Martinius Stenshorne er denne helgen igjen i aksjon i Formel 3, denne gangen i Østerrike.

Slik skal Stenshorne øke poengfangsten i Formel 3

Ny helg og nye muligheter. For Martinius Stenshorne handler det nå om å stabilisere seg blant de beste.

Publisert

FORMEL 3: Martinius Stenshorne er halvveis i sin første sesong i Formel 3, og på et knapt halvår har det allerede skjedd mye rundt 18-åringen. 

FORMEL 3: Martinius Stenshorne er halvveis i sin første sesong i Formel 3, og på et knapt halvår har det allerede skjedd mye rundt 18-åringen. 

I Australia kom den første seieren i mesterskapet. Noen uker senere ble han presentert som McLaren-junior før han like etterpå ble utestengt fra løpshelgen på Silverstone. 

Sportslig sto lenge seieren i Australia som ungguttens eneste poenggivende resultat. I noen kvalifiseringer har det ikke gått fort nok, i andre kvalifiseringer har han vært uheldig. Uansett er målet å nå stabilisere seg innenfor topp 12, noe som gir gode utgangspunkt i begge løp. 

– Målet er å være jevnere innenfor topp 12 i tidkjøring. Jeg føler at farten i løpet egentlig er ganske bra men man får ikke vist det når man starter lenger bak så det er tidkjøringen det må jobbes med, forteller Stenshorne til Parc Fermé like før han forlater Barcelona til fordel for Østerrike og Red Bull Ring. 

Tilbake på poengplass

I Barcelona var han innenfor den nevnte topp 12-grensen, og han hadde med det et konkurransedyktig utgangspunkt for første gang på lang tid. 

– Jeg syns det gikk ganske greit. I tidkjøringen var det veldig tett innenfor topp 10 men jeg klarte å komme innenfor på 7. plass og var egentlig ganske fornøyd med det, forteller han.

I det første løpet klatret Stenshorne til fjerdeplass, mens han i hovedløpet lå an til 8. plass etter å ha blitt presset utenfor banen i starten av løpet. Det endte dog med null poeng etter et sammenstøt med Laurens Van Hoepen som medførte en punktering. 

Stadig jobber Hokksund-gutten sammen med teamet for å bli mer komfortabel i Formel 3-bilen. Det er nøkkelen for å vise frem sitt fulle potensial i mesterskapet. 

– Det er egentlig bare det å vende seg til en helt ny bil med mer «downforce» og andre dekk. Det er det som jobbes med. Jeg føler at det går greit i løpene med DRS og alt sånn, men det er bare det å kunne få ut det siste lille, forteller Stenshorne 

Nye grusfeller

Første mulighet til å igjen være innenfor topp 12 og følgelig kjempe om poeng i løpene kommer denne uken på Red Bull Ring. Stenshorne har erfaring på banen fra andre mesterskap, men for han og alle andre har det kommet en endring.

Det har nemlig blitt lagt inn midlertidige grusfeller i de to siste svingene på banen. Fjorårets utgave medførte en rekke straffer for track limits, og håpet er at man unngår det ved å gjøre endringer i svingene hvor problemet har vært størst. 

– Jeg så akkurat et bilde av det og det ser egentlig greit ut. Jeg tror ikke det blir mulig å ligge utenfor nå lenger med grus rett utenfor kerbsen i de to siste svingene. Så vi får se om det blir litt mindre track limits, sier Stenshorne.

– Det er det samme for alle men jeg tenker det egentlig er ganske greit sånn. I fjor tror jeg de hadde ganske store problemer med det i Formel 3 så jeg tenker det er en ganske fin ting, fortsetter han. 

Egentlig er Red Bull Ring andre stopp i en trippel-header, men når resten av sirkuset setter kurs mot Silverstone ser det ut til å bli en ufrivillig frihelg for Stenshorne. Grunnen er at han kjørte et GB3-løp på banen tidligere i år, og det er ikke tillatt uten skriftlig tillatelse fra FIA. Teamet har protestert på avgjørelsen, men sannsynligvis vil den løpshelgen rulle i gang uten en nordmann til start. 

– Nei det blir nok ikke noe kjøring på meg. Det er sånn det er dessverre og det er ikke noe man får gjort noe med, men det er jo så klart kjipt. 

Formel 3-helgen ruller i gang med trening og kvalifisering fredag. Få full oversikt over en travel bilsport-helg i vår helgeplanlegger!

Powered by Labrador CMS