Nico Hülkenberg er inne i sluttfasen av sin Haas-karriere.

Derfor har Nico Hülkenberg likevel tro på Audi-prosjektet

Derfor har Nico Hülkenberg likevel tro på Audi-prosjektet 

Sauber sliter sportslig, og i ledelsen skjer det endringer. Likevel beholder Nico Hülkenberg roen.

Publisert

FORMEL 1: Nico Hülkenberg har de siste par sesongene vist at det var riktig å gi den tyske veteranen sjansen til å gjøre comeback i Formel 1. I takt med en raskere bil har Hülkenberg i år hentet hjem en rekke imponerende resultater for Haas. 

FORMEL 1: Nico Hülkenberg har de siste par sesongene vist at det var riktig å gi den tyske veteranen sjansen til å gjøre comeback i Formel 1. I takt med en raskere bil har Hülkenberg i år hentet hjem en rekke imponerende resultater for Haas. 

Det har ført til at Formel 1-karrieren forlenges ytterligere for Hülkenberg som neste sesong kommer inn i Sauber-teamet. Det er spennende i seg selv, men enda mer spennende blir det i 2026 når teamet blir til Audi.

Tror på snuoperasjon

Men selv om det prestisjemessig blir et steg opp ser det per dags dato ut til å være et sportslig steg ned. Sauber ligger helt sist i konstruktørmesterskapet med null poeng mens Haas på sin side ligger på 7. plass med 27 poeng. 

Hülkenberg forklarer suksessen i Haas med fremgang på aerodynamikken. 

Nico Hülkenberg, her foran Pierre Gasly og hans arvtager i Haas Esteban Ocon.

– Det går tilbake til aerodynamikken. Det er der vi har gjort de største endringene og forbedringene gjennom vinteren, og det har gitt oss muligheten til å levere konsistent, forteller Nico Hülkenberg til Parc Fermé.

At Haas har avansert fremover på Formel 1-griden til tross for at mange forventet at de ville være det svakeste teamet gir grobunn for optimisme også for neste sesong. 

– Det er en enkel regel og gjelder for alle team her. Hardt arbeid og gode avgjørelser betaler seg, og det kan skje der, der eller der. Det kan skje hos hvilket som helst team, sier han. 

– Jeg vet at små ting kan ha en stor innvirkning og gjøre en veldig stor forskjell. Jeg er fortsatt selvsikker inn mot neste sesong at med noen positive ting fra deres siden og noen ting jeg kanskje kan komme med så kan vi snu ting allerede neste år. Ikke et enormt steg, men det krever bare noen små steg i midtfeltet for å være på riktig side av det, fortsetter 36-åringen.

Ny ledelse

Andreas Seidl og Oliver Hoffman ble nylig sendt på dør til fordel for tidligere Ferrari-sjef Mattia Binotto. Endringene i ledelsen i Audi-prosjektet kom overraskende på for Hülkenberg.

– Selvfølgelig var de innflytelsesrike. Det var de to vi gjorde avtalen med. Så det var åpenbart en litt uventet endring.

Tyskeren er likevel optimistisk til veien videre, og han gjør det klart at signaturen var motivert av mer enn enkeltpersoner. 

– Med store prosjekter som dette har du folk i ledelsen som er store pilarer, men det er aldri avhengig av en eller to personer. Når det gjelder Mattia kjenner jeg ham så klart fra fortiden hans i paddocken, men jeg har aldri jobber med ham. Men det vil endre seg om noen måneder. 

Powered by Labrador CMS