Bakkerud i full panikk da bilen tok fyr i Audi-debuten

Ilddåp i årets første testkjøring for bergenseren, bokstavelig talt.

Publisert

Som en aldri så liten oppvarming til rallycrossesongen fikk Andreas Bakkerud for første gang en ordentlig smak på hvordan Audi-tilværelsen blir dette året.

Det så mer dramatisk ut enn det endte for Andreas Bakkerud under finalen i Belgia. (Foto: Johnny Loix)

Som en aldri så liten oppvarming til rallycrossesongen fikk Andreas Bakkerud for første gang en ordentlig smak på hvordan Audi-tilværelsen blir dette året.

Men han håper en god porsjon av «uløkka» ble lagt igjen på Mettet-banen denne helgen. For det meste som kunne gå galt i finalekjøringen, det gikk galt.

– Da jeg skulle spenne bilen på start, så tok jeg litt for mye på clutchen. Så den gikk varm, og da tok ikke clutchen tak i starten. Det endte med at en kjørte meg rett i rumpa og tok eksosanlegget på en eller annen måte. Men plutselig bet clutchen så jeg kom meg avgårde, sier Andreas Bakkerud til Parc Fermé.

LES OGSÅ: Rallycrosskarrieren reddet – klar for Audis storstilte rallycrossprosjekt

Fire runder senere var flammene et faktum. Bilen tok fyr, cockpiten ble fylt med røyk, og de som har fulgt med i Rallycross-VM, husker liknende tilstander med Bakkerud i Estering i 2016. Denne gangen var det mer panikk inne i bilen.

Frykter flammene

– Er det én ting jeg frykter i motorsport, så er det flammer. Det gir gøy puls altså. Jeg ble livredd, og måtte samtidig huske på å komme meg fort ut og gjøre de riktige tingene. Det klarte jeg heldigvis, sier Bakkerud.

Men det var allerede dramatikk nok i bilen før han i det hele tatt fikk stoppet.

Inn i start-mål-svingen står det en dekkbarriere på yttersiden. Og fordi cockpiten allerede var full av røyk, så hade Bakkerud tilnærmet null utsikt. Det endte med at han gikk rett i dekkbarrieren i 130 kilometer i timen.

– Alt dette skjedde fordi clutchen gikk i starten, som var min feil fordi jeg spente opp bilen feil. Så jeg fikk lært av dette. Jeg måtte ringe Mattias å si at nå har jeg ødelagt en clutch, en intercooler og en bakfanger allerede, men han var bare glad for at dette skjedde før sesongen har startet. Så det er viktig å få lagt fra seg disse tingene og lært litt, sier Bakkerud videre.

Utover dette var bergenseren svært fornøyd med helgen. Han kjente et lettelsens sukk etter første sving på treningskjøringen. Og på tidene innledningsvis var det ingen som kunne matche nordmannen.

Andreas Bakkerud fant godfølelsen i sin Audi S1 under testkjøringen på belgiske Mettet. (Foto: Johnny Loix)

– Da jeg testet bilen i desember, så hadde jeg ingen god følelse. Det var kaldt og vått, og selv om tidene kom seg så fikk jeg aldri noen god indre følelse. Etter fjerdegir og første sving nå, så fikk jeg gåsehud. Jeg kjente at pulsen gikk ned og jeg kunne kose meg.

– Bilen er så fantastisk bra, både når det går fort og i svinger med store retningsforandringer. Jeg følte meg hjemme med en gang, sier han.

LES OGSÅ: Slik fungerer fabrikkstøtten som EKS-teamet får fra Audi Sport

Solberg testet på lørdag

Det var også treningskjøring på belgiske Mettet på lørdag utenom selve løpet som ble kjørt søndag. Petter Solberg og Johan Kristoffersson var også til stede på denne treningen, men dro videre til Tyskland og Estering for videre test av bilen deres til uka.

Med full maskeringsdekorering er det tydelig at de skal teste forandringer på bilen. Selv om denne dekoren skal gjøre det krevende å se detaljer for de uinnvidde, ser det ut til at PSRX i hvert fall skal teste ut nye aerodynamikk-løsninger med ny bakvinge og andre detaljer på framskjermene.

Utover dette har ikke Petter Solberg noen kommentar på hvor utviklingen går videre.

– Denne treningen var bare en liten shakedown for oss, sier Solberg i en kort kommentar til Parc Fermé.

Powered by Labrador CMS