Christian Krognes fra ærverdige Nürburgring Nordschleife hvor han har herjet i mange år. Men nå blir det full langdistansesesong også utenfor plassen har trives aller best på. Som offisielle fabrikkfører.

Christian blir fabrikkfører for Aston Martin

Så kom sjansen for Christian Krognes. Etter 15 år på Nürburgring kan han endelig kalle seg for fabrikkfører i verdens største lekegrind av racerbiler.

Publisert

RACING: Selv om Christian Krognes fra Hamar har gått under raderen blant norske idrettsprofiler, så er det på det rene at han har hatt høy posisjon i norsk bilsport som en GT-racer på høyt internasjonalt nivå. Hans nærmeste norske sammenlikningsgrunnlag er Dennis Olsen, som i flere år har kjørt i internasjonal GT-racing med millionlønn - mens Krognes har konkurrert for private team, herunder Walkenhorst Motorsport, uten at det har kastet noe av seg.

RACING: Selv om Christian Krognes fra Hamar har gått under raderen blant norske idrettsprofiler, så er det på det rene at han har hatt høy posisjon i norsk bilsport som en GT-racer på høyt internasjonalt nivå. Hans nærmeste norske sammenlikningsgrunnlag er Dennis Olsen, som i flere år har kjørt i internasjonal GT-racing med millionlønn - mens Krognes har konkurrert for private team, herunder Walkenhorst Motorsport, uten at det har kastet noe av seg.

Nå blir det annerledes. Selv om han fortsatt holder på sin ordinære jobb i Norge, så kan han nå kalle seg for fabrikkfører. Aston Martin Racing (AMR) har nemlig signert nordmannen for langdistanseesterskapet i GT World Challenge Europe, samt innledningen på NLS-sesongen som kulminerer i 24-timersløpet på Nürburgring i juni.

Og hvem vet - det kan bli flere muligheter. Men for Krognes er dette enormt steg i en karriere som allerede har vist internasjonalt nivå av dimensjoner. Og Internasjonal GT3-racing er den definitivt største arenaen av profesjonelle racingførere med flerfoldige fabrikanter og team satser tungt på denne formen for motorsport.

– Et klype-seg-i-armen-øyeblikk, innrømmer Krognes overfor Parc Fermé.

Første fabrikkontrakt

Gjennom solid innsats da Walkenhorst var kundeteam for BMW til og med 2023, blant annet med den historiske 24-timersseieren på Spa-Francorchamps i 2018, så har man lenge ventet og sett på om Krognes skulle bli signert av BMW. Men selv trivdes han i rollen som privatfører uten budsjett, da dette også var forenlig med livet han ønsket hjemme.

Nå kom derimot muligheten han ikke kunne si nei til når Aston Martin ønsket å signere ham. Fortsatt tilknyttet Walkenhorst Motorsport et høyt prioritert kundeteam for den britiske sportsbilgiganten, men nå er han altså representert og betalt av det grønne teamet.

– Det ser veldig lovende ut, og jeg håper kommer inn på et taktisk godt tidspunkt med tanke på utviklingen av bilen. Så får vi se hvor vi er når dette setter i gang. Men, det er veldig gøy å ha kontrakt i boks. Det er første gang jeg har en fabrikkskontrakten. Så jeg er veldig stolt og klar for å kjøre på et litt annet nivå, sier Krognes.

Utvider repertoaret

Selv om han er kjent som en Nürburgring-spesialist, der han flere ganger har satt uoffisiell banerekord under kvalifiserning, så liker han seg på andre plasser. GTWCE-serien skal utenom GP-banen på Nürburgring også kjøres på Monza og Barcelona, samt 24-timeren på Spa-Francorchamps og på Paul Ricard i Frankrike.

I 2017, 2018 og 2019 fikk han også innhopp på andre baner. Mest kjent er den nevnte 24-timersseieren i 2018, i tillegg til han stod på pallen i 9-timersløpet på Kyalami Intercontinental GT Challenge i 2019, det uoffisielle GT3-verdensmesterskapet som Dennis Olsen vant sammenlagt samme år.

– Jeg vet dette blir veldig gøy. Jeg kjørte en del utenfor ringen de tre årene, så alle banene kjenner jeg fra før. Så vet jeg ikke hvor mange tusen runder jeg har på «Ringen» nå, men det er bare sunt å utvide repertoaret igjen. Så jeg håper jeg kommer fort inn igjen, men jeg har et veldig godt team rundt meg, slår Krognes fast.

Powered by Labrador CMS