedne, men ærlige totningen når Parc Fermé vil oppsummere rallysesongen hans hittil.

Om Rally Finnskog hadde endt bedre enn en røket gasswaier, så hadde Emil Sivesind vært en oppriktig medaljekandidat i kanskje den hardeste klassen i norsk rally. Nå ser det derimot mørkere ut.

For som så mange andre rallycrossførere er rallykjøring primært nyttig trening inn mot rallycrossesongen. Enorme mengder med kjøretrening, ispedd krevende terreng og ytterligere krav til presisjonskjøring, gjør at rally er viktig vitamintilskudd for de fintfølende rallycrossatletene.

Bruttprosenten på 75 skyldes utelukkende teknisk art. Det ene løpet han fullførte, NM-åpningen på Sigdal, klinte han til med en tredjeplass i kanskje den hardeste NM-klassen i norsk rally, klassen for eldre tohjulsdrevne biler.

Og han lå lenge bra an på Rally Finnskog, inn til gasswaieren røk.

– Jeg prøvde å kjøre litt smalere på Finnskogen. Og da kom tidene litt mer. På Sigdal fikk jeg det litt fordi det var så mange som brøyt, sier 23-åringen.

Prioriterer fortsatt rallycross

Noen full prioritet på rally blir det nok ikke, selv om Sivesind har imponert mange og det naturlig nok er flere som ville ønsket seg å se mer av han utfordre den etablerte NM-eliten.

– Vi hadde kanskje ligget som nummer to i NM etter Rally Finnskog. Også sa vi at vi skulle se an litt etter vintersesongen. Men så kolliderer Rally Grimstad med Momarken også.

Rally Hedemarken vil han gjerne kjøre. Det nærmeste han kommer hjemmebane i Rally-NM. Aurskog-Høland skal fortsatt «sees» an.

Og med bygging av en ny turboladet motor til rallycrossbilen er det fortsatt rallycrossen som er førsteprioritet. Nå går den største supernasjonal klassen inn i en spennende turboæra etter at flere og flere nå har kikket i den retningen.

Emil Sivesind, her fra Finnskogbanen i fjor, slik vi er vant til å se han i sin Audi. Nå skal imidlertid motorommet får på plass en ny turboladet maskin.

500 hestekrefter

Med andre ord blir det fort 500 hestekrefter under panseret på de heftigste supernasjonaldoningene.

– Det er litt tøft å ha noe nytt. Mange har tenkt at det ikke har vært lov, men det er mer at ingen har fått det til å fungere, sier Sivesind, og peker på at det er lov med en 2-liters turbomotor i Klasse 4.

Mathias Minge har skapt oppmerksomhet og furore med sin ekstreme Ford Puma i Klasse 3, med en 1,6-liters turbomotor som virkelig har fungert så det holder etter.

Nå skal de største supernasjonalgutta følge etter.

– Moro å prøve noe nytt. Ser du på Supercar-bilene, så er det lite tull på dem. Man får jo mye effekt av det, men så må det ned i bakken også. Det blir litt over 500 hester man sikter seg inn på, og da må man lære seg å kjøre med det og. Jeg tror det er mer enn nok, sier Emil.

Fristes av R5-bil

Men hva så med rallydrømmen? Den har foreløpig ikke tatt overhånd, men han er åpenbart fristet etter å kjøre mer rally. Gjerne firehjulstrekk også. Men på én betingelse.

– Skal jeg teste firehjulstrekk, så skal det ikke være noe Subaru eller noe slikt. Da kjører jeg nesten fortere med Volvoen. Så det hadde vært moro å kunne få prøvd disse R5-bilene. Det ser jævlig tøft ut, og dem sier at den er så lettkjørt.

Men som det er med all annen prat rundt hans egen karriere, så vel som å kjøre firehjulsdreven rallybil, så stopper det seg på én ting.

– Det koster jo litt for mye. Da måtte man hatt noe som dro til litt skikkelig. Vi har prøvd så godt vi kan, men vi får det ikke til, sier Sivesind om en utvidelse av sin egen rallycrosskarriere og mulig satsing på Supercars.

I stedet prioriteres det Supernasjonal kombinert med rallykjøring på si som de klarer å dekke av budsjettet sitt. Likevel avskriver han ikke en mulig klarere satsing på rally i framtiden.

– Vi tar ett og ett år av gangen. Vi ser ikke så langt framover. Akkurat nå er det rallycross vi har gått ut med overfor sponsorer og slik. Også er det et veldig bra miljø å være en del av, sier 23-åringen.

Powered by Labrador CMS