Alt om Andretti-sagaen:
Nå etterforskes Formel 1-avslaget
Andretti-sagaen fortsetter. Det amerikanske justisdepartementets etterforsking av Formel 1s avslag er siste punkt på en lang liste med vendinger og uenigheter.
FORMEL 1: Andrettis vei til å bli det ellevte teamet på Formel 1-griden har så langt vist seg å være svært kronglete.
Vi tar deg gjennom det viktigste som har skjedd i saken så langt frem til den hittil seneste utviklingen; det amerikanske justisdepartementets etterforskning av Liberty Medias avslag.
Høsten 2021: Andretti er i forhandlinger om et oppkjøp av Sauber. Avtalen bryter til slutt sammen fordi Andretti ikke fikk nok kontroll i teamet.
18,. februar 2022: Andretti bekrefter at de har søkt FIA om å etablere et ellevte Formel 1-team i 2024.
1. mars 2022: Michael Andretti reagerer med overraskelse etter at flere av teamsjefene i Formel 1 har ytret betydelig skepsis mot Andrettis Formel 1-ønske
27. mai 2022: Formel 1-sjef Stefano Domenicali uttaler at de må beskytte de eksisterende teamene som har investert i Formel 1 i krevende økonomiske tider, og at et nytt team må komme med noe helt signifikant. Utover sommeren uttaler han mer direkte at Formel 1 ikke trenger nye team som Andretti.
5. januar 2023: Andretti går sammen med General Motors med mål om å gå inn i Formel 1 sammen. FIA-president Mohammed Ben Sulayem støtter tanken om nye team i Formel 1, mens Formel 1 gjør det klart at Andretti trenger et ja også fra de og ikke bare fra FIA.
8. januar 2023: FIA-president Mohammed Ben Sulayem uttrykker overraskelse over reaksjonene som har kommer etter at Andretti og General Motors samarbeid ble annonsert med mål om å gå inn i Formel 1. Han viderefører sin støtte.
10. januar 2023: Michael Andretti omtaler Formel 1-teamenes motstand som grådighet.
5. september 2023: Andretti Autosport bytter navn til Andretti Global
2. oktober 2023: FIA godkjenner Andrettis Formel 1-søknad.
11. oktober 2023: FIA-president Mohammed Ben Sulayem er svært optimistisk på Andrettis vegne og tror at også Formel 1 vil gi grønt lys. Han gjør det samtidig klart at dette ikke trenger å ende i noen rettsak.
14. november 2023: General Motors registrerer seg formelt som en motorleverandør i Formel 1 fra 2028. De ønsker kun å levere til Andretti.
30. januar 2024: Andretti viser frem en 2023-modell fra vindtunell-testing. Hundrevis av ansatte jobber for fullt med Formel 1-prosjektet.
31. januar 2024: Formel 1 avviser Andrettis søknad. Døren holdes på gløtt for 2028. Andretti uttrykker sin sterke uenighet med avgjørelsen.
2. februar 2024: Andretti kommer med en uttalelse med flere kritiske punkter til Formel 1s avslag. Blant annet forteller de at en invitasjon til et møte hadde havner i Michael Andrettis søppelpost.
8. mars 2024: Andrettis Formel 1-prosjekt fortsetter å jobbe. Bilder av teamets fremtidige hovedbase publiseres.
10. april 2024: Andretti åpner nye fasiliteter på Silverstone. Her skal blant annet aerodynamikk-avdelingen jobbe.
1. mai 2024: Medlemmer av den amerikanske kongressen krever svar rundt Formel 1s avslag.
28. mai 2024: FIA-president Mohammed Ben Sulayem råder Andretti til å kjøpe et eksisterende team
8. august 2024: Det amerikanske justisdepartementet etterforsker Formel 1s Andretti-avslag. Liberty Media som eier Formel 1 uttaler at de vil samarbeide i etterforskingen.