Bøtelagt for over 1,5 million kroner etter alvorlig sikkerhetsbrist
Personbil tok seg inn på en aktiv fartsetappe og kjørte 500 meter mot kjøreretningen før den stoppet foran Elfyn Evans. Nå får arrangøren svi. Se video av den absurde, men alvorlige hendelsen her.
FORMEL 1: Årets siste VM-runde i rally, Rally Japan, var gjenstand for et alvorlig brudd på sikkerhetsreglementet i internasjonal rallysport. I forbindelse med SS12 lørdag skal en ukjent varebil ha tatt seg gjennom flere kontrollposter og passert en vaktpost i motsatt kjøreretning på etappen før vedkommende ankom starten av etappen.
Der stod Elfyn Evans klar til å ta fatt på den 12. fartsetappen, men ble naturlig nok hindret fra å gjøre dette. Hendelsen medførte at resten av etappen ble kansellert.
Søndag kom juryens vurdering av den nokså svært alvorlige sikkerhetsbristen fra arrangøren. Arrangøren dømmes til å betale en ubetinget bot på 50.000 euro, over en halvmillion norske kroner etter dagens eurokurs. I tillegg en betinget bot på 100.000 euro dersom arrangøren ikke lykkes med en ekstraordinær opplæring for funksjonærer på vaktposter ute på fartsetapper - og at ikke nye sikkerhetsbrister under neste gang de arrangerer VM-runde.
#RallyJapan SS12 Mystery van blocks Evans and forces stage cancellation at Rally Japan pic.twitter.com/Hn0B1XfcpF
— Valmar Viisel (@paddocknews) November 23, 2024
Ble ikke varslet umiddelbart
Løpsledelsen skal nemlig ikke ha blitt varslet om inntrengeren fra vaktene ute på etappen. Vaktposten den ankom før vedkommende tok seg ut på etappen var bare markert med sperrebånd og ingen fysiske hindere, slik at funksjonærene ikke var i stand til å hindre bilen fra å kjøre videre.
Ifølge juryrapporten skal ett av løpsledelsens krav vært at alle innfartsveier og veideler skal være fysisk sperret av, enten med biler eller vanntønner. Det skal ikke ha vært tilfelle ved denne situasjonen, og varebilen maktet altså å kjøre over 500 meter mot kjøreretningen før den ankom starten på etappen. Kontrollpostene før vaktposten skal heller ikke ha hatt tilstrekkelig kommunikasjonstilkobling med arrangørstaben forøvrig, som en av forklaringene på hvorfor denne situasjonen aldri nådde løpsledelsen umiddelbart.
Hendelsen skal først ha blitt rapportert inn av Elfyn Evans' kartleser Scott Martin, som umiddelbart varslet teamet sitt som igjen varslet løpsledelsen da de oppdaget varebilen rett foran dere på startstreken.
Har skjedd tidligere
Så er det ikke første gang det er mangel på kommunikasjon og orden på sikkerheten under Rally Japan, noe dommerne også fremhever spesifikt i domsdokumentet. I 2022 skjedde en tilsvarende hendelse hvor en sivil uvedkommende bilist tok seg inn på en fartsetappe da det manglet sperrebånd ved et ubemannet veidele.
Og i fjor ble 0-bilen, den siste sikkerhetsbilen før etappestart, tatt igjen av Thierry Neuville midt ute på etappen etter at 0-bilen hadde brukt lenger tid enn normalt da tilskuere måtte instrueres vekk fra farlige publikumsplasser. Dette nådde ikke starten på fartsprøven, hvilket resulterte i umiddelbart rødflagg og stoppet etappe etter at Neuville ankom 0-bilen midt ute på etappen.
Rally Japan er ikke første VM-arrangør hvor liknende sikkerhetsbrister har skjedd, som i verste fall kan føre til fatale ulykker dersom en løpsbil møter en sivil bil ute på en fartsetappe. Under Rally Polen i 2017 kjørte en brannbil under utrykning seg bort inne på en fartsetappe og møtte på en løpsbil. Den polske VM-runden har senere også vært i hardt vær grunnet mangel på kontroll på tilskuersikkerheten, som har medført flere avlyste etapper.
Mer alvorlig i Norge i 2009
I norsk sammenheng skjedde en tilsvarende hendelse fra Rally Japan, da også under vesentlig mer dramatiske omstendigheter, under Rally Grimstad i 2009. En eldre dame trosset sperringene inn fra mål på første etappe, der også arrangøren hjelpesløst ikke maktet å stoppe kvinnen fra å ta seg inn på fartsetappen.
Det resulterte i at rallyfører Jarle Lippert måtte kaste bilen inn i autovernet i 140 kilometer i timen for å unngå en fatal front- mot frontulykke. Selv om arrangøren fulgte alle sikkerhetsbestemmelser utifra forutsetningene den gang, så ble innfartsveiene - spesielt ved tidskontrollen ved mål - betydelig strengere regulert og mer fysisk sperret av som følge av den hendelsen.