Stefan Johansson. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Derfor mener «Lill-Lövis» at IndyCar er beste stoppested per i dag

Han var Sveriges siste Formel 1-fører Marcus Ericsson. Nå er han Felix Rosenqvists viktigste støttespiller. Stefan Johansson håper 27-åringen blir værende i USA.

Publisert Sist oppdatert

(LONG BEACH): Han gjorde Formel 1-karriere fra 1983 til 1991, med først og fremst fem fulle sesonger fra 1984 til 1989. Dermed var Stefan Johansson, også kjent som «Lill-Lövis» i mange år den siste svensken som kom til Formel 1 før Marcus Ericsson fikk sjansen fra 2014 til 2018.

(LONG BEACH): Han gjorde Formel 1-karriere fra 1983 til 1991, med først og fremst fem fulle sesonger fra 1984 til 1989. Dermed var Stefan Johansson, også kjent som «Lill-Lövis» i mange år den siste svensken som kom til Formel 1 før Marcus Ericsson fikk sjansen fra 2014 til 2018.

Etter at han la opp sin sesongbaserte karriere i 1996, etter fem sesonger i amerikanske CART, så har han holdt seg på sidelinjen og de siste årene vært manager for svenske Felix Rosenqvist.

– Et fantastisk mesterskap

Da vi møtte Johanson i forbindelse med IndyCar-runden i Long Beach, så var han klar på at IndyCar per i dag er det beste stoppestedet for Rosenqvist for å dyrke sin profesjonelle karriere som bilsportutøver.

– Det er dette som har vært målsetningen hele tiden. Å være her i mange år. Det er et fantastisk mesterskap, sier Johansson til Parc Fermé.

Nå er han altså manager for Rosenqvist, men holder seg godt i bakgrunnen og er ikke alltid like fremtredende. Felix styrer mye av det som skjer rundt seg på egenhånd og i samråd med teamet, men har en god sparringspartner og støttespiller i «Lill-Lövis» når han trenger det.

– Det er ikke noe spesifikt direkte jeg bidrar med, men det handler om å ha noen som forstår hva man snakker om og som har kjørt selv tidligere, sier 62-åringen.

Han «oppdaget» Felix mest fordi de har hjemsted bare få mil fra hverandre. Fra ung alder av så Stefan at Felix hadde noe spesielt, men det var først på Formula 3 Masters han fikk øynene opp for unggutten og dermed falt det naturlig at han ønsket å hjelpe ham videre.

– Vi møttes flere ganger da han var mindre, og det var noen naturlige koblinger der.

– Når forstod du at han hadde noe spesielt som du ville jobbe med?

– Det var i 2011, under Formula 3 Masters. Han kom inn fra ingen steder, hoppet inn og vant den serien direkte på første forsøk. Det er klart at man da må være jævlig dyktig, sier Johansson.

Sanket flerfoldige pallplasser i Formel 1

Selv hadde han en jojo-karriere av dimensjoner i Formel 1. Fra sesongene 1985 til 1987 scoret han intet mindre enn 11 pallplasser, men også flere brutteløp og andre svakere resultater hindret topplasseringer sammenlagt. Det ble henholdsvis syvende-, femte-, og sjetteplass disse sesongene.

Hans siste fulle sesong var i 1989, og det siste løpet han stilte til start i - under Portugals Grand Prix - ble det en tredjeplass.

Felix Rosenqvist og Stefan Johansson i samtaler etter søndagens løp. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

I 2019 er ikke Johansson så opptatt av målet om å få noen videre inn i Formel 1. Han har heller ikke ønsket å sette Felix i en konkurrerende posisjon opp mot Marcus Ericsson, som fikk den økonomiske støtten som var nødvendig for å få til et sete i Formel 1.

– Det er vanskelig for to svensker å kunne få den støtten som Marcus hadde. Og den hadde ikke vi. Vi har heller ingen nye på gang i Sverige. Formel 1 er jo egentlig ganske keitete om dagen, sier «Lill-Lövis».

Prinsippfast

Han spilte også viktige roller for at Felix fikk testet med Chip Ganassi Racing, hvor svensken leverte så bra at teamet ville tilby ham en kontrakt. Det var i Formel 3-EM at Felix og Stefan også fant ut at det var på tide å sette foten ned for å betale seg inn i team.

Siden har de klart å få kjøringen til å bli et levebrød uten krav om egne sponsorpenger.

– Hadde han fortsatt å ha med seg penger, så ville han aldri fått betalt for å kjøre. Men mitt prinsipp er at du må få betalt for å kjøre når du er så dyktig, konstaterer han.

Powered by Labrador CMS