Denne sesongen er både Magnus og Marcus på radaren til Lamborghini-fabrikken
Nåløyet er trangt, men på andre siden kan det ligge en svært lukrativ mulighet som til og med kan være avgjørende for en hel bilsportkarriere.
RACING: Forrige uke kunne vi melde at Emil Heyerdahl er tatt ut til Aston Martins akademiprogram, hvor man blir nøye fulgt opp og får god faglig støtte fra fabrikken - hvor ens egen innsats til slutt kan bli premiert med tung økonomisk støtte til videre satsing.
Noe liknende opererer også Lamborghini med, som blant sine 38 utøvere har plukket seg ut de to nordmennene som satser med deres doning i europeisk racing denne sesongen. For GT World Challenge-fører Marcus Påverud og Super Trofeo-fører Magnus Gustavsen får nå sine sjanser til å overbevise Lamborgini-leiren om at de er verdt å satse på i framtiden.
Programmet til Lamborghini er delt inn i to kategorier som de kaller for «Young Driver» og «GT3 Junior Driver». Gustavsen og Påverud er i hver av disse kategoriene på henholdsvis 15 og 23 førere. Gjennom året vil de vurderes på både det sportslige på banen utenfor banen, hvordan de er å samarbeide og kommunisere med og generelt hva slags utstråling de viser på og utenfor banen.
Tett oppfølging
Til slutt vil en håndfull utøvere plukkes ut til en såkalt «shootout» på Portimao i begynnelsen av november, hvor premien altså er en omfattende fabrikkstøtte for neste sesong.
– Da vi blant får veiledning både på og utenfor banen gjennom hele året, blant annet med Lamborghini sine fabrikkførere, i tillegg til medietrening, så hjelper det til å utvikle meg som utover. Å være tatt ut som «young driver» er en god måte å komme nærmere på fabrikken på, som kan gi meg muligheter for fremtiden, sier Gustavsen til Parc Fermé.
Sammen med Påverud forbereder de seg til løpshelgen på franske Paul Ricard denne helgen. Super Trofeo-serien er en supportklasse til GT World Challenge, noe som gjør at de to nordmennene deler arena flere ganger i år - selv om de kjører i to forskjellige serier.
For Påverud er ett hakk opp i klassesystemet der han konkurrerer i ett av de tøffeste GT3-seriene på kalenderen, men an deler også Gustavsens holdning på hva dette kandidaturet betyr helt uavhengig av hvor langt de når.
– Om man vinner tilliten til Lamborghini eller til et team, så har man muligheten til å bli leid inn som sjåfør. Jeg har en kompis fra Danmark, Fredrik Schandorff, som ikke vant, men som likevel har fått tillit og kjører gratis i store mesterskap. Han har jo på en måte vært med i Lambroghini og fått mye hjelp av Lamborghini, sier Påverud til Parc Fermé.
Stor tro på egne ferdigheter
Likevel takker de ikke bare for tilliten med et stort smil. Det skal jobbes hardt for å overbevise lederne om at de både bør bli plukket ut til «shootout» og aller helst vinne den så lenge de huker av alle boksene som kreves.
– Jeg kommer til å gi alt både på og utenfor banen for å være en av de som blir med helt til siste uttak. Det er mange gode med, så klart, men jeg tror selv at jeg har det som skal til, konstatererer Oslo-gutten.
Påverud var selv i Gustavsen sine sko i 2020, i det som ble et amputert korona-år, før han fikk sin introduksjon til GT3 i fjor med Honda og god støtte fra danske Jens Reno Møller i GT Open-mesterskapet. Nå er han altså tilbake i Lamborghini og føler seg godt ivaretatt etter at de kom til enighet sammen med kundeteamet han kjører for, Vincenzo Sospiri Racing.
– De sa jo først at det ble for dyrt, men jeg fikk forhandlet prisen litt ned, noe som gjør at vi også er blitt mer tilknyttet hverandre. De vil jo veldig gjerne ha meg med, så jeg merker at det er mye bedre nå enn sånn som det var i 2020, sier Påverud.