Brøt tre av fem finaler – slik ble Andreas likevel norgesmester
Å være best når det gjelder i norsk rallycross handler ikke om A-finale-seire. Det har i alle fall ikke vært suksessoppskriften til Andreas Myhre (26).
RALLYCROSS: – Det handlet litt om at bilen holdt. Det har jeg slitt med hele sesongen.
Det sier Andreas Myhre til Parc Fermé, etter at han sist helg tok hjem NM-gullet i Supernasjonal klasse 2. Og det uten å vinne en eneste A-finale denne sesongen.
Årsak? Fordi 26-åringen fra Leira i Valdres stort sett har vært best - helt til det på papiret burde gjelde som mest. Men fordi man belønnes for god kjøring i omgangene, pluss bonuspoeng for den fjerde omgangen, så har Myhre utnyttet dette maksimalt.
Girkasseproblemer
Om vi sløyfer poengene fra innledende omganger, samt fjerde omgang, så ville Myhre tapt NM-gullet med syv poeng til Sigurd Erik Egeland. Åsmund Holten ville også havnet på bronseplassen i stedet for Lasse Aaberg med bare ett poengs forskjell, og bare to poeng bak Myhre igjen.
Samtidig er det skjebnens ironi i at Myhre sitter på tre bestenoteringer etter innledende, tre fjerdeomgangsseire, men også tre brutte A-finaler. Men denne summen gjør ham altså til soleklar norgesmester.
– Jeg har brutt tre av fem finaler, og to av dem er på grunn av girkassa. Men det har gått bra i innledende, så det er det at det har gått jevnt bra som gjorde dette. Men jeg skulle jo gjerne hatt en seier i år da, sier Myhre.
Tok inn 24 poeng på ett løp
Til NM-finalen på Finnskogbanen lånte han en girkasse og fryktet aldri at marerittet skulle komme tilbake. For etter at han brøt årets tre første A-finaler, så snudde det på Momarken. Flest poeng fra løpet med seier i innledende og fjerdeomgang, samt andreplass i finalen, sendte Myhre i gullposisjon da hovedfavoritt Sigurd Erik Egeland hadde en problematisk helg etter en ellers sterk start på sesongen.
Egeland fortsatte å ha motgang på Finnskogbanen, mens Myhre fortsatte i samme stim med å være raskest innledningsvis. Dog fikk han ikke kronet sesongen og NM-tittelen med en etterlengtet finaleseier, ettersom en tjuvstart tvang ham inn i alternativsporet to ganger i finalen, men jevnheten over sesongen ellers betalte seg likevel til slutt.
– Så føler jeg jo at Sigurd kanskje fikk litt gratis da jeg kjørte i stykker bilen. For jeg føler jo at jeg har vært raskere. Men så var han uheldig på Momarken, og da fikk jeg muligheten til å ta bra med NM-poeng, sier Myhre, som spiste inn 24 poeng på sørlendingen bare dette ene løpet.
Han kjører en Volvo C30 som han kjøpte inn til 2021-sesongen. Der startet det over all forventning, og det ble en fjerdeplass sammenlagt. Fjoråret ble en nedtur etter at ambisjonene ble skrudd kraftig opp, og i år kom altså suksessen.
Øker motorvolumet
Det betyr nye planer for framtiden. Men bilen skal han beholde.
– Nå har jeg kjøpt en 3-litersmotor til den, men uten om motor, girkasse og utveksling så blir bilen helt lik neste år, sier 26-åringen, som med det annonserer at han tar steget opp til Supernasjonal klasse 4.
Dermed gjør han som flere andre har gjort de siste årene; eksempelvis Emil Sivesind, Simen Engsvik og Jørgen Syversen, som alle hevder seg i toppen med samme bil de har benyttet i lavere klasser.
– Jeg har veldig trua på den bilen, sier Andreas, og tenker at det fins flere arenaer å vise seg fram på med større motor.
– Jeg syns det er moro i klasse 2, så det er ingenting med den klassa å gjøre. Men det er gøy å prøve andre ting også, for eksempel supportløp i EM eller RallyX. Bilen fungerer bra, så det er ikke den det står på, men skal vi vise oss fram der så må vi ha større motor, slår han fast.