Å begynne med bilsport i en alder av 21 år er som regel altfor sent. Men ikke for M-Sport-fører Adrien Fourmaux. Derfor ville vi bli bedre kjent med kométkarrieren til franskmannen.

Fra medisinstudent til rallystjerne på et par år

Adrien Fourmaux var på god vei til å bli lege, og han var i hvert fall ikke på vei mot et VM-sete i rally. Men 20 euro og en fransk parkeringsplass snudde livet hans opp-ned.

Publisert

RALLY: Vi treffer Adrien Fourmaux under Autosport-messen i Birmingham i januar. Etter en sesong på toppnivå var franskmannen i 2023 tilbake i WRC 2, men i år returnerer han til det øverste nivået sammen med M-Sport. 

RALLY: Vi treffer Adrien Fourmaux under Autosport-messen i Birmingham i januar. Etter en sesong på toppnivå var franskmannen i 2023 tilbake i WRC 2, men i år returnerer han til det øverste nivået sammen med M-Sport. 

– Jeg er veldig fornøyd med å være tilbake. Det var veldig fint. Karrieren min er fortsatt veldig kort, så jeg føler meg heldig over å være tilbake i den øverste klassen, forteller Fourmaux til Parc Fermé.

I sesongåpningen i Monte-Carlo ble det en femteplass for franskmannen som med det slo blant annet vår egen Andreas Mikkelsen. Tradisjonelt sett trives han ikke like godt på svenske vinterveier, men han er i alle fall på plass og ute etter et nytt godt resultat i Umeå denne helgen. 

Veien til VM-poeng

Adrien Fourmaux da vi møtte ham under Autosport-messen i Birmingham.

Men karrieren har som nevnt vært kort, og veien til VM-sirkuset har vært utradisjonell. Den startet nemlig på en parkeringsplass med 20 euro i hånda tilbake i 2016. 

– Jeg hadde ikke penger til å starte med rally, så jeg begynte med «Rallye Jeunes» i Frankrike. Du betaler 20 euro, og hvis du vinner tilbyr de deg én sesong i det franske juniormesterskapet, alt betalt.

Fourmaux første VM-runde i WRC-bil skjedde under Rally Kroatia i 2021, og endte med en bunnsolid femteplass og flere sterke etappetider.

Og Fourmaux, på det tidspunktet 21 år gammel, vant konkurransen som enkelt sagt startet med å kjøre rundt og mellom kjegler på en parkeringsplass, en konkurranse som er dypt støttet av det franske bilsportforbundet FFSA. Gevinsten for det var altså en betalt sesong i det franske juniormesterskapet, og allerede her kommer linken med M-Sport inn. Det innebar nemlig å kjøre en Ford Fiesta R2-bil fra nettopp M-Sport. 

En sesong i mesterskapet ble til to, fortsatt med forbundets støtte, og på andre forsøk ble det seier. Sakte men sikkert kom M-Sport mer og mer inn fra siden. 

– Så i 2018 gjorde jeg en sesong til fordi det første året mitt var bra, så de ga meg en sesong til. Så etter at jeg var i det franske laget i 2019 med litt støtte av M-Sport tok Malcolm Wilson meg opp som offisiell fører i 2020, forteller han.

WRC-debuten kom i nettopp 2019, og der ble det en tiendeplass med Fordi Fiesta R5-bilen han bare hadde kjørt med i ett løp høsten før, som forøvrig endte med en avkjøring. Med andre ord ble det altså VM-poeng i debuten etter kun to sesonger som rallyfører på nasjonalt nivå i en vesentlig mer motorsvak bil. 

Følger i Loebs hjulspor

Det franske forbundet har holdt fast ved dette programmet siden 1994, året franske Didier Auriol ble verdensmester, og konseptet gir altså flere tusen som vanligvis ikke har muligheten til å i det hele tatt tenke på en rallykarriere en sjanse. 

– Det er ubegrenset. Om du kommer og betaler så deltar du. Det året tror jeg det var 5000 som deltok. 20 euro, jeg tror alle kan betale 20 euro. De fleste kan betale 20 euro. Så det var det jeg gjorde. Det var sånn jeg startet, forteller Fourmaux. 

Faktisk var Fourmaux inne i sitt fjerde år på medisinstudiene da han tok turen til parkeringsplassen med 20 euro i hånda, og etter suksess både der og i den videre karrieren har de studiene aldri blitt gjenopptatt. 

Han er på langt nær den første som sitter med en karrierevei langt utenfor bilsporten, før en dag på parkeringsplassen endrer alt. På den prominente listen med tidligere vinnere finner vi navn som Sebastien Loeb, Sebastien Ogier og Yohan Rossel. Alle har de altså til felles at de ikke hadde oppnådd et snev av den suksessen de nå har uten et av rallysportens mest kostnadseffektive rekrutteringsprogram. 

Powered by Labrador CMS