Dette bør du få med deg før du følger årets NASCAR-sesong
Har du lenge vært nysgjerrig på USAs mest kjente bilsportgren, men er usikker på hvordan den fungerer? Vi tar deg gjennom de viktigste punktene for året.
NASCAR: Fra publikumsshow i L.A Colosseum til åpningsløpet Daytona 500, årets sesong startet som vanlig med et brak. Men nå som vi endelig er i gang, hva er det egentlig man bør følge med på skal man se NASCAR-løp i år?
For det første har NASCAR brukt de siste årene på å komme nærmere røttene sine enn på mange tiår. For de som ikke vet minnet NASCAR mer om et standardbilmesterskap likt TCR for eksempel på 1950-tallet. Ofte runget «kjør løp på søndag, selg på mandag» hos bilfabrikantene som hadde biler i mesterskapet.
På slutten av 1980-tallet forsvant standardbilene og de ble byttet ut med fullblods rørrammemaskiner med klistremerkelykter. Ikke nok med det, de var også bygd skjevt slik at de bedre kunne svinge til venstre. Spol frem til 2023 og dagens generasjon er nå symmetrisk bygd med sekvensiell girkasse og senterbolt. Riktignok enda et stykke til standardbil, men fortsatt nærmere enn før.
Større variasjon i baner
De siste årene har også sett en annen endring i NASCAR-mesterskapet. Før kjørte man kun to baner på «road course» (ordinær racingbane, red.anm.), som det kalles i Nord-Amerika, på Sonoma og Watkins Glen. Nå kjøres det løp på seks slike baner i Cup-serien, som er å regne som NASCARs øverste divisjon.
Den mest kjente banen for europeiske seere er sannsynligvis løpet som går på Formel 1-anlegget, Circuit Of The Americas, men i år går faktisk også turen til seriens første gatebane. Noe annet som er revolusjonerende med det er at banen først debuterte i dataspillet iRacing, før NASCAR bestemte seg for å gjøre den virtuelle banen til virkelighet.
Når vi først snakker om røtter, NASCAR er per i dag den eneste serien som kjører løp på ovalbaner, tradisjonelle baner og grusbaner. 9. april vil det nemlig være mulig å se 40 Cup-biler forsøke seg rundt en leirebelagt Bristol Motor Speedway. Det er et syn verdt å få med seg.
Mesterskapet
Amerikanerne elsker sport, og noe som ofte er synonymt med amerikansk idrett er sluttspill. I NASCAR har man sitt eget sluttspill som kalles «The Chase». For å være garantert plass til sluttspillet er man nødt til å vinne ett av de 25 løpene i sesongen før den normale sesongen, også kalt «regular season» er over.
Om man ikke vinner noen av løpene kan man fortsatt kvalifisere seg med poeng man får gjennom etappesystemet, også kalt «stages». Etappene går ut på at løpet deles opp i tre tredjedeler, eller tre miniløp om du vil. Når en etappe kjøres ferdig får de første ti førerne over mål poeng, og etappevinneren får også ett sluttspillpoeng. Disse poengene blir kun utgitt i de to første etappene.
De med mest poeng gjennom den normale sesongen går videre til sluttspillet hvor det kjøres tre og tre løp som eliminerer førere i jakten på tittelen. Den første sluttspillrunden heter «Round of 16» der de 12 beste førerne går videre til «Round of 12». Slik fortsetter det til det står igjen kun fire førere i finaleløpet på Phoenix-banen.
Vinneren av finaleløpet, eller han som ligger best an av de gjenstående førerne, kåres som 2023-mesteren av årets NASCAR-sesong.
Parc Fermés løpstips
Det er selvsagt ikke mangel på løp å ta av når det kommer til NASCAR, og ikke alle er like spennende. Men hvis nysgjerrigheten fortsatt er til stede skal vi hjelpe deg å velge løp som vi mener er verdt å få med seg i årets sesong.
Ambetter Health 400 19. mars og Quaker State 400 9. juli
Atlanta-banen har fått seg en heftig oppdatering ved hjelp av iRacing. Ny asfalt og ny ovalprofil gjør at denne banen har blitt mer lik en såkalt «superspeedway». I korte trekk betyr det at banen kommer til å by på tett pakkeracing med full gass, ikke ulikt løp på Daytona eller Talladega.
GEICO 500 23. april, Coke Zero Sugar 400 26. august og YellaWood 500 1. oktober
Når vi først er på temaet superspeedway; føler du deg snurt over at du ikke fikk med deg Daytona 500? Frykt ikke. Allerede 23. april tar mesterskapet turen til NASCARs største bane, Talladega. På disse banene loves det bort store krasj og masse dramatikk for publikum. Skal man først se NASCAR er dette løpene som oftest er synonymt med mesterskapet.
NASCAR Cup Series Race at Chicago 2. juli
NASCAR-løp på tradisjonelle baner er alltid bra, og alle seks løpene er verdt oppmerksomheten din. Men det er alltid noe spesielt med «den første» av noe. Gateløpet i Chicago er uten tvil noe som er verdt å få med seg.