Andreas Mikkelsen hadde mange grunner til å smile bredt etter Rally Polen, selv om sluttresultatet ikke stod i stil med innsatsen ellers tidligere den helgen.

Andreas har siktet innstilt på nytt grusløp

Han var en punktering unna en kjærkommen pallplass i Rally Polen, men Andreas Mikkelsen håper Hyundai stokker kortene på nytt for det videre løpsprogrammet for sine førere. 

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Etter en tøff start på sesongen som fast tredjefører på asfalt, med svake resultater og prestasjoner både under Rally Monte-Carlo og Rally Kroatia, så ble Rally Polen på mange måter en opptur.

RALLY: Etter en tøff start på sesongen som fast tredjefører på asfalt, med svake resultater og prestasjoner både under Rally Monte-Carlo og Rally Kroatia, så ble Rally Polen på mange måter en opptur.

Sluttresultatet ble ikke det han hadde håpet på etter punkteringen som spolerte en potensiell pallplass, men etappeseire og jevnt topptempo viste at Andreas Mikkelsen har et internasjonalt nivå over rallykjøringen sin, i alle fall på grus. Mikkelsen og kartleser Torstein Eriksen endte til slutt på en 6. plass i Polen, etter å ha tatt tre etappeseire og ledet etter de første ni etappene.

Samtidig var planen veldig klar i forkant av sesongen, hvor Mikkelsen overfor Parc Fermé avslørte at han skulle være asfaltføreren på teamets tredjebil i VM-rundene. Han har en god asfalthistorikk fra de to forrige generasjonene med WRC-biler, men med Hyundai fikk han det aldri til å stemme.

– Jeg har fortsatt troen på at jeg er rask på asfalt. Jeg vant jo Rally Spania som jo er ordentlig asfalt. Men ja, grus kommer mer naturlig til, sier Andreas Mikkelsen i et intervju med DirtFish.

Styrket selvtilliten

Overfor Parc Fermé har han etter asfaltløpene poengtert det samme, at han mangler den siste komforten man trenger spesielt på asfalt for å holde tempoet oppe. Et snev av tilbaketrukkenhet og nølende kjøring koster ekstra dyrt å asfalt hvis man ikke er på tempoet hele tiden.

Det var ingen tvil om at Andreas Mikkelsen og kartleser Torstein Eriksen fant en bedre flyt på grusveiene i Polen enn i asfaltrundene tidligere i år.

Men på grus har han funnet en annen trygghet, noe han beviste i Polen før punkteringen. Mikkelsen hevder selv at denne godfølelsen allerede kom på testen.

– Dette var det løpet jeg ba om å få kjøre, så det er fint å vise da at vi han kjempe helt i tet. Det var viktig for meg og for selvtilliten og alt sammen, å vite at jeg fikset bilen på grus. Jeg hadde en følelse på at vi kom til å kjempe, legger nordmannen til.

Og ved å vise seg som en pallkandidat, og mulig seierskandidat med tanke på den gode startposisjonen han får, så håper han at Hyundai legger nye planer utenom hans faste asfaltprogram.

– Planer kan alltid forandres

I så fall går det på bekostning av Esapekka Lappi, som han tidligere var en kollega til via EVEN Management da Mikkelsen var der i ti år.

– Jeg tenker at planer alltid kan forandres, sier Mikkelsen til nettstedet.

Han sikter seg spesielt inn på Akropolis Rally i Hellas. Der har han kjørt sterkt tidligere, og har også fersk historikk det lukter svidd av fra WRC 2.

Lappi er allerede satt i førersetet for de to neste fartsløpene i Latvia og Finland, men i kjent Hyundai-stil kunngjøres førerkabalene fortløpende gjennom sesongen. Noe han håper blir tilfelle mot Akropolis Rally andre helgen i september.

– Det er ett av løpene jeg virkelig liker, og vi har alltid hatt gode resultater der. Så ja, jeg håper vi kan få en sjanse til å kjøre i Hellas. Det ville jeg satt stor pris på, sier 35-åringen. 

Hyundai har foreløpig ikke uttalt seg noe om videre førerprogrammer for sesongen.

Powered by Labrador CMS