Spent Dennis Olsen etter endringer:
– Å stå på pallen igjen hadde vært veldig bra
Dennis Olsen er spent på hvordan endringer på bilen vil påvirke resultatene.
RACING: Denne helgen er det igjen klart for løp i Langdistanse-VM, og Dennis Olsen er som vanlig Norges representant. Denne gangen er det Austin og Circuit of the Americas som står for tur.
For en gangs skyld har faktisk Olsen hatt noen ukers pause fra racerbanen, og det har gjort godt.
– Det har vært bra med litt avbrekk. Jeg tok en tur til Mallorca og har tatt det rolig der, også har vi hatt litt møter for å evaluere alt som har vært så langt i sesongen, også setter man i gang igjen da, forteller Dennis Olsen til Parc Fermé.
Merker fremgang
Etter den imponerende pallplassen på Le Mans har ikke resultatene vært like oppløftende utover sommeren.
Likevel opplever Olsen at løpstempoet er bedre enn det resultatene viser, og at de stadig lærer mer om bilen.
– Følelsen er egentlig ganske grei. Selv om resultatet ikke ble noe spesielt på Nürburgring var tempoet veldig bra, det var tempo til å være topp fem, forteller Olsen som sammen med teamkameratene ikke kunne kjempe om en fremskutt plassering som følger av en påkjørsel.
Etter løpet på Nürburgring, som var en del av GT World Challenge, gjennomførte man også en vellykket test. Det er dog litt uvisst hvordan det vil slå ut i VM hvor det er en annen dekkleverandør å forholde seg til.
– Vi hadde en test der mandagen etter hvor vi testet litt større og radikale ting på bilen, og det virket å fungere. Så vi får se hvordan det blir på Goodyear, det er jo andre dekk i VM som kan utgjøre en forskjell. Jeg tror det kan bli interessant, men så er det jo litt endringer i BoP også nå så det er litt vanskelig å si.
Som alltid er «Balance of Performance» en avgjørende faktor i Langdistanse-VM, og selv om Fords GT3-bil nå er den letteste i feltet er man bekymret for at de har for lite motorkraft tilgjengelig.
– Vi har mistet en del motorkraft fra forrige løp mens de andre har beholdt det samme eller økt.
Ny teamkamerat - igjen
Sammenlignet med Interlagos møter VM-sirkuset igjen en annerledes bane på Circuit of the Americas i Austin.
– Vi tror det kan passe bedre enn Sao Paulo, forteller Olsen.
6-timersløpet i Sao Paulo endte med 13. plass og null poeng. Der hadde de også en ny bronsefører med på laget ved Christian Ried som gjorde et forhastet comeback. Ried er deleier i Proton-teamet og gjorde comeback for anledningen. Giorgio Roda som kjørte frem til og med Le Mans er ute av bildet.
– Han som skulle kjøre valgte å hoppe av etter Le Mans. Jeg tror det er litt budsjetter og sånn som gjør det. Det var ganske tett på Brasil og det var en grunn til at Christian Ried kjørte, fordi det var ingen andre som hadde mulighet.
Denne helgen er det også en ny fører å forholde seg til i Ben Keating. I likhet med Ried gjør også han comeback etter å ha lagt opp karrieren før årets sesong.
Og Keating er ingen hvem som helst i Langdistanse-VM. Amerikaneren har vunnet mesterskapet i GTE AM-klassen to ganger tidligere, senest i fjor.
– Det hadde vært lettere å beholdt samme hele veien selvfølgelig, men samtidig så er det en veldig erfaren fører som har vært veldig rask tidligere så det blir interessant å se hvordan han liker bilen og hvordan han takler det. Jeg tror det kan bli en positiv greie, så får vi bare se hvor fort han kommer inn i rytmen med en ny bil.
Ny teamkamerat, annerledes bane og balance of performance gjør at mye er usikkert, men Olsen er likevel optimistisk.
– Det er vanskelig å si hvor vi kommer til å ligge resultatmessig, men vi håper på at vi skal kunne ta et steg fremover og få en god helg igjen, sier Olsen.
– Å stå på pallen igjen hadde vært veldig bra. Bilen har fungert bra i USA, men der er BoP veldig annerledes så de har fryktelig mye motorkraft sammenlignet med konkurrentene, fortsetter han.
Få full oversikt over sendetider og direktelink til TV-sendingene i vår helgeplanlegger!