Porsche-festivalen:
Dennis måtte geleides ut bakveien etter ville tilstander fra publikum
– Dette var vi ikke helt forberedt på, sier pappa Tom Erik.
RACING: Det er liten tvil om at Dennis Hauger er norsk bilsports største bilsportstjerne om dagen, men det han opplevde på Rudskogen var i overkant av hva de hadde sett for seg.
Vi må tilbake til Petter Solbergs glansdager på 2000-tallet for å finne det samme massive trykket rundt en bilsportutøver som det Dennis Hauger opplever om dagen. Ikke siden han var ti år har han konkurrert i Norge, den gang under helt ordinære norsk gokartløp, men når Aurskog-gutten var tilbake på hjemlige trakter igjen nå, så var det helt andre tilstander.
Faktisk helt andre tilstander enn hva han har vært vant til når han har konkurrert i Formel 2 ute i Europa denne sesongen.
Oppsiktsvekkende reality-check
Kanskje ikke så rart, for ved siden av å være gjestefører i den skandinaviske Carrera-cupen på Rudskogen under Porsche-festivalen, så sørget også arrangøren for at hans Formel 2-bil ble fraktet til Norge slik at fansen her hjemme kunne få en eksklusiv titt på bilen han har benyttet seg av i år.
Til stor jubel og begeistring for fansen, som også ville ha sin del av Dennis-kaka da han befant seg i depotet.
– Vi har ikke opplevd maken. Vi vet at interessen har økt her i Norge, men det vi fikk oppleve nå var ikke i nærheten av noe vi var forberedt på, sier pappa Tom Erik Hauger til Parc Fermé.
Tilgjengeligheten på 19-åringen var derfor svært begrenset, både for folk og medier. Derfor har heller ikke Hauger hatt tid og mulighet til å ta en ordentlig prat med Parc Fermé om hvordan dagen på Rudskogen har vært.
– Han var veldig sliten
Pågangen var enorm, og om det ikke akkurat var høyfrekvente tenåringshyl, så kunne en nesten tro det var Justin Bieber som hadde tatt turen innom Norges nasjonalanlegg for motorsport.
– Det har vært helt kaos. Den er jo helt enorm den interessen som er nå, men dette var også veldig mye. I tillegg til at Dennis tok seg god tid til fansen i dag, så hadde han også sponsorforpliktelser han måtte prioritere før dagen var omme. Etter det måtte han bare komme seg raskest mulig hjem. Han var veldig sliten, sier pappa Hauger.
Selv stod han nærmest som en livvakt mens det var autografsignering inne i pitboksen hvor Formel 2-bilen også stod parkert. Ikke nødvendigvis overfor sin egen sønn, som også fikk god hjelp av Rudskogens Henning Jodnes som en av hans viktigste medhjelpere på sponsorsiden. Men Tom Erik måtte rett og slett passe på bilen fordi folk oppholdt seg bare centimetere unna frontvingen på bilen.
Og det var liten tvil om at Hauger dedikerte seg til tilhengerne som ville ha en bit av ham. Men det tok sin tid, og til slutt måtte han geleides ut bakveien gjennom pitlane, og selv i Porsches egen lounge på knausen opp mot første sving var det vanskelig for ham å få et avbrekk.
Bilen stoppet etter sensorfeil
Den største pausen fikk han egentlig bak rattet, enten det var i cupbilen til Porsche eller i Formel 2-bilen. For mange hadde kommet for å se ham kjøre formelbilen sin, selv om det ikke skulle gå helt udramatisk hen.
For bilen stoppet under den første oppvisningsturen, og kjøringen ble derfor begrenset. Årsaken var en sensorfeil på eksosen, som gjorde at bilen gikk i nødmodus. Dette ble heldigvis ordnet til den ny oppvisning senere på dagen.
Forøvrig måtte Hauger kjøre med regndekk på bilen ettersom bruk av slicksdekk kunne blitt ansett som en ureglementær test, og derfor ble det aldri klokket noen representativ rundetid.
– Det var helt tilfeldig at dette skjedde nå. Dette kunne like gjerne skjedd på siste runden på Monza. De fant ut av det, men ingeniøren hans Pedro måtte bruke flere timer på PCen, sammen med folk fra Italia på telefonen, for å få løst problemet, sier Tom Erik.