Dennis Hauger med et slags bevis på at han starter årets sesong på egne bein - en helt Red Bull-fri caps.

Dennis har fortsatt med seg en utfordring fra i fjor

Derfor demper Dennis Hauger forventingene når det klommer til kvalifiseringene til tross for den nye Formel 2-bilen.

Publisert

FORMEL 2: Torsdag ruller en ny Formel 2-sesong. For Dennis Hauger blir det hans tredje, og samtidig hans siste. Det er nå eller aldri, og han vet godt at det i praksis er seier som kreves for å holde Formel 1-drømmen i live. 

FORMEL 2: Torsdag ruller en ny Formel 2-sesong. For Dennis Hauger blir det hans tredje, og samtidig hans siste. Det er nå eller aldri, og han vet godt at det i praksis er seier som kreves for å holde Formel 1-drømmen i live. 

På mange måter var det den nye bilen som i år introduseres i mesterskapet som er grunnen til at Dennis fortsatt er å finne til start. 20-åringen ble aldri komfortabel med den forrige bilen, og det var spesielt i kvalifiseringene han havnet for langt bak konkurrentene. 

Fortsatt utfordringer

Etter å ha testet den nye bilen over flere dager kan Hauger fortelle om en del forskjeller, blant annet knyttet til oppsettet av bilen og ikke minst dekkslitasje. Likevel er han ærlig om at hans største utfordring, altså kvalifiseringene, fortsatt vil være et krevende moment denne sesongen. 

Årets Formel 2-bil både ser og oppfører seg annerledes, men det har kanskje ikke all verden å si for kvalifiseringene.

– Jeg gidder ikke å gå rundt grøten på det. Det er ting vi kan og må jobbe med for kvalifiseringene. Løpsfarten virker ganske sterk. Så vet man jo aldri før man kommer på første løpshelg. Det er ting som man finner ut av imellom nå. Man vet aldri hvor de andre ligger og hva de gjør heller. Jeg føler at vi får et godt førstebilde nå når vi går gjennom første løpshelg. Så må man ta det derfra, men rent teknisk fra vår side nå føler jeg at vi har litt ting å finne ut av for kvalifisering. Det er på en måte en oppbyggingsfase med de nye bilene der vi må fortsette å jobbe på for å finne ut av ting, forteller Hauger til Parc Fermé under et pressemøte onsdag. 

For det er først og fremst i løpene at Hauger forventer å merke forskjell fra de gamle bilene. Der forventer han dog at dekkslitasje vil være en avgjørende faktor, og derfor er det kanskje ikke helt avgjørende å kvalifisere i toppen. 

– Jeg føler at det er ganske åpent nå. Med de nye bilene er det mer dekkslitasje virker det som. Det er litt mer ting, og forskjellene er litt større fra team til team. Så jeg føler at om man er topp åtte er det ganske åpent for å kunne gjøre gode ting. Er vi topp seks-topp åtte nå etter første løpshelg så føler jeg at vi gjør en ganske grei jobb på kvalifisering, fortsetter han. 

Og som alltid vet man ikke hvordan styrkeforholdet er mellom teamene før det hele kommer i gang. 

– Jeg vet at det er ting vi må jobbe med, og at noen team er litt i forkant på kvalifisering og virker veldig sterke fra test, men vi vet aldri før første løp. Så må vi bare prøve å gjøre en så god figur som mulig nå den første løpshelgen. Får vi en god kvalifisering tror jeg vi har veldig gode muligheter i løpet, sier Hauger. 

Få endringer tross Red Bull-brudd

Dennis Hauger kjører i år med Franco Colapinto som teamkamerat. Bilen blir lett å kjenne igjen med et orange design, ikke minst siden Colapinto kjører med et Williams-preget utseende på sin bil.

At det nå er hans tredje år påvirker tilsynelatende ikke Haugers tilnærming i stor grad.

– Alle vet at det er ditt siste år i Formel 2. Påvirker det din tilnærming? 

– Ikke noe sånn i forhold til presset egentlig. Jeg føler at motivasjon er på topp. Det er egentlig bare en motivasjonsfaktor at jeg jobber på hardt med teamet, skriver rapporter, trener av og på banen og gjør den jobben jeg skal. Jeg gjør det optimale av den jobben jeg kan gjøre. Så er det selvfølgelig ting man må prøve å jobbe rundt på bil og alt med teamet nå når det er en ny bil. Men jeg føler at jeg gjør jobben jeg skal, og er så forberedt jeg kan, forteller Hauger på spørsmål fra Parc Fermé.

Innad i MP Motorsport og med trener Lars Haugvad pågår forberedelsene i stor grad som før. 

Erfaringen han nå sitter på gjør at han vet hva han øsnker seg, og vet hva han skal be om når teamet nå jobber med å knekke koden med årets bil. 

– Jeg føler man blir sterkere som fører og som person for hvert år. Uansett hva man kjører så føler jeg at man tar med seg erfaringene. Så jeg føler at jeg har bygget opp god kunnskap om hva jeg vil ha og hva jeg ønsker fra både teamet, meg selv og bilen. Så er det selvfølgelig dette med å få det ut sammen med teamet, men jeg føler at jeg har erfaringer jeg kan ta med inn i sesongen. Blant annet dette med å ta vare på dekkene hvor jeg føler jeg gjorde en god jobb målt mot Franco Colapinto på testingen, fortalte Hauger under pressemøtet. 

Formel 2-sesongen ruller i gang med trening torsdag morgen, før årets første kvalifisering ruller i gang 15:00 samme dag. 

– Du er klar?

– Jeg er klar som bare det!

Powered by Labrador CMS