Dennis Hauger.

Dekkfrustrasjon i Formel 2

Førere og eksperter lar seg frustrere over dekk-situasjonen i Formel 2. 

Publisert

FORMEL 2: Formel 2-sesongen nærmer seg halvkjørt, og så langt har mesterskapet bydd på store variasjoner. Overgangen til nye biler har tilsynelatende gått bra, men det er en ting som fortsatt frustrerer: antall dekk.

FORMEL 2: Formel 2-sesongen nærmer seg halvkjørt, og så langt har mesterskapet bydd på store variasjoner. Overgangen til nye biler har tilsynelatende gått bra, men det er en ting som fortsatt frustrerer: antall dekk.

Hver løpshelg har hver enkelt fører fem sett med tørrværsdekk tilgjengelig der tre av de er prime (myke dekk) og to er option (harde dekk). Med to løp og en kvalifisering på programmet må førerne i praksis benytte et enkelt sett med harde dekk på den ene treningen. 

Situasjonen frustrerer Viaplay-ekspert Thomas Schie.

– Dette er det nest øverste nivået i motorsport også har de bare 40 minutter på trening før de skal ut i kvalifisering. Og de har så lite dekk tilgjengelig at på trening må de kjøre på de harde dekkene, men på kvalifisering skal de kjøre på de myke dekkene som de ikke har fått testa. Det burde vært flere sett med dekk tilgjengelig og en trening til i Formel 2, sa Schie forrige helg. 

Stor kontrast 

Dennis Hauger selv er enig i at det er en begrensende faktor, og han er klar på at forberedelsene til kvalifiseringene ikke blir optimale med dagens dekkutvalg. 

– Det er jo likt for alle, men det er definitivt en vanskelig faktor for team og førere. På noen baner er dekket ferdig etter en push-runde på trening, og da har vi mye drivstoff også så det blir stor kontrast fra trening til kvalifisering, forteller Dennis Hauger til Parc Fermé.

Kontrasten blir også stor til Formel 1 hvor situasjonen er en helt annen. 

– Det er jo litt synd kontra Formel 1 som kan kjøre med myke dekk og lite drivstoff gjennom alle treningene mens vi kanskje får to push-runder før kvalifisering. Så det er litt synd at det er såpass lite fokus på det i en juniorkategori som skal forberede deg til Formel 1.

Alternativ testing 

Som i Formel 1 er det Pirelli som leverer dekkene både i Formel 2 og 3, og det skal de gjøre til og med 2027-sesongen. Forøvrig har dekkene også vært omstridt i Formel 3 hvor de i fjor måtte korte ned flere løp grunnet dekkslitasje.

En årsak til det begrensede dekkutvalget som ofte trekkes frem er at man ønsker å holde kostnadene nede. Det er dog en forklaring Hauger ikke kjøper. 

– Det er noe jeg ikke tror noe på. Da er det i så fall Pirelli som ikke har nok budsjett til å lage de dekkene, og det tror jeg heller ikke. Så det er jo sikkert bare for at mesterskapet og dekkleverandøren skal få spart så mye penger som mulig. 

Mye kan også tyde på at dekk-begrensningene i flere tilfeller øker kostnadene for førerne fremfor å kutte de. 

– Ja du ser jo at for eksempel Antonelli har jo testet uendelig mange runder med GP2 på forskjellige baner. Det er mange som bruker det som en alternativ testing om de har penger til det, og noen har jo det og bruker det veldig godt. 

Følg helgens treninger, kvalifiseringer og løp på parcferme.no - og få full oversikt i vår helgeplanlegger!

Powered by Labrador CMS