
Dette sier Martinius om den nye F3-bilen og sesongen som venter
En ny sesong venter for Martinius Stenshorne, og det skjer med en ny Formel 3-bil.
FORMEL 3: Om noen få uker starter årets Formel 3-sesong, og selv om det norske håpet Martinius Stenshorne går inn i sin andre sesong i mesterskapet med samme team som før er det mye nytt å ta hensyn til for 18-åringen.
For i tillegg til at det er en ny bil i Formel 3 er det også en ny tilværelse for Martinius, for han har flyttet hjemmefra. Nærmere bestemt har han flyttet til England.
– Det er mest for å bo nærme Hitech for å kunne være der på simulatoren når det passer, spesielt nå som det er nye biler. Da trenger de litt hjelp med å utvikle den, så da er det fint at jeg bor litt i nærheten, forteller Martinius Stenshorne i siste episode av podkasten Tangeringspunktet.
Ny bil

Stenshorne og de andre førerne fikk kun tre testdager med den nye bilen, før neste stopp er årets første løpshelg i Australia fra 14. til 16. mars.
– Jeg følte vi hadde god progresjon gjennom testen. Vi gjorde aero-runs og sånn på begynnelsen av dag en. Når vi begynte å pushe så slet vi faktisk litt med balansen, men det ble bedre mot slutten av dag to, også ble det jo vått på dag 3. Vi hadde egentlig spart tre sett med dekk til dag 3, men vi fikk jo ikke brukt de da.
Bilen er tilsynelatende ikke så ulik den forrige utgaven, og allerede nå har det gått raskere på test.
– Den er faktisk ganske lik. Teamet forventet egentlig at den skulle være litt tregere enn det den var. Til slutt så gikk det fortere nå på testen enn det gikk på slutten av fjoråret,
Dette er annerledes
Men hva er egentlig forskjellene? Rent utseendemessig kan man se flere forskjeller, men hvordan oppleves det for føreren?
– Sånn egentlig så syns ikke jeg at den er så annerledes å kjøre. Det er litt større dekk som man kjenner det litt her og der, men egentlig så er ikke forskjellen så stor, sier Stenshorne.
En endring er at marktrykket i større grad kommer fra gulvet, og at det i det hele tatt er litt mer marktrykk.
– Jeg tror vingene gir litt mindre «downforce» enn det de har gjort før, så jeg tror det kommer litt mer «downforce» fra gulvet. Også kan det nok hende at dekkene gir oss litt mer feste. Bilen er også litt tyngre, men det kjenner man ikke så godt egentlig, forteller McLaren-junioren.
– Man kjente det litt sånn i de raske svingene. I Barcelona har det vært litt sånn i de raske svingene at det har vært på kanten til full gass og at det kommer veldig an på vind og vær, men nå føltes det som at det litt lettere var fullt ass. Så det er nok litt mer «downforce» sånn samlet sett, fortsetter han.
Hør hele intervjuet med Martinius Stenshorne i podkasten Tangeringspunktet.