Derfor har arrangøren endret radikalt på karakteren av Aurskog-Høland Rally
De korte, raske og åpne etappene langs jordene utenfor Bjørkelangen er erstattet med skogtette manndomsprøver av høy variasjonsgrad.
RALLY: Enkelt og greit for at førerne skal få litt større utfordringer. Løypesjef for Aurskog-Høland Rally, Sivert Bjerkely Wallander, legger ikke skjul på deltakerne ikke skal få det altfor enkelt når de gjester det tradisjonsrike grusløpet ved Bjørkelangen.
– Det er aldri plankekjøring for noen i rally, men har du kjørt de samme veiene de siste ti årene, så er det noe som fester seg år etter år, sier løypesjefen i et intervju med den populære podkasten Lyktepodden denne uka.
Over for Parc Fermé kan han fortelle at Rabbillen-etappen sist ble kjørt for mer enn ti år siden, mens Børli-etappen kun har gått én gang, hvor man må tilbake til Noractor Rally i 1989. Nybakk-etappen er en kombinasjon av to etapper som er blitt kjørt før.
Få innfartsveier på skogen
Men det er altså ingen etapper som går rundt jordene sør for Bjørkelangen i retning Løken og Hemnes.
– Selv om det går et år mellom hver gang, så får man en viss fordel ved å kjenne prøver, mot de som er nye i klassene. Det blir ikke like enkelt i år. Det er to prøver som er blitt kjørt før, men det er ikke så mange av de står på startlista i år som har kjørt de prøvene før. Så jeg tror det er en faktor som kan gjøre årets løp litt mer spennende, legger han til.
Etappeoppsettet med tre knalltøffe og krevende skogsetapper krydres med publikumsetappen Kjelle som har målgang nær Bjørkelangen sentrum, og det er her de oppfordrer publikum til å finne veien dersom de vil se rally under enklere og mindre kompliserte forhold.
Foruten ett innkjøringspunkt på SS1, så må publikum finne veien inn ved start eller mål på de tre skogsetappene. Dermed kan det være mer krevende nå enn tidligere å se en ordinær fartsetappe som tilskuer med mindre man er en godt bevandret rallytilskuer, gjerne kombinert med lokalgeografisk kunnskap.
– Vil vil jo gjerne lage liv rundt sporten, så for publikum sin del blir det kanskje litt dumt med skogen slik den er nå. Men de som vil ut, de finner veien ut. Det er i hovedsak for deltakerne vi prøver å lage en skikkelig knakende fint løp i år, så det har vært fokuset vårt i år, forklarer Wallander.
Mer krevende søknadsprosess
Han legger også til at det siste års endringer i Motorsportforskriften framprovoserer nye rutiner når det skal søkes om tillatelse til å benytte seg av veiene. Etappene rundt jordene er fylkesveier som dermed har et annet byråkrati man skal nå igjennom, mens skogsetappene enten er kommunale veier eller privateide veier.
– Nå har jeg vært løypesjef i fire år og jeg har søkt vegvesenet på tre forskjellige måter på fire år. Så det er ikke bare bare å holde tunga rett i munnen her. Det har endret seg de tre siste årene, i alle fall etter at den nye loven ble gjort om på i fjor. Så er ting flyttet på, og det er også grunnen til at vi har trukket oss ut av sentrumsetappene, slår han fast i podkasten.
Selv hyller han de frivillige som stiller opp til helgens NM-runde, den femte for sesongen forøvrig, ettersom 2022 også markerer «Frivillighetens år».
– Jeg vil benytte anledningen til å takke alle de frivillige som er med på Aurskog-Høland og alle andre rallyer. Det er veldig nødvendig med de frivillige som bidrar, sier Wallander, som også understreker overfor Parc Fermé at de er omlag 150 frivillige i år - dog er det likevel en nedgang på nesten 100 sammenliknet med tidligere.
Se hele sendingen til Lyktepodden i videovinduet under!
Lyktepodden S4E16 Steve Røkland og Sivert Løypesjef!Steve Røkland og Sivert Bjerkely Wallander henger sammen med oss. V får en status fra Steve rundt NM og Sivert kan helt sikkert fortelle om årets Aurskog Høland Rally som har ristet litt på etappesekken. Vi høres!
Posted by Lyktepodden on Tuesday, June 7, 2022