I år er drømmen å ta EM-gull i dragracing. Som eneste nordmann med full sesong har Maja Udtian endret livsstilen radikalt denne vinteren for å være best mulig forberedt fysisk og mentalt. (Foto: Remco Scheelings)

Endret livsstilen radikalt for å kunne prestere i fire sekunder

Én telefon til landslagstreneren var nok for dragracingprofilen Maja Udtian (21). Nå skal hun ikke skylde på andre enn seg selv om det ikke blir EM-gull.

Publisert Sist oppdatert

DRAGRACING: I 2013 tok Thomas Nataas EM-gull i toppklassen Top Fuel. Siden må vi 20 år tilbake for å finne sist Norge toppet EM-listene i dragracing, da anført av dragracing-dronninga Liv Berstad.

Parc Fermés arkivkalender 2022

Hver dag fram til julaften vil vi i redaksjonen trekke fram noen av enkeltsakene fra arkivet som har vært av det eksklusive, originale eller ekstraordinære slaget. Dette basert på nesten seks år med kontinuerlig produksjon av bilsportjournalistikk.

DRAGRACING: I 2013 tok Thomas Nataas EM-gull i toppklassen Top Fuel. Siden må vi 20 år tilbake for å finne sist Norge toppet EM-listene i dragracing, da anført av dragracing-dronninga Liv Berstad.

Nå er det kanskje Maja Udtians tur til å bli den nye Berstad. I alle fall legger hun selv ikke skjul på at det er drømmen.

Reaksjonstrening klokken seks hver morgen

Etter ett års pause skal det altså satses fullt på EM i år, noe Udtian kunngjorde overfor oss i desember i fjor. Siden den gang har det skjedd en livsstilsforandring for den blide trønderjenta, nærmere bestemt fra øykommunen Frøya.

– Nå er det opp om morgenen klokken seks, hver eneste dag, og det første jeg gjør er å trene kun på reaksjon. Da setter jeg med ned på spisebordet og gir meg ikke før jeg klart reaksjonstesten på under 30 tusendeler tre ganger. Om jeg så blir sittende der veldig lenge, sier Maja Udtian til Parc Fermé.

Hun er altså Norges håp, og skal kjøre for teamet til Rune Fjeld, samme team som Liv Berstad tok sine EM-gull med på starten av 90-tallet.

Hun akselererer fra 0 til 500 på cirka fire sekunder, og får et voldsomt rykk i kroppen når dette også skal bremses. (Foto: Remco Scheelings)

Opplever mestring

Tidligere i vinter tok hun personlig kontakt med landslagstrener Fredrik Brenna-Lund. Ettersom Udtian ikke er tilknyttet satsingsprosjektet til Team Norway, tok hun initiativ på egenhånd for å få riktig veiledning og oppfølging når hun av naturlige årsaker ikke får trent på det sportslige gjennom vinteren.

Dermed kombineres reaksjonstreningene men et knalltøft fysisk treningsprogram fra landslagstreneren.

– Og man merker så fort framgang. De siste par ukene nå har det løsnet skikkelig. Nå mestrer jeg øvelser jeg overhodet ikke hadde sjans til på klare da jeg startet for fullt, sier Udtian, som har fått et helt spesielt treningsopplegg skreddersydd hennes noe spesielle løpsavvikling.

6-7 negative G-krefter

Dragracing blir på mange måter bilsportens svar på skihopp. Man skal prestere over få sekunder, og man har svært, svært liten margin når man gjør øvelsen som gir resultatet. Eksplosivitet er derfor et nøkkelord, for hodet skal være «på» i hvert minste lille tusendel, samtidig som kroppen utsettes for enorme G-krefter, både i akselerasjon og brems.

– Det er jo opp til 500 kilometer i timen på få sekunder, også er det 6-7 G i minus i det fallskjermen rykker til når man skal bremse. Før har jeg kun fokusert på at beltene skal være riktig festet og strammet, men det driver ordentlig i kroppen. Derfor blir det mye fokus på kjernemuskulaturen og mage, rygg og nakke, sier Maja, som ikke nødvendigvis trengerå trene i mer enn 15-20 minutter høyintensivt.

– Det passer meg utmerket. Jo fortere, jo bedre. Det er ikke noe vits at jeg springer en mil og trener i 1,5 time når jeg kjører i fire sekunder, flirer frøyværingen, som altså setter av tid minst fem til seks beinharde fysiske økter hver eneste uka ved siden av sin faste jobb på dekkverksted.

Landslagstrener Fredrik Brenna-Lund er imponert over viljen Maja Udtian har vist, fysisk og mentalt, for å gjøre maks ut av sin egen dragracingkarriere. (Foto: Privat)

– Maja er en kul type

Landslagstrener Brenna-Lund følger opp Udtian fortløpende, og er svært fornøyd med det han har sett sin nye elev har prestert.

– Det er utrolig spennende. Dragracing som sport kan jeg lite om, men jeg vet jo hva kroppens utsettes for. Hun har i utgangspunktet ikke trent så mye fra før, men hun har vist en enorm framgang, og det er jo gøy når ting blir satt i system, sier Brenna-Lund til Parc Fermé, og understreker at hun er spennende å samarbeide med.

– Jeg tror det kan bety veldig mye at hun selv tar tak i det som handler om å gjøre litt mer enn tidligere. Så får vi se om dette gir resultater. Gjør det det, så kan det være veldig lovende med tanke på få opp flere, ikke minst jenter. Maja er en kul type og har alle forutsetninger som skal til.

Dragracing er kanskje den bilsportgrenen hvor forskjellene mellom gutter og jenter et mest utjevnet når det kommer til deltakelse og resultater. Faktisk kan man også se en tendens til at jentene ofte presterer noe bedre enn guttene.

Som all annen bilsport, så er også dragracing ofte noe som omfatter hele familien. I Udtian-familien er det bare Maja, men også lillesøster Mari, aktive på dragracingstripa. (Foto: Remco Scheelings)

Brenna-Lund tror ikke det er helt tilfeldig.

– I utgangspunktet skal det aldri være noen vesentlige forskjeller i i bilsport, i alle fall ikke fysisk. Men hos jenter kan reaksjonshurtigheten være noe bedre. Det handler om at man er avslappet og holder fokus, mens gutta ofte blir lettere overtent. Det er jo litt mer muskelfiber og hjerneceller som går litt hurramegrundt oppi hodet på gutta, mens jentene er flinkere til «å gå inn i sonen», sier Brenna-Lund.

Drømmer om USA

Udtian har klart å holde seg til programmet nå i nærmere to måneder i strekk, uten utskeielser. Det er noe både hun og Brenna-Lund selv bekrefter, og framgangen hun opplever er en motivasjon i seg selv.

Nå handler det om at innsatsen som er lagt ned i vinter skal omsettes til resultater. Over seks løpshelger fra mai til september skal det avgjøres. Et EM-gull vil kunne bety en større internasjonal karriere, for eksempel i dragracing-mekkaet i USA, hvor hun kan leve mer av dragracingen.

– Jeg stoler på teamet og vet at de kan levere en bra bil. Denne bilen ble jo tross alt nummer to i EM i fjor. Så det er kun opp til meg. Jeg nekter å stå der på slutten av sesongen å vite at jeg kunne gjort mer. Nå vet jeg at dette er min sjanse til å få det til, så da er jeg villig til å ofre alt, sier hun.

Powered by Labrador CMS