Derfor var det ingen som kunne tukte far Brynildsen i Numedalsrally
I en alder av 62 år får Per Erik Brynildsen fortsatt ekstremt adrenalinkick ved å kjøre rally. Og i klassiske Numedalsrally var han omsider tilbake på toppen av resultatlista igjen.
RALLY: Selv om det ikke er noe alderskrav på førerne for å kjøre i den offisielle FIA-historiske klassen, så er startlistene likevel preget av rallyførere som har holdt på i mange svært mange år og således ferdig med sine yngre dager.
Men ungt mot trengs ikke for å kjøre fort med bil. Sist helg var Per Erik Brynildsen et vitenskapelig bevis på at man ikke nødvendigvis trenger å holde igjen selv om passet viser at man stadig nærmer seg pensjonsalder.
For det var nettopp et mot av normalt ungdommelig karakter som sendte Per Erik Brynildsen øverst på resultatlista i historisk klasse, hans første i denne kategorien og hans første klasseseier i norsk rally siden Gruppe N-seieren på Trøgstad i 2007. Ellers er det verdt å nevne at han også tok en totalseier i svenske Westomsprinten i 2013.
– Jeg tror at jeg er grådig modig i utforbakker. Jeg holder så sykt lenge i utforbakker, sier en svært glad og energisk Per Erik Brynildsen til Parc Fermé etter målgang i Numedal.
Bånn gass til tross for solid ledelse
I dag er han kanskje mest kjent for å være faren til Eyvind Brynildsen, NM-lederen i toppklassen som også har levert mangt et sterkt resultat både i Norge og i utlandet. Men far Brynildsen er ikke noe mindre aktiv selv bak rattet.
Selv var han Gruppe N-konge på slutten av 90-tallet og starten av 2000-tallet, men etterhvert som sønnen ble mer og mer aktiv i rallyen, jo mer trappet far ned.
Men historisk klasse gir ham en enorm kjøreglede, nå som han kom tilbake først med en legendarisk Saab V4, etterfulgt av denne Golfen som han viser høyt konkurransedyktig tempo med. For denne gangen kunne verken Petter Fausko eller Vidar Nordbø overliste ham.
– Jeg ledet med 28 sekunder, men slo dem likevel nedover Smådøla. Jeg burde ikke ha klemt til så mye som jeg gjorde. Men jeg drømte om å bli uoffisiell Smådøl-konge, selv om den ikke deles ut i historisk. Men husk på at Eyvind har to, mens jeg er tre ganger Smådøl-konge. Så jeg må holde unna for den. Men uansett, Fausko slo meg med ett tidel sammenlagt etter Smådøla opp og ned. Det er ganske utrolig, skyter Brynildsen ut.
Gir enormt kick
For han stortrives i Numedalsrally. Veiene kjenner han godt, ettersom han har kjørt dette løpet over mange år, også tilbake til 80-tallet hvor det gikk lokale løp i områdene rundt før Numedalsrally ble etablert helt på slutten av 80-tallet.
Han kjenner seg fortsatt igjen mange steder, selv om notene er nødvendige for å holde farta oppe. Likevel, Vergjedalen og Lesteberg er kanskje hans favorittetapper utenom Smådøla, og det viste seg på resultatlistene.
– Strategien var ikke å tape for mye på de tre førte. Så bestemte jeg for å stå oppreist på Vergjedalen og Lesteberg. Der tok jeg vel nesten hele forspranget. Jeg sa til meg sjøl før start; at her er du kongen, og er her du best. Så bare stå opp og kjør, forteller 62-åringen.
Han beskriver seg selv som en «bedriftsleder som suser med en million ting i hodet samtidig, med et snev av ADHD», for å sitere ham ordrett. Gleden av å drive på rally på si er like stor nå som i sine yngre dager, ikke minst fordi han også kan dele startliste med sønnen.
– Når jeg kommer på løp, så får jeg så gæli lada batteriene. Det gir meg så sjukt kick. Også er det enklere med rally når jeg er med selv, med tanke på Eyvind. Det er jo spennende med dem og jeg er glad når dem er i mål, men å sitte inne og vente på dem… Nei, da er det mye bedre å være med sjøl, konstaterer han.
Kommer i klassisk Gruppe A-doning
Kjærligheten til bilen er også stor. Han er en Golf-samler på sin hals. Og han kan avsløre at han nå har gått til skaffe av en enda vassere toer-generasjons Golf enn det han selv ratter med per i dag.
Og med det sender et lite skremmeskudd til konkurrentene før NM-sesongen fortsetter på Sørlandet.
– Jeg kan røpe for deg at jeg har kjøpt den Gruppe A-Golfen som Kenneth Eriksson vant VM med i 1986. Den er klar til å bli historisk bil, og det er 99 prosent sikkert at jeg kommer til Sørlandet med den. Det er en fabrikkbil som er lettere, bedre og mest sannsynlig 20 hester til, varsler veteranen fra Østtold.