Dette har du å se frem til i Formel 1-året 2025
2024 ble et bra år i Formel 1, og mye tyder på at 2025 kan bli enda bedre. Her er noe av det du kan se frem til i det en ny sesong nærmer seg.
FORMEL 1: 2024-sesongen ble på mange måter bedre enn fryktet. Max Verstappen vant igjen på imponerende vis, men denne gangen måtte den firedoble verdensmesteren grave dypt for å holde unna for konkurrentene.
Aldri før har syv ulike førere vunnet flere løp hver, og flere tror nå at vi har en minst like spennende sesong i vente. Men hvorfor er det grunn til optimisme når de nye bilene og et nytt team først kommer i 2026?
Mindre utvikling
Formel 1 drives av utvikling og ny teknologi, men det evige kappløpet vil på mange måter settes litt på pause i 2025. Mange team vil i 2025 flytte mest mulig av sine ressurser over til utviklingen av den nye 2026-bilen, og derfor er det grunn til å tro at det vil fortsette å være jevnt i toppen.
Scenarioet er på mange måter likt som i 2021 da det også var siste sesong før et nytt regelverk kom inn i sporten, og den gangen ble det som kjent svært spennende i toppen.
Hamilton til Ferrari
2024s største Formel 1-sjokk kom da det ble klart at Lewis Hamilton forlater Mercedes til fordel for Ferrari. Nå skjer det faktisk, og alles øyne vil bli rettet mot Maranello allerede i januar da Hamilton for første gang skal kjøre en Ferrari.
Teamets suksess i 2024 viser at briten kan ha en genuin mulighet til å vinne VM for åttende gang. Hamilton selv hadde tidvis en trøblete sesong, men med to seiere viste han likevel at han fortsatt har farten inne. Dog er kanskje det største spenningsmomentet hvordan Hamilton vil gjøre det i konkurranse med sin egen teamkamerat Charles Leclerc.
Sainz til Williams
To seiere og en ellers solid avskjedssesong i Ferrari gjør at det for mange vil føles rart å se Carlos Sainz i Williams. Ingen toppteam, heller ikke Red Bull, hadde plass til spanjolen da han måtte forlate Maranello for å gi plass til nevnte Hamilton.
Kan Sainz bringe Williams fremover på griden? Og hvordan vil Alex Albon prestere opp mot sin nye teamkamerat?
Flere andre førere skifter også beite i forkant av den kommende sesongen. Nico Hülkenberg går til Sauber, mens Esteban Ocon skal kjøre for Haas. I tillegg kommer en rekke mer eller mindre nye ansikter inn på griden.
Endelig nye førere
I 2024 var griden uendret fra det siste løpet i 2023. Denne gangen er det en rekke endringer, og følgelig en rekke nye førere å følge med på.
Liam Lawson kom i høst inn i Visa RB, og det gjorde han det såpass bra at hans første fulle sesong blir ved siden av Max Verstappen i Red Bull, og det er ikke bare enkelt å gå opp mot den regjerende verdensmesteren. Etter at det ikke tok lang tid før både Alex Albon og Pierre Gasly var ute av bildet etter å ha prøvd på det samme tidligere er det nå knyttet stor spenning til hvordan unggutten vil takle den oppgaven.
I Abu Dhabi fikk Jack Doohan debuten for sitt nye team Alpine, mens Oliver Bearman allerede har vært i aksjon en rekke ganger for sitt nye team Haas. Dog blir det noe helt nytt for Mercedes stjerneskudd Andrea Kimi Antonelli, Saubers Formel 2-mester Gabriel Bortoleto og Visa RBs temperamentsfulle franskmann Isack Hadjar. Hvordan det vil gå med såpass mange rookies, og ikke minst hvor mange av de som står igjen på griden om et års tid, blir et av flere spennende momenter å følge med på i 2025.
Ny vår med Newey?
2024 ble ingen jubelsesong for Aston Martin. Likevel slet teamets aldrende stjernefører Fernando Alonso med å omtale sesongen som mislykket, og grunnen til det var at teamet har signert den legendariske designeren Adrian Newey.
Ser man på Neweys karriere er det grunn til optimisme innad i Lawrence Strolls team. Newey må fortsatt vente til mars før han kan begynne å jobbe for sin nye arbeidsgiver, men det er grunn til å tro at han likevel vil få en betydelig påvirkning på 2026-bilen.
Med en ny fabrikk på plass og en ny vindtunnel like rundt hjørnet ligger alt til rette, og kanskje kan også 2025 bli et bedre år med Neweys hjelp?
Formel 1-sesongen ruller i gang i Melbourne fra 14. til 16. mars. Før den tid er det pre season-testing i Bahrain fra 26. til 28. februar, og 18. februar skal alle teamene vise frem bilene i London.