Dette blir Christian Krognes' nye kontor i 2024.

Nå kan Christian være nærmere Le Mans enn noen gang

Etter åtte sesonger er det takk og farvel til BMW. Men Christian Krognes vil få en spennende Aston Martin-sjanse som kan gi ham nye sjanser også utenfor Nürburgring.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Han er ikke den norske bilsportutøveren som stikker seg mest ut i rampelyset, men internt i det internasjonale racingsirkuset har Christian Krognes opparbeidet seg stor respekt.

RACING: Han er ikke den norske bilsportutøveren som stikker seg mest ut i rampelyset, men internt i det internasjonale racingsirkuset har Christian Krognes opparbeidet seg stor respekt.

Først og fremst på Nürburgring Nordschleife hvor han regnes for å være blant verdens raskeste førere rundt banen på en enkeltrunde, hvor han også til stadighet har tatt tilbake nye banerekorder på NLS-konfigurasjonen.

Siden 2016 har han vært en trofast og tryggfører for det tyske teamet Walkenhorst Motorsport. De har hatt BMW i sin portefølje i alle år, der Christian har kjørt både deres M6 og nå etterhvert den nye M4en.

Tung satsing fra Aston Martin

Men nå er det slutt. BMW byttes ut mest Aston Martin, og Walkenhorst er ikke lenger en bilforhandler for BMW. Businessen utenfor racingarenaen ble kjøpt opp, og for Walkenhorst er det kun motorsport for alle pengene.

– Det ville jo vært artig om jeg nå sa at dette var kjempedumt. Men jeg tror oppriktig at dette blir veldig bra. Det er en helt ny Aston Martin, og de har rampa opp ambisjonene sine i GT3. De har fått en helt ny start de siste årene, først med Formel 1 som har forplantet seg videre nedover, og det skal jo nå satses med Hypercar i Le Mans og en ny Evo-modell av Vantage-bilen som nå er helt ny, oppsummerer Krognes overfor Parc Fermé.

Christian Krognes.

Rent formelt er ikke avtalen signert enda. Men Krognes sin dialog med teamet er som om han har signert. Kun autografen fra Hamar-gutten gjenstår før det formelle er på plass. Men Krognes er ikke redd for å si at han skal kjøre Aston Martin denne sesongen.

– Denne bilen er en halv generasjon nyere igjen enn M4-bilen. Så har teamet en langtidsplan med Aston Martin, og ikke bare årskontrakter, noe de fleste har. Her har man kommet litt nærmere fabrikken. Vi var jo tett på BMW også, men ikke så bredt som jeg opplever at vi får det nå med Aston Martin, sier Krognes.

33-åringen er forøvrig i en særstilling i internasjonal racing. Han får en helt akseptabel godtgjørelse for å konkurrere blant millionbetalte fabrikkførere, men dedikerer samtidig ikke livet 100 prosent til racing. Hjemme i Norge har han fast jobb, samboer og to barn som har vel så høy prioritet som racingen.

Ønsker lavere lisensgradering

Uansett - nå får Niklas Abrahamsen og Oskar Sandberg atter en nordmann å ha noe til felles med. Forskjellen er fortsatt at Krognes figurerer i toppklassen og kjemper om totalseire, mens Abrahamsen og Sandberg skal kjøre i klassen under, GT4.

Walkenhorst Motorsport har også planer utenfor Nürburgring. De har blant annet satset i DTM de siste årene, men der er det ikke noe som er satt. Også Le Mans lar seg vente på et år til. Men GT World Challenge og ADAC GT Masters er program de nå vil ha utenom NLS.

Samtidig vet Krognes at det er gode Le Mans-utsikter i framtiden, nå som GT-klassen kun skal kjøres med GT3-biler. Og han legger ikke skjul på at drømmen om å kunne havne her en dag er betraktelig styrket nå ettersom han selv vet han har en god posisjon innad i Walkenhorst.

– Jeg er ganske sikker på at Le Mans-sjansene har økt. Ikke at jeg selv har noen konkret link til Le Mans nå, men for Aston Martin vil jeg tro at Walkenhorst er ett av teamene som er aktuell for Le Mans. Om jeg hadde hatt sølvstatus nå, så ville jeg hadd betydelig bedre sjanser , for det er ikke så mange skikkelige raske sølvførere å ta av, sier Krognes, som foreløpig må nøye seg med gullstatusen fra FIA på sin internasjonale racinglisens.

Powered by Labrador CMS