Andreas Myhre i føringen i A-finalen på Finnskogbanen, men denne gang skulle en tjuvstart hindre ham fra årets første seier - uten at det fratok ham NM-gullet uansett.

Brøt tre av fem finaler – slik ble Andreas likevel norgesmester

Å være best når det gjelder i norsk rallycross handler ikke om A-finale-seire. Det har i alle fall ikke vært suksessoppskriften til Andreas Myhre (26).

Publisert

RALLYCROSS: – Det handlet litt om at bilen holdt. Det har jeg slitt med hele sesongen.

RALLYCROSS: – Det handlet litt om at bilen holdt. Det har jeg slitt med hele sesongen.

Det sier Andreas Myhre til Parc Fermé, etter at han sist helg tok hjem NM-gullet i Supernasjonal klasse 2. Og det uten å vinne en eneste A-finale denne sesongen.

Årsak? Fordi 26-åringen fra Leira i Valdres stort sett har vært best - helt til det på papiret burde gjelde som mest. Men fordi man belønnes for god kjøring i omgangene, pluss bonuspoeng for den fjerde omgangen, så har Myhre utnyttet dette maksimalt.

Girkasseproblemer

Om vi sløyfer poengene fra innledende omganger, samt fjerde omgang, så ville Myhre tapt NM-gullet med syv poeng til Sigurd Erik Egeland. Åsmund Holten ville også havnet på bronseplassen i stedet for Lasse Aaberg med bare ett poengs forskjell, og bare to poeng bak Myhre igjen.

Andreas Myhre med laurbærkransen på, som beviset på at han er norgesmester i rallycross.

Samtidig er det skjebnens ironi i at Myhre sitter på tre bestenoteringer etter innledende, tre fjerdeomgangsseire, men også tre brutte A-finaler. Men denne summen gjør ham altså til soleklar norgesmester.

– Jeg har brutt tre av fem finaler, og to av dem er på grunn av girkassa. Men det har gått bra i innledende, så det er det at det har gått jevnt bra som gjorde dette. Men jeg skulle jo gjerne hatt en seier i år da, sier Myhre.

Tok inn 24 poeng på ett løp

Til NM-finalen på Finnskogbanen lånte han en girkasse og fryktet aldri at marerittet skulle komme tilbake. For etter at han brøt årets tre første A-finaler, så snudde det på Momarken. Flest poeng fra løpet med seier i innledende og fjerdeomgang, samt andreplass i finalen, sendte Myhre i gullposisjon da hovedfavoritt Sigurd Erik Egeland hadde en problematisk helg etter en ellers sterk start på sesongen.

Egeland fortsatte å ha motgang på Finnskogbanen, mens Myhre fortsatte i samme stim med å være raskest innledningsvis. Dog fikk han ikke kronet sesongen og NM-tittelen med en etterlengtet finaleseier, ettersom en tjuvstart tvang ham inn i alternativsporet to ganger i finalen, men jevnheten over sesongen ellers betalte seg likevel til slutt.

– Så føler jeg jo at Sigurd kanskje fikk litt gratis da jeg kjørte i stykker bilen. For jeg føler jo at jeg har vært raskere. Men så var han uheldig på Momarken, og da fikk jeg muligheten til å ta bra med NM-poeng, sier Myhre, som spiste inn 24 poeng på sørlendingen bare dette ene løpet.

Han kjører en Volvo C30 som han kjøpte inn til 2021-sesongen. Der startet det over all forventning, og det ble en fjerdeplass sammenlagt. Fjoråret ble en nedtur etter at ambisjonene ble skrudd kraftig opp, og i år kom altså suksessen.

Frisk satsing på Finnskogbanen for Andreas Myhre. Neste år blir det enda friskere satsing når han går opp to klasser med samme bilen.

Øker motorvolumet

Det betyr nye planer for framtiden. Men bilen skal han beholde.

– Nå har jeg kjøpt en 3-litersmotor til den, men uten om motor, girkasse og utveksling så blir bilen helt lik neste år, sier 26-åringen, som med det annonserer at han tar steget opp til Supernasjonal klasse 4.

Dermed gjør han som flere andre har gjort de siste årene; eksempelvis Emil Sivesind, Simen Engsvik og Jørgen Syversen, som alle hevder seg i toppen med samme bil de har benyttet i lavere klasser.

– Jeg har veldig trua på den bilen, sier Andreas, og tenker at det fins flere arenaer å vise seg fram på med større motor.

– Jeg syns det er moro i klasse 2, så det er ingenting med den klassa å gjøre. Men det er gøy å prøve andre ting også, for eksempel supportløp i EM eller RallyX. Bilen fungerer bra, så det er ikke den det står på, men skal vi vise oss fram der så må vi ha større motor, slår han fast.

Powered by Labrador CMS