Dette er nytt i årets Rally-VM
Det har skjedd en rekke endringer i Rally-VM i forkant av årets sesong.
RALLY: Det er kanskje bare to måneder siden forrige løp, men i det en ny VM-sesong snart ruller i gang bringer det med seg en rekke endringer. Her er en liten oversikt over hva som er nytt denne sesongen.
Hybriden er borte
En helt sentral endring er at hybrid-motoren er skrotet etter mye frem og tilbake. Hybriden har vært diskutert heftig både i og utenfor paddocken. Etter at teamene opprinnelig hadde kjempet for å beholde motoren var det til slutt store kostnader knyttet til driften som ble nådestøtet.
Nye førere
Førerkabalen bringer også med seg en rekke endringer. I Hyundai fortsetter regnerende verdensmester Thierry Neuville og Ott Tänak, mens Adrien Fourmaux kommer inn på fulltid i teamets tredje bil.
Det betyr at førertrioen Andreas Mikkelsen, Esapekka Lappi og Dani Sordo per nå er ute av dansen. Hyundai vurderer fortsatt å kjøre med en fjerde bil i enkelte løp, og da er trioen aktuell for å kjøre, men her er ingenting avklart. Mikkelsen selv tviler på at en slik løsning vil materialisere seg.
I Toyota er Kalle Rovanperä tilbake på fulltid sammen med Eflyn Evans og Takamoto Katsuta. I tillegg kjører Sebastien Ogier deltid for teamet. Litt på siden av denne gjengen er Sami Pajari inne på fulltid, men han kjører rent formelt for et Toyota-team nummer to.
Hos M-Sport fortsetter Gregoire Munster, mens Adrien Fourmaux har blitt erstattet av den irske unggutten Josh McErlean. I tillegg skal Martins Sesks kjøre minst seks løp for teamet.
I WRC 2 er blikket vendt mot norsk-svenske Oliver Solberg, som denne sesongen har tatt steget fra Skoda til Toyota. Solberg er på plass i Monte-Carlo, men dette blir ikke et av de syv løpene han nominerer til å plukke poeng i mesterskapet.
Ny dekkleverandør
Et spennende element i Monte Carlo vil også være dekkene. I år er det nemlig en ny dekkleverandør ettersom Hankook kommer inn som erstatter for Pirelli, Foreløpig vet vi lite om hvordan det vil slå ut i praksis, men endringene er uansett mer betydelig for førerne enn for seerne.
Lang kalender
Det kommer også flere endringer på kalenderen. Faktisk er kalenderen den lengste siden 2008 med 14 løp rundt om i hele verden.
Blant de 14 løpene finner vi Saudi-Arabia, som starter VM-tilværelsen med å avslutte sesongen i slutten av november. I tillegg kommer Gran Canaria, Estland og Paraguay inn på kalenderen. Samtidig forsvinner Latvia, Kroatia og Polen ut.
Endret poengsystem
Hybrid-motoren har vært en punkt for kritikk fra flere, og det samme gjelder for poengsystemet. I fjor ble det innført et nytt system der mesteparten av poengene ble delt ut etter lørdagens kjøring, men slik skal det ikke lenger være.
Fortsatt er det mer på spill på søndagene med fem opptil fem ekstra poeng for søndagens resultater og opptil fem ekstra poeng på power stage.
Totalresultat: 25, 17, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1
Søndag: 5, 4, 3, 2, 1
Powerstage: 5, 4, 3, 2, 1