Derfor oppleves Royal Rally som et ekstremt fartsløp
Høye snitthastigheter er ikke noe nytt i rally. Men EM-runden i Värmland framkaller et helt annet kick enn de andre fartsløpene i internasjonal rally, skal vi tro flere av deltakerne.
RALLY: I Rally Finland kan løpet totalt sett gjerne ha en snitthastighet på over 120 kilometer i timen totalt over hele løpet. I fjor hadde Numedalsrally en snittfart på over 121 kilometer, det raskeste løpet i moderne tid.
Rekorden har Rally Finland fra 2016 på 126,6 kilometer i snitt over hele løpet. I fjor ble Royal Rally of Scandinavia gjennomført hvor snittet totalt endte på 122,3 hvor Mölnbacka-etappen andre gang var raskest med over 136 i snitt.
Men det er noe med veikarakteren i Royal Rally som oppleves ekstraordinært for mange.
– Å kjøre rett fram i to kilometer er ikke noe skummelt. Men det er noe med at «skal vi tørre å holde «flat» over en fem pluss», sier juniorkartleser Jørgen Eriksen til Parc Fermé.
En annen norsk kartleser, Stig Rune Skjærmoen, omtaler løpet som proppfullt av såkalte maybe-svinger. Maybe er en betegnelse hvor man i utgangspunktet skal kunne holde fullt eller satse hardt, men det er «lov» å gå av om man har margin.
Ønsker VM-status
Men i utgangspunktet skal det klines til med en slik note, selv om det kan medføre en viss risiko.
– Det går fort her. Det går fort, selv om veien er dårlig. I Finaldn har du avstikkere og sånn hvor det ikke er så gærnt. og litt mer skarpere svinger. Mye maybe-svinger, det er alltid leit! Det er det verste jeg vet. Aaarrgghhh. Vi hadde en sånn i dag, sier Stig Skjærmoen.
Men løpets karakter hylles. EM-rundens store stjerne, Oliver Solberg, er klokkerklar i sin tale:
– Jeg har sagt det mange ganger! Det er det råeste løpet for meg. Dette burde helt klart være en VM-runde, sier 22-åringen til Parc Fermé.
– Som i Formel 1, at et land kan ha flere runder i VM?
– Jeg syns vi kunne hatt Finland på snø og grus, og Sverige på snø og grus. Dette er jo perfekt, slår han fast.
– Hårete
Hans like norsk-svenske barndomskamerat, Isak Reiersen, imponerte stort under fredagens etapper. Men det gikk også såpass fort at 20-åringen etterhvert skjønte at han måtte roe ned seg selv for ikke å legge igjen bilen på skogen.
– Det er så hårete! Du kan ikke tvile når du kaster bilen inn i en sving. Jeg hadde en liten notemiss hvor jeg hadde seks venstre inn over krøn, men den var etter krønet. Litt feil linjem i 160 kilometer i timen, og du får en stein på høyresiden. Det er spesielt, sier Reiersen til Parc Fermé.
Også den newzealandske stjernen Hayden Paddon mener løpets karakter er noe av det ekstraordinære. Noe som også synes på de små marginene som ofte skiller førerne.
– Hver etappe er som å kjøre en kvalifisering. Det er sykt å tenke på at vi kjemper bare om tideler på hver eneste etappe, slår han fast.