Derfor har Ole Christian Veiby kjøpt seg nasjonalbil
Fjorårets stunt i Numedal ga mersmak. Nå vil en av de mer markante bilsportprofilene i Norge måle krefter i den største klassen i norsk rally.
RALLY: Og med størst mener vi i antall deltakelse, for det er liten tvil om at nasjonalklassen for eldre tohjulsdrevne biler favner bredest blant NM-klassene.
At Ole Christian Veiby stiller til start på hjemmebanen Rally Finnskog neste helg er ingen overraskelse. Og basert på fjorårets lille «one off» i Numedalsrally, så er det ikke lenger like sjokkerende at han vender tilbake til en eldre Volvo.
Volvo 940
Men det er én forskjell på Veiby i år kontra i fjor.
– Dette er en bil jeg har kjøpt selv, sier Veiby til Parc Fermé.
Vi snakker om en Volvo 940, hentet fra Sverige. Ikke at det gir noen større hint om han har klare planer om å fortsette i nasjonal mer permanent i år, men han utelukker heller ikke flere løp til sommeren. Han tror det han bli tøft å henge med de raskeste i klassen neste helg, fortrinnsvis de som kjører forhjulstrekk.
– Skulle jeg satset og kjørt full NM og bli norgesmester i nasjonal, så hadde jeg kjøpt meg en Corolla, sier Veiby.
Sterk konkurranse
Han ble raskeste bakhjulstrekker under nasjonal-debuten på Numedal i fjor, og det har naturlig nok fristet til gjentakelse. Og det forplikter å stille på hjemmebane, men suget etter å kaste seg på i toppklassen er ikke like stort.
– Det står en R5-bil i Arvika som man fint kunne brukt. Og ja, nivået er jo veldig bra i NM igjen nå.
– Ikke redd for å bli slått, altså?
– Nei, altså - det hadde jo vært gøy å stille opp. Og det hadde vært gromt å kjempe om å vinne på hjemmebane og prøvd å sette skapet på plass. Men jeg har også mange tusen kilometer i en R5, og det er morsomt med en ny utfordring igjen. Det blir uansett ingen lett match i nasjonal klasse. Disse Corollaene er ikke lett å kjøre fra med bakhjulstrekk. De er effektive, også har de noen bra sjåfører på dem også.
To av de han sikter til er lokale kamerater og konkurrenter. Både Lars Martin Stensbøl og Steve Røkland er for toppførere å regne i bilen som inntil nylig ikke var lov å bruke i Norge. Det samme gjelder fjorårets norgesmester og forhåndsfavoritt Anders Kjær.
Finnskog for tiende gang
Bilen til Veiby er fortsatt registrert i Sverige og har kjørt på svensk reglement, hvilket betyr at motoren har vært rett over 2,5 liter. Derfor har Veiby nå bygget om motoren for å tilpasse det det norske regelverket.
– Så det blir Sagli og dem som blir mer å sammenlikne seg mot, sier Veiby, hvorpå også Sagli er en lokal konkurrent på litt like vilkår.
Det betyr naturlig nok mye for fjorårets bronsevinner i Rallycross-VM å stille opp på hjemmebane. Faktisk blir dette hans tiende gang siden 2013, den gang i ungdomsklassen. I tillegg er det veier han kjenner godt, for deler av traseene er også blitt hyppig brukt i Rally Sverige.
Men om det blir et engangstilfelle i nasjonalklassen, med tanke på at han nå har sin egen bil, det er foreløpig uvisst.
– Tanken før jul var å kjøre på Sigdal også. Men nå har man kjøpt en bil, også har jeg lyst til å kjøre et par løp i vinter. Så får man se etter det. Man må jo få kjørt litt, og det hadde vært gøy å teste seg på grus også, sier 28-åringen.