Derfor får Bryntesson likevel kjørt full EM-sesong i rallycross
Han var forberedt på et år med lite kjøring. Så åpnet det seg en dør som var umulig å lukke.
Det er ikke mange dagene siden Thomas Bryntesson åpnet om at han ikke kunne regne med noen innholdsrik 2019-sesong. Da påmeldingsfristen for å kjøre permanent EM-sesong gikk ut, fantes det ikke budsjett eller bil for Töcksfors-gutten med tilknytning og røtter i Trøgstad i Østfold.
Søndag ettermiddag kom beskjeden. Han kan nå planlegge en full EM-sesong, med andre forutsetninger enn hva han var forberedt på tidligere. Ved å skaffe sponsorer til sitt eget team, og samtidig få støtte fra svenske Marklund Motorsport som også har et bil og apparat rundt seg - så var muligheten likevel der.
– Eneste sjansen
– Den eneste sjansen jeg hadde for å få til en full serie i Supercar, det var å starte et eget team. Så dette blir en utfordrende, men likevel en skikkelig kul og spennende sesong, tror jeg, forteller Thomas Bryntesson til Parc Fermé.
Løsningen ble Marklund Motorsport, som har en Volkswagen Polo stående. Bryntesson er heller ikke ukjent med denne type bil. Selv skal Anton Marklund kjøre VM for GCK, men Antons pappa Jan holder fortsatt liv i det familiebaserte teamet i Nord-Sverige.
Supercar-debuten som Thomas fikk Argentina i 2015 var forøvrig nettopp i en Marklund-driftet Polo.
Dette blir også Bryntessons første Supercar-satsing utenfor svenske JC Raceteknik, og han skal altså nå kjøre med base i sitt eget team, TBRX - i samarbeid med Marklund. Det at han ikke rakk den ordinære påmeldingsfristen for EM setter likevel ingen begrensninger for han.
Forskjellen blir at han må melde seg på hvert eneste løp, men fordi det er kun 13 permanente førere som er garantert start i samtlige løp, så er det fortsatt mange ledige plasser for «wildcards».
Mangler fortsatt litt på budsjett
– Ettersom jeg har kjørt EM i to år, og skal være med i mesterskapet fra starten av, så er det ganske sikkert at man kommer med på startlistene. Ja, det er kanskje en liten sjans for at man ikke kan komme med, men mest sannsynlig skal det gå bra, sier 22-åringen videre.
Men det er ingen dans på roser å ordne en så omfattende satsing, i et eget privatdrevet team attpåtil, når man ikke har noen rike forutsetninger i nærmeste omkrets. Bryntesson er avhengig av å snu hver eneste stein, og litt til, for at sesongen skal gå i boks økonomisk.
– Det har vært vanskelig å få penger til budsjett i år, og vi har fortsatt litt igjen, erkjenner unggutten med norsk mor og svensk far.
– Hvordan kom du til denne løsningen når du først uttalte at du var innstilt på et mellomår?
– I starten av denne uken begynte vi å få klart at vi skal få det til. Jeg tok kontakt med Jan Marklund, og vi så om vi kunne få til et samarbeid. Han var veldig hjelpsom, og takket være han, så klarte vi å få det til, sier Bryntesson.
Medalje-ambisjoner
Målsetningene er høye, og Bryntesson har tidligere vist et topptempo i en Supercar. I sitt første år i 2017 klarte han en sterk sølvmedalje i EM, bak nettopp Anton Marklund i en identisk bil som han skal kjøre år. Fjoråret ble desto vanskeligere, med store tekniske problemer i starten av året som spolerte sesongen sammenlagt. Han endte til slutt opp med den sure fjerdeplassen, uten at han klarte å ta noen enkeltseire.
EM-medalje i år er det uttalte målet, gjerne av det mest verdifullet valøret også. Og Jan Marklund selv er spent på hva Bryntesson kan utrette.
– Vi er veldig glade for at Thomas har valgt å prøve å sikre seg tittelen i en Marklund Motorsport-Polo. Vi skal støtte teamet hans på alle dem måtene vi kan, sier Marklund i en offisiell uttalelse søndag.