
Marcus (16) følger i Hauger og Stenshornes hjulspor:
– Blir moro å se hva jeg kan få til
Når en nordmann forlater den europeiske formelbilstigen kommer en ny til. Marcus Ahlmann Sæter skifter retning, og er nå klar for italiensk Formel 4.
RACING: Hvem blir den neste etter Dennis Hauger og Martinius Stenshorne?
Etter at de to har stormet oppover den europeiske formelbilstigen med gode resultater og tilhørende titler de siste årene har det blitt et aktuelt spørsmål. Har vi noen med norsk pass som kan følge etter?
Denne uken fikk vi på mange måter svaret da 16 år gamle Marcus Ahlmann Sæter annonserte at han i år skal kjøre italiensk Formel 4.
– Det blir moro å se hva jeg kan få til, forteller Marcus Ahlmann Sæter til Parc Fermé.
Ny utfordring
Sæter kjørte i 2024 i det britiske mesterskapet Ginetta Junior, da med tak på bilen, i det som var hans første år i bil etter gokart-karrieren.

Å gå videre til formelbil er ikke et selvsagt valg, og det er i alle fall ikke selvsagt å gå videre til italiensk Formel 4 ettersom det regnes som det klart beste Formel 4-mesterskapet. Blant tidligere vinnere finner vi førere som Dennis Hauger, Oliver Bearman og Andrea Kimi Antonelli.
Egentlig hadde Sæter hovedsakelig siktet seg inn på en fremtid i GT-racing, men så fikk han muligheten til å teste en Formel 4-bil. Og i formelbil imponerte Sæter nok til å til slutt sikre et sete i det italienske Formel 4-mesterskapet.
Unggutten har allerede testet Formel 4-bilen en rekke ganger, og det trengs for å mestre overgangen fra Ginetta-bilen.
– Fysisk er det veldig krevende, men med kjørestil og sånn er en del ting ganske likt. Også et det så klart noen forskjeller, for eksempel at bremsen er mye vanskeligere å bli vant til, forklarer Sæter.
Men selv om det er en krevende overgang begynner Sæter å finne godfølelsen i sitt nye «kontor».
– Det er moro. Det er fortsatt litt å vende seg til, men det begynner å komme en flyt nå så det er veldig moro.
Gjør som Hauger og Stenshorne
Sæter gjør ikke bare som Hauger og Stenshorne ved å kjøre i mesterskapet. Han kjører også i samme team som de to: Van Amersfoort.
– Siden både Dennis og Martinius har kjørt for det teamet tipper jeg at noen kommer til å tenke at de hjalp meg med å komme inn der, men det har de faktisk ikke gjort, sier han.
Å følge etter de to profilene bærer allerede nå med seg økt oppmerksomhet, men unggutten ønsker ikke å sikte frem mot bilsportens øverste nivå helt enda.
– Det er moro, og jeg ser jo at det er flere som stiller spørsmål og blir litt interessert. Jeg vil jo ikke.. Det er sikkert mange nordmenn som tenker nå siden jeg skal kjøre Formel 4 at jeg er et Formel 1-håp, og jeg vil liksom ikke skuffe og si at jeg ikke kan det. Men sånn er det jo da, at man ikke alltid har budsjett til det.

For Sæter har kanskje skiftet retning til formelbil, men i en svært kostbar sport er det fortsatt kjøring i GT-bil som fremstår som det mest realistiske.
– Vi har nok ikke budsjettet til å nå Formel 1 sånn det er nå, men jeg kan ta et år eller to i Formel 4 for å få erfaringen og muligens gå til GT4 eller GT3.
– Kan det endre seg om du får mer økonomisk backing?
– Jeg har jo alltid hatt lyst til å komme til Formel 1, men jeg har jo innsett hvor mye det koster. Det tenkte jeg ikke så mye på når jeg var mindre. Men jeg tenker jo det at om jeg klarer å vise meg frem godt i Formel 4 kan det være et alternativ å gå videre til en ny klasse. La oss si at jeg gjør det veldig bra og får kontrakt med et juniorteam eller noe sånt, eller at vi får flere sponsorer, så er det jo mulig.
Viktig støtte

En utfordring utover å vende seg til en ny bil blir å vende seg til baner han aldri har kjørt på før.
– Det blir jo vanskelig siden mange av de andre førerne har kjørt mye på de banene, en jeg kjører på simulatoren nesten hver dag så det er nok en nøkkel. Jeg får også hjelp av Jon med visualisering og sånn, og Jan Åge får meg til å se på on board video på flyet og når jeg har mulighet til det. Det er de tingene som blir viktig,
Jon er Jon Krognes, og Jan Åge er Jan Åge Asgrimplass. Begge to er tilknyttet Norges Bilsportforbund, hvor Sæter de siste årene har vært en av førerne på NBFs landslag «Team Norway». Krognes, som forøvrig er far til GT3-fører Christian Krogenes, er med som mental trener. Asgrimplass er landslagstrener, og følger opp utøverne med fysisk trening og andre tips og triks.
– Når jeg kom med team Norway genseren min da teamsjefen at de kjente den igjen siden Martinius har gått i samme klær, så det var litt morsomt, sier Sæter.
Spesielt har Asgrimplass fulgt Sæter tett, og landslagstreneren er ofte å se på tur sammen med Sæter.
– Jeg har vært mye på tur med Jan Åge, jeg sitter jo med han nå for eksempel, så det er fint. Det er noe jeg setter veldig pris på, slår han fast.
Når Parc Fermé ringer er Sæter på plass på spanske Aragon for å teste mer Formel 4. Kanskje får han kjørt et par løp i Formula Winter Series de neste ukene, før det blir et par måneders venting frem til sesongstart.
Formel 4-sesongen starter på Misano fra 2. til 4. mai. Hver løpshelg kjøres det tre løp, og det er totalt syv løpshelger.
Uten at det er enkelt å vite hvor man ligger an sammenlignet med konkurrentene allerede nå tyder testingen på at Sæter ikke vil havne helt i bakleksa.
– Å være helt i toppen tror jeg kan bli tøft, men jeg var testet litt i dag da mot noen førere som kjører Formula Winter Series, og jeg var raskest. De er ikke stjerneførere, men ligger kanskje topp 15. Sammenlignet med kvalifiseringen her i spansk Formel 4 i fjor hadde jeg blitt nummer 10, men temperatur og baneforhold hadde så klart vært annerledes. Men farten har vært bra.
Sæter sikter seg foreløpig inn på topp 10, et par måneder før løpene ruller i gang på Misano.
– Jeg tenker kanskje at rundt topp 10 bør være et fint mål å sette, avslutter Norges nye formelhåp.