Alt klaffet for Bernt - 20 år etter den legendariske seieren
«Alle» kjenner historien til Bernt Kollevolds Toyota Celica GT-4 ST205. Derfor var klasseseieren i Rally Finnskog ekstra spesiell.
Ikke bare var det en personlig lettelse for Kollevold å stige til topps igjen i klassen etter en trøblete fjorårssesong, for ikke å si en trøblete start på årets sesong med brutt løp på Sigdal.
For det er ikke bare å cruise inn til seier i den knalltøffe klassen for eldre firehjulsdrevne i NM om dagen. Rallyveteran Bernt Kollevold kunne derfor slippe et lettelsens sukk og juble over både god kjøring og at bilen holdt helt inn i Rally Finnskog.
– Et problemfritt løp for oss, men mye rattrust i Toyota-en. Jeg har i praksis ikke kjørt den siden Aurskog-Høland i fjor sommer, utenom én etappe på Rally Hedemarken og én etappe på Sigdalsrally. Begge disse løpene fikk jeg problemer, sier Kollevold til Parc Fermé.
LES OGSÅ: Stor helg på hjemmebane for brødrene Martin og Mats
BILDESERIE: Rally Finnskog gjennom kameralinsa
I helgens NM-runde slo han klasserival Kenneth Johnsrød med 17,3 sammenlagt etter åtte etapper. Men klasseseieren var ikke bare spesiell for Bernt personlig.
Bilen han kjører er akkurat den bilen Petter Solberg tok NM-gull med i 1998, altså for 20 år siden. Og da er det nettopp 20 år siden at Petter Solberg også tok denne smått legendariske seieren med oljekanna på taket etter at det da 23 år gamle stjerneskuddet fikk problemet med servostyringen på slutten av dagen i Rally Finnskog.
Derfor har både bilen og seieren skrevet seg godt inn i historiebøkene som ett av de mest minneverdige hendelsene i norsk rally gjennom tidene.
– Ja, det var ekstra deilig å vinne på Finnskogen. Jeg tenkte litt på dette med 20-årsjubileet, og at det hadde vært kult å gjenta det, innrømmer Kollevold.
LES OGSÅ: Ofrer gullkampen i NM for å hjelpe Mikkelsen i VM
Han har selv kjørt rally i snart fire hele tiår etter at han debuterte tidlig på 80-tallet. Dermed har han mange Rally Finnskog bak seg også, men dette er ikke et løp han alltid husker med glede.
– Det har vært mange nedturer på Finnskogen. I 2017 ble vi frakjørt, så det var greit, men de foregående årene har vi ledet klart, men tapt på turbo havari, blokkering og servostyring, så det var en stor lettelse at det holdt til mål denne gang. Dette betydde mye for lysten til å kjøre neste løp, sier han.