Video: Myrvangs Rally Media / YouTube

Brutalt møte med 2025-sesongen:

Nesten halvparten måtte bryte – her er noen av historiene

Noen brøt allerede før SS1. Andre fikk ublide møter med letmolisk terreng. I tillegg fikk man også et hint av rallysporten på sitt aller skumleste.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Rammene rundt Sigdalsrally kunne knapt vært bedre for det norske rallyfolket da sesongstarten braket løs med Vikersundbakken som sentrum. Og med nærmere 90 startende biler over rampa ved skiflyvningsbakken lå alt tilrette for en optimal sesongstart i Rally-NM.

RALLY: Rammene rundt Sigdalsrally kunne knapt vært bedre for det norske rallyfolket da sesongstarten braket løs med Vikersundbakken som sentrum. Og med nærmere 90 startende biler over rampa ved skiflyvningsbakken lå alt tilrette for en optimal sesongstart i Rally-NM.

Men mange fikk en tøff start på sesongen. Og den største snakkisen skjedde allerede på SS1 hvor tre biler egentlig var involvert.

Først hadde Marius Holtet møtt på problemer, før han ble tatt igjen av ungdomsfører Karl Peder Nordstrand - som på instinkt måtte kaste seg til høyre og ut i brøytekanten for ikke å treffe holtet.

Men få sekunder etterpå, rett etter at Nordstrand selv hadde kommet seg ut bilen - mens kartleser Johan Johansson fortsatt satt i høyrestolen – så var det uunngåelig for Mats Peder Hvambsahl å kollidere med Nordstrands parkerte bil.

Alt dette skjedde rett bak en bakketopp i høy fart, og ble en skummel vekker på hvor lite som skal til når biler har havnet stillestående uten at man har rukket å få ut varsling.

– Det var en rask slette, med krøn i fire venstre pluss lang. Og åpner 40. Og noe greier. Nei, hva folk syns bryr jeg meg ikke så mye om det. Det som gjør meg mest frustrert nå er at det går hardt over budsjettet. Det koster bare skjorta å holde på sånn, sier Nordstrand, som ellers er glad og lettet over at det gikk bra med alle involverte.

Og selv ønsker han heller ikke legge diskutere noen skylddeling, men at utfallet ble det som det ble etter flere uheldige og uforutsette hendelser samlet sammen på kort tid.

Kortvarig nasjonal-glede

Men Nordstrand var ikke den eneste uheldige. Nasjonal-debutant og gullgrossist Steve Røkland hadde begynt å få opp farta og bidratt til superduellen som mange venter seg mellom ham og Anders Kjær denne sesongen. Men på Letmolia gikk det galt da Røkland mistet kontrollen gjennom et godt kjent brokar inne på den legendaske sigdalsprøven.

Røkland hadde hatt trøbbel med tidtakningen tidligere på dagen, så det han ikke stod bokført i mål på SS4 var ikke noe man stusset over til å begynne med. Men da Røkland aldri passerte på SS5, så sendte Parc Fermé en melding til Røkland om hvor han var, hvor han svarte at han stod igjen på Letmolia.

– Teknisk? spør Parc Fermé.

Deretter sender Røkland følgende bilde:

Med følgende respons:

– Du kan godt kalle det teknisk, responderte Røkland kvikt.

Slik beskriver han situasjonen:

– Det er bare en ørliten miss inn i brua. Vi tok i, så klart, men hadde ikke noe tilbud ellers før på dagen. Så det var veldig, veldig surt.

Usikker på Rally Finnskog

Om to uker er altså hjemmeløpet Rally Finnskog. Normalt et svært viktig løp for Røkland, og ikke minst viktig timing for å komme tilbake på hesten og koble seg opp på Kjær og resten av nasjonaleliten.

Men en nært forestående fødsel for samboer Lena, samt en bil som har omfattende skader i fronten, gjør at Røkland har en tilbaketrukket holdning til hvorvidt han rekker neste NM-runde.

– Ja, vi får se om vi rekker Finnskog. Men hvis alt går greit, så skal jeg kjøre, slår 32-åringen fast.

Men Nordstrand og Røkland, sammen med Hvambsahl og Holtet, er bare fire av hele 42 førere som måtte bryte Sigdalsrally. Det utgjør en bruttprosent på nesten 50, altså halvparten, i og med at 45 fullførte.

Ergerlige måter å bryte på

Og Parc Fermé kan ramse opp noen av ulykkesfuglene.

Verst start fikk kanskje Ole Henry Olsen og kartleser Anders Hagen i historisk klasse. For ordens skyld er Hagen faren til artikkelforfatter. Men deres nypreparerte Volkswagen Golf fikk problemer med strømforsyningen og bilen døde ut allerede etter få kilometer på transportetappen på vei til SS1. Her fikk de også tidlig selskap på bruttlista av den svenske R5-føreren Hannah Jakobsson som også måtte kaste inn håndkledet i det hele tatt før løpet hadde begynt.

Til service etter SS2 måtte brødrene Christian og Ole Martin Sagli bryte med tekniske problemer, og det samme måtte klasserival Ib Vegard Andersen da han havarerte girkassen allerede på SS1. Jarle Lippert valgte også å kaste inn håndkledet etter ulyder i motoren. Kort og godt; blant 16 A-førere i nasjonal klasse måtte hele 11 av dem bryte. Og foruten de nevnte førerne, så ble det teknisk slutt for andre pallkandidater som Ole Gunnar Skogli, Fredrik Magnussen og Martin Nygård for å nevne noen av dem.

Men toppklassen ble også rammet. Hvambsahl og Jakobsson er allerede nevnt, men det ble også et kortvarig vintereventyr for Petter Sæves Waskaas som vel stående igjen i snøen etter en litt for overoptimistisk sving. Men Waskaas hadde levert «foran skjema» fram til uhellet skjedde på Finnerud-etappen. Men der ble også Petter Fausko stående igjen, og Hannahs bror Martin Jakobsson måtte også gi seg på Sigdal.

Ellers ble det også en svært sur avslutning på løpet for Jim Roger Haugom, som lå an til seier i klassen for eldre firehjulsdrevne biler, der han hadde fullført Power Stage med etappeseier og lik tid som Jørgen Solberg på Letmolia 2. Bare den korte publikumsprøven i Vikersund gjenstod, men da sa bilen takk for seg, og i stedet for glede og full pott for Haugom så ble det altså en smultring i sesongstarten - også det på svært ergerlig vis.

Her kan dere se fullverdige lister, både av de fullførte og de brutte.

Powered by Labrador CMS