Enorm folkefest under Porsche-festivalen på Rudskogen:
– Det har skjedd noe med motorinteressen i Norge
Festivalen på Rudskogen var symbolet på Porsches enorme satsing på motorsport, også her i Norge, noe over 7500 mennesker responderte på.
RACING: Selv om den skandinaviske Carrera-cupen har dalt noe i interesse i Norge som følge av mindre norsk deltakelse og færre toppresultater blant nordmenn, så skjedde det noe rundt denne Sverige-baserte serien da de fant veien til Rudskogen denne helgen.
For etter ufrivillige koronapauser så var Porsche-festivalen tilbake i full mundur, med en bilsportsmessig smørbrødliste liste av dimensjoner, kombinert med strålende høstvær og flere spennende attraksjoner blant folk, både på og utenfor banen
Norsk folkefest på svensk fundament
Sjef for Porsche Norge, Morten Scheel, var naturlig nok svært begeistret og stolt over responsen som vanket fra tusenvis av mennesker som oppsøkte Rudskogen denne lørdagen. 6000 billetter var forhåndssolgt, men Scheel kunne etter nærmere opptelling konstatere at dette tallet hadde økt.
– Det hadde vært fristende å si at vi var opp mot 10.000 i dag, men det riktige er nok rundt 7500, sier Scheel stolt til Parc Fermé.
Den skandinaviske cupen er bygget på et svensk fundament og løpene kjøres fortrinnsvis i Sverige med stor og tung backing fra den svenske Porsche-importøren. Og supportserien Sprint Challenge, hvor Aksel Lund Svindal har imponert i år - denne helgen med selskap også av Isabell Rustad - backes først og fremst av Sverige. I tillegg ble de tre øverste GT-klassene i Racing-NM avsluttet under festivalen.
Tar motorsporten på alvor
Scheel er klar på at Porsche også i Norge vil vise at de tar motorsporten på alvor. Derfor er det investert enorme summer penger i festivalen, både arrangementsmessig og sportslig.
Eksempelvis ble det lagt til rette for en framvisning av Porsches arv og historikk over flere tiår og generasjoner, inkludert framvisning av deres elektriske konseptbil Porsche Mission R med Atle Gulbrandsen bak rattet, og frakten av Dennis Haugers Formel 2-bil var også et svært viktig trekkplaster for løpet som Porsche gikk i bresjen for å ordne.
Samtidig falt det også naturlig at Hauger ble med som gjestefører - igjen - i Carrera-cupen. Det ble forøvrig én fjerdeplass og to femteplasser for Norges mest populære bilsportutøver om dagen.
– Det har skjedd noe med motorsportinteressen. Og motorsport er et satsingsområde som Porsche Norge tar på alvor. Vi har en lang vei å gå før vi kommer til nivået på Sverige, så da er det veldig kult at det kommer 7500 mennesker hit, sier Scheel.
Kommer neppe til å utvide
Motorinteressen i Norge virker altså å være rekordhøy om dagen og timingen og omstendighetene dermed var perfekt for å skape en folkefest i norsk bilsportsammenheng vi nok må tilbake til både Rally Norway og EM-rundene på Lyngåsbanen for å finne tilsvarende av. Mye av den økende Formel 1-interessen, basert på både Drive To Survive og Dennis Haugers framskritt i Formel 2 omtales gjerne som hovedårsakene til det.
Festivalen ble på mange måter tjuvstartet fredag med mye sportslig aktivitet ute på banen, mens lørdagen var den store dagen. Og selv om det skjedde enormt mye både på banen og depotet, så er det ikke snakk om å utvide festivalen over noen flere dagen, men i stedet dyrke lørdagen med alt av aktiviteter.
– Først og fremst er det viktig at vi kjører den skandinaviske cupen, som er godt drevet og veldig stabil for Porsche Sverige. Og vi prøver å hjelpe til så godt som mulig. Første året prøve vi oss med en to-dager, men vi har sett at det er lettere å ha én dag å samle alt på, og få publikum hit den dagen. Nå er det 7500 her, og det er fullt - men ikke stappfullt. Men det du får virkelig den stemningen, sier han.