Det var ikke bare snøen som føyk i Nord-Sverige for Adrien Fourmaux. Også innmaten i lommeboka hans har fått bein å gå på etter en rask visitt innom F-ordet som FIA ikke er blitt spesielt glad i.

Bannet etter mål – fikk bot på 350.000 kroner

F-ordet kostet Hyundai-profilen dyrt etter den aller siste fartsetappen av Rally Sverige.

Publisert

RALLY: Formel 1-sporten har fått mye oppmerksomhet rundt seg etter at FIA, anført av president Mohamed Ben Sulayem, har satt enda mer restriktive linjer mot banning i media. Dette søkelyset fikk ekstra watt på seg under Singapore Grand Prix i fjor, der Max Verstappen brukte F-ordet under en offisielle pressekonferanse.

Adrien Fourmaux må bla opp 10.000 euro, over 115.000 norske kroner, for bruken av F-ordet på engelsk. Om han begår samme overtredelse en gang til de neste 12 månedene, så tredobles bota.

RALLY: Formel 1-sporten har fått mye oppmerksomhet rundt seg etter at FIA, anført av president Mohamed Ben Sulayem, har satt enda mer restriktive linjer mot banning i media. Dette søkelyset fikk ekstra watt på seg under Singapore Grand Prix i fjor, der Max Verstappen brukte F-ordet under en offisielle pressekonferanse.

Under Mexico Grand Prix forsnakket Charles Leclerc seg, og tok seg selv i det etterpå, men fikk en bot på 10.000 euro for det likevel.

Men FIAs retningslinjer gjelder ikke Formel 1-spesifikt. Det gjelder all annen motorsport, primært i internasjonalt format, og således er Rally-VM sidestilt med Formel 1. Og nå går dette utover Hyundai-fører Adrien Fourmaux.

Under intervjuet etter SS18, Power Stage, sa Fourmaux følgende til reporter Molly Pettit.

– We fucked up yesterday, sa Fourmaux og viste til lørdagens tidstap og etterhvert avkjøring.

TV-produksjonen var raskt frampå med å beklage for språkbruken, noe som ikke er et uvanlig scenario etter direkteintervjuene som ikke blir sensurerte. Men FIAs tær er blitt ømmere på denne fronten, og nå er det nulltoleranse.

10.000 + 20.000 euro

Fourmaux fikk i praksis en enda kraftigere belønning enn Leclerc i fjor, ettersom FIA har presisert et enda strengere regelverk for banning i år. Franskmannen har fått en totalbot på 30.000 euro, det vil si nærmere 350.000 kroner i bot. 10.000 av dem er ubetinget og må betales av Fourmaux selv, mens 20.000 euro er betinget for de neste 12 månedene så lenge han ikke bryter avsnitt 12.2.1, bokstav I, i FIAs internasjonale sportsregelverk en gang til.

Til juryen forklarer Fourmaux selv at han oppfattet dette som en uformell og beskrivende måte å beskrive nedturen fra lørdag på, men beklaget likefullt og understreket at ha nikke hadde som intensjon å fornærme eller krenke noen av å bruke dette ordet.

Dommerne er derimot av en helt annen oppfatning. Oversatt fra jurydokumentet heter det blant annet:

«Juryen og FIA anerkjenner at de aktuelle ordene dessverre har blitt vanlige uttrykk i dagligtalen. Det er imidlertid viktig å understreke at dette ikke reduserer det faktum at slik språkbruk anses som støtende og er upassende i offentlig diskurs, inkludert direktesendte TV-sendinger. Offentlige plattformer er ikke kun ment for et publikum som er kjent med slike uttrykk, men når også ut til ulike kulturer og individer som kan finne ordene støtende. Motorsport er en global sport som engasjerer mennesker på tvers av aldersgrupper og kulturell bakgrunn, og enkelte kan misforstå eller ta anstøt av slike uttrykk. Med dette som bakgrunn er FIA fortsatt forpliktet til å sikre at upassende språkbruk ikke forekommer i offentlige fora, inkludert visuelle og lydlige medier, pressekonferanser og sosiale medier.»

Formildende omstendigheter

I vurderingsgrunnlaget for straffen presiserer FIA at argumentene foreligger i at det er første gang Fourmaux gjør et slik regelbrudd, at engelsk ikke er hans morsmål, samt en erkjennelse at det var feil å ordlegge seg på en slik måte, og at kommentaren også var av selvkritisk art og ikke rettet mot noen andre.

De anser dette derfor som «formildende» i den tolkning av at det er mulig å få enda større straffer for banning på direktesendt TV.

Helt til slutt i juryavgjørelsen skriver de følgende:

«Juryen ønsker å minne alle førere og team (på tvers av de ulike disiplinene under FIA) om viktigheten av å opprettholde profesjonalitet i offentlig kommunikasjon – med respekt for alle kulturer og overbevisninger. Å bevare motorsportens integritet og standarder er et felles ansvar, og førere forventes å utvise aktsomhet i sin opptreden for å sikre et respektfullt og sportslig miljø.»

 

Powered by Labrador CMS