Andreas Mikkelsen i forkant av helgens Rally Polen.

Derfor må Andreas overbevise ekstra denne helgen

Svake asfaltresultater hittil i år, og optimal startposisjon i ett av hans soleklare favorittløp. Andreas Mikkelsen vet godt hvor skoen trykker denne helgen.

Publisert

RALLY: I 2009 kjørte Andreas Mikkelsen primært standard Subaru Impreza i Subaru-cupen her hjemme i Norge, men han gjorde noen få oppvisninger i internasjonale runder den sesongen.

RALLY: I 2009 kjørte Andreas Mikkelsen primært standard Subaru Impreza i Subaru-cupen her hjemme i Norge, men han gjorde noen få oppvisninger i internasjonale runder den sesongen.

Deriblant hoppet han inn i en Skoda Fabia WRC i Rally Polen det året, hvor han på et tidspunkt, i en alder av 20 år, var beste nordmann med en fjerdeplass i en langt eldre bil enn konkurrentene.

Ba om å få kjøre

I 2014 og 2015 tok han andreplassene, før han i 2016 kline til med sin andre VM-seier i karrieren nettopp her i Polen. Historikken er derfor på Mikkelsens side.

– Hvert løp er viktig år, men nå får jeg det ene løpet som jeg ba om å få kjøre. Så det blir ekstra viktig å levere bra, sier Andreas Mikkelsen til Parc Fermé, etter at torsdagens shakedown er gjennomført.

Der ble det en godkjent fjerdetid for Mikkelsen og kartleser Torstein Eriksen, men fortløpende forbedring av veien og ulike gummiblandinger hos førerne gir ikke nødvendigvis riktig bilde av hvordan løpet vil utvikle seg.

Andreas Mikkelsen ble nummer fire på torsdagens shakedown.

Føler seg mer hjemme

Men Mikkelsen understreker altså at han ba om å få kjøre dette løpet, og det skjer da på bekostning av Esapekka Lappi som absolutt også har historikk til å prestere på raske veier. På forhånd avtalen til Mikkelsen blitt satt til årets fire runder på asfalt, pluss ett joker løp. To av asfaltløpene er allerede gjennomført, og Mikkelsen var langt bak de beste der.

Nå får han sjansen på grus, hans foreløpige eneste sjanse denne sesongen på dette underlaget. I et løp med god historikk, med god startposisjon og med et bakteppe hvor resultatene har vært langt under det som forventes av en profesjonell fabrikkfører med så mye erfaring som Mikkelsen.

Ott Tänak lå an til å vinne Rally Polen, men tapte helt på tampen av løpet. Da var det Andreas Mikkelsen som kunne slippe jubelen løs for å ha vunnet den polske VM-runden. Hayden Paddon ble nummer tre.

– Det er veldig digg å komme på grus. Jeg føler meg mer komfortabel og mer hjemme. Jeg digger jo egentlig asfalt også, men da må man vite hver millimeter av bilen, og ha den helt i kroppen. Så har Polen alltid vært et ekstremt bra løp for oss, hvor vi har god historie. Spørsmålet er selvfølgelig om vi har hatt nok tid i bilen, utifra hvor realistisk jeg skal være. Jeg håper jeg våkner opp og at vi føler oss klare til å gasse maksimalt og ta alt av risiko, i stedet for at følelsen mangler første turen, sier 35-åringen.

Derfor trives han i Polen

– Du har god startposisjon, du ba om å få kjøre her og du har god historikk her. Alt ligger vel til rette for at du må prestere her?

– Vi må prøve på det! Gasse der det går og prøve å hente så mye tid som mulig på morgenen. Så det handler nå om hvor trygg jeg klarer å føle meg på morgenen. Om ikke, så må jeg nesten bare tvinge den fram, sier Mikkelsen.

Et annet raskt løp på kalenderen, Rally Finland, er et sted han ikke har trivdes like godt. Men det er likevel en annen karakter i Polen som gjør at han trives bedre der, selv om snitthastighetene er omtrent like høye.

– Ja, det handler både litt om underlaget og om profilene på etappene. Det går fort her, men underlaget er annerledes enn Finland. Det er løsere og ting ser skjer litt treigere, så man får litt bedre tid til å gjøre ting, sier Andreas.

Powered by Labrador CMS