På under fire sekunder kan EM-drømmen gå i oppfyllelse

I fjor tok hun Top Fuel-lisensen. I 2019 er det europamesterskapet for alle penga for Maja Udtian.

Publisert

Den 21 år gamle trønderen forsøkte seg i én EM-runde i dragracing i fjor, og fikk smake på toppnivået ved å ende på tredjeplass etter de fire innledende kvalifiseringsrundene. En bensinlekkasje i første elimineringsrunde satte imidlertid en stopper for et fullverdig resultat.

(Foto: Remco Scheelings)

Den 21 år gamle trønderen forsøkte seg i én EM-runde i dragracing i fjor, og fikk smake på toppnivået ved å ende på tredjeplass etter de fire innledende kvalifiseringsrundene. En bensinlekkasje i første elimineringsrunde satte imidlertid en stopper for et fullverdig resultat.

I år har Udtian hatt et sabbatsår og fulgt lillesøster Mari fra dragstripa, men i 2019 blir det andre boller for Norges kanskje mest hardtsatsende dragracingutøver internasjonalt. Nå går hun nemlig for full EM-sesong i Top Fuel-klassen, som i internasjonal dragracing-sammenheng er det største å satse på før man eventuelt vender snuta mot USA.

– Men jeg må få opp reaksjonen. Da jeg tok Top Fuel-lisensen så lå den på 0,2 til 0,3 sekunder, og slikt blir det ikke medalje av. Aller helst skal man ned på tusendelene, sier Udtian til Parc Fermé.

Syv negative G

Maja Udtian har hatt ett års pause fra dragracingen for å lade opp til en full EM-satsing i 2019. Sist helg var hun på plass på bilsportgallaen «BILSPORT18» for å dele ut premiene til de norske dragrace-medaljørene. (Foto: Simen Næss Hagen)

Reaksjonen trenes opp på mange måter, og Maja har nå investert i et eget lys-tre med egen pedal for å simulere lyssignalene som brukes på stripa. Det er timingen fra de gule lysene til det blir klarsignal og grønt som det ikke skal brukes mange tusendelene på.

For eldstesøster Udtian skaper dragracing like mye adrenalinkick nå som det alltid har gjort hele veien for henne. Akselerasjonen på seks G, og nedbremsingen på syv negative G-krefter, det blir hun aldri vant til.

– Det er like ekstremt hver gang. Og det er tungt. Det er krevende nok bare å klare å holde full gass hele veien. Selv om du vet hva som venter deg, så er det likevel umulig å forklare hvordan det oppleves, sier Udtian entusiastisk.

En åtte-liters V8-motor med 10 000 hestekrefter og et drivstofforbruk på over 10 liter sekundet sier noe om kreftene som utspiller seg bak ryggen på 21-åringen. Hennes personlige rekord lukter det nesten EM-medalje av allerede med 4,04 sekunder på 1000 fot med toppfart på 465 kilometer i timen. Historisk sett forbindes sporten med en kvart engelsk mil (402 meter), men i nyere tid er det 1000 fot - altså 305 meter som er blitt standarden.

Men en god personlig rekord til tross, hun har større ambisjoner enn som så.

– Nei, jeg må på tre-sekunderen, og jeg skal over 500 kilometer i timen, sier Maja om sitt uttalte mål for 2019.

Født inn i dragracingen

Maja Udtian med god hjelp av pappa Paul Ingar i sine siste forberedelser før det skal akselereres opp mot 500 kilometer i timen på knappe fire sekunder. (Foto: Remco Scheelings)

Hun er født, oppvokst og bor på Frøya, øya utenfor Hitra igjen vest i Trøndelag. Men det er et eget lite motormiljø der ute som holder sammen, der dragracing, drifting og gokart-utøverne samles sammen på flystripa på Frøya. Hun begynte som junior-utøver allerede som ni-åring, altså for 12 år siden.

– Vi er heldige her oppe som har et så fantastisk miljø. I NMK Frøya er vi vel rundt 100 medlemmer, og vi har hatt både NM i drifting og norgescupløp i gokart her oppe, sier hun, og legger til at drifting er den store bilsportinteressen ved siden av dragracingen hun har fått fra sin far Paul Ingar.

Sportslig sett har hun vokst seg ut fra Frøya, og nå er det Europa som gjelder. Seks løp skal gjennomføres fordeles mellom to løp i Storbritannia og Sverige, samt ett løp hver i Finland og Tyskland. Målet er altså medalje sammenlagt etter seks runder.

– Å bli europamester er jo et hårete mål, men det skal jo være mulig. Skulle jeg klare å være helt i toppen, så har jeg nok oppnådd alt jeg kan oppnå her i livet, ler Udtian, som til daglig jobber med dekksalg og dekkomlegg som sjef for den lokale Superdekk-avdelingen.

Oppsettet skjer i motoren

Mens man i ordinær bane- og rallykjøring har de viktigste oppsettende i understell, bremser og drivverk, så er det det motortekniske som er de viktigste innstillingene på en Top Fuel-dragster som Maja kjører. Her får hun viktig hjelp av Thor Larsen. (Foto: Remco Scheelings)

Hun har allerede nevnt reaksjonstiden som en viktig faktor å jobbe med, ved siden av det fysiske for både å orke G-kreftene, klare å holde full gass hele veien og holde snuta på bilen rett hele veien.

Utover dette er det hele teamet hennes, i regi av Rune Fjeld fra RF Motorsport, som gjør en svært viktig jobb for at bilen skal yte mest mulig. Motorene plukkes fra hverandre mellom hver kvalifisering, og fintunes med clutchjustering og sylindertiming som de aller viktigste oppsettet. Bare på bilen jobber fem-seks mann alene, og teamet totalt består av rundt 15 personer.

– Så gjelder det for meg å føle bilen ordentlig, og det kommer med erfaring. Så fort man kjenner at en sylinder «detter ut», så må man være av gassen med en gang. Ellers kan det gå ordentlig galt, sier hun.

Powered by Labrador CMS