Driftet i kjent Formel 1-sving – slik reagerer Oliver på straffen fra FIA

Han angrer ikke isolert sett, men Oliver Solberg innrømmer at han burde tenkt seg bedre om da han lot seg fyre opp av publikum langs den aller siste transportetappen. 

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Videoene har gått sin seiersgang over Oliver Solberg som lar seg begeistre av publikum som står omkranset den kjente Fairmont-svingen i Monacos gater, ett av de mest kjente enkeltsvingene på Formel 1-kalenderen. I forbindelse med målgangen av Rally Monte-Carlo skulle 23-åringen frakte bilen fra målgang i Casino-kvartalet og ned til parc fermé som endestasjon av løpet.

RALLY: Videoene har gått sin seiersgang over Oliver Solberg som lar seg begeistre av publikum som står omkranset den kjente Fairmont-svingen i Monacos gater, ett av de mest kjente enkeltsvingene på Formel 1-kalenderen. I forbindelse med målgangen av Rally Monte-Carlo skulle 23-åringen frakte bilen fra målgang i Casino-kvartalet og ned til parc fermé som endestasjon av løpet.

Den siste transportetappen ble kjørt gjennom deler av den kjente gatebanen fra Formel 1. Norsk-svensken ankom den krappe og velrenommerte venstresvingen, ruset opp motoren da han ble heiet fram av publikum og la bredsiden til i en tilsynelatende komfortabel sladd rundt den aller krappeste svingen som fins i Formel 1.

Men selv med stjerne i boka hos den jublende fansen, både til stede og i kommentarfeltene på nett etterpå, så ble alt annet enn stjerner i margen i FIAs bøker. I stedet ble han belønnet med fem minutters tidsstraff for det FIA beskriver som oppvisningskjøring på transportetappe. Det er strengt forbudt og blir slått hardt ned på.

– Ah, ja det får gå. Det var kanskje ikke det smarteste jeg har gjort. Det var litt dumt i å gjøre det i trafikk. Det stod 50 stykker der med kamera, og gira deg opp. Og det er den mest kjente svingen i Formel 1. Da blir man litt gira. Og det ble nok problemet mitt, og det er sånt jeg må tenke mer på, sier Oliver Solberg til Parc Fermé.

Oliver Solberg hadde utenom et par feiltrinn et ganske solid Rally Monte-Carlo å se tilbake på, og mye tyder på at norsk-svensken blir enda farligere i WRC 2 denne sesongen.

Trodde han skulle få bot

Han understreker at handlingen i seg selv ikke er noe han angrer på, men er bevisst på at sånt blir straffet. Like fullt finnes det videoer av flere konkurrenter som gjorde akkurat det samme som Oliver - men det foreligger foreløpig ingen flere straffer fra FIAs dommere under sesongstarten med fyrstedømmet som vertsnasjon.

– Klart - det er litt kjedelig når seks andre gjorde det samme i på sladd i den hårnålsvingen, og noen var kanskje litt farligere enn meg også. Så de vil nok sette et eksempel på meg, selv om flere gjorde det. Men jeg må nok tenke mer over at det er jeg som blir filmet der. Sånn er det, forteller Solberg.

– Du forstår og aksepterer at du får straff?

– Jada. Jeg trodde kanskje det skulle bli en bot da det handlet om trafikken, og ikke tidstillegg ettersom ikke hadde noe med en fartsprøve å gjøre. Men FIA forundrer meg ikke lenger, så jeg gidder ikke tenke noe på det. Det blir som det blir.

Fikk mildere straff i Portugal

Han husker godt tilbake til Rally Portugal i 2023. Rett etter mål på en publikumsprøven Lousada tok han noen ekstra piruetter til ære for publikum. Her ble han belønnet med ett minutts tidsstraff, innunder samme paragraf som han nå fikk fem minutter for.

– Egentlig skulle jeg hatt fem minutter der nede også. Det er det som blir vanskelig med slike avgjørelser. Gi meg enten fem minutter, eller ingenting.

Uansett var Rally Monte-Carlo totalt sett en positiv opplevelse, selv om han ødela for seg selv allerede på åpningsetappen. Med feilberegning av dekktemperaturen seilet han inn i en fjellvegg og slo i stykker bakhjulet, med et tidstap på nærmere fem minutter.

Feilberegent dekktemperatur

Oliver Solberg i aksjon under Rally Monte-Carlo.

Siden var han klart raskest i Rally2-kategorien, og kjørte med solid og overbevisende tempo. Flere av etappetidene blandet seg også inn blant toppklassebilene.

Heldigvis for Oliver, både med førerfeilen på SS1 og straffen etter løpet, så var ikke Rally Monte-Carlo tellende for ham i WRC 2-sammendraget. Han starter det første av sine syv tellende løp på hjemmebane i Sverige i februar.

– Jeg skylder ikke på at det er nye dekk, jeg bare trodde at supersoft ikke trengte så mye oppvarming. Men vi stod også lenge stille på start. Så det var en feil av meg. Det skal liksom alltid være én liten ting hver gang i Monte Carlo. Hvert år. Jeg syns jeg alltid har kjørt bra, selv om det er én liten ting hvert år. Vet ikke hvorfor men det blir tydeligvis sånn, sier Solberg som nå kjørte rallyklassikeren for sjette gang.

Han trives veldig godt i sin nye Toyota, som han byttet til fra Skoda før sesongen.

– Det har alltid vært nye bil og slik i Monte-Carlo, vet du. Men hvor ofte skal man dra den? Bilen har et enormt potensiale. Det gjenstår fortsatt litt, men vi har fått testet veldig mye og er veldig fornøyd med slik vi har fått bilen, sier Solberg, som da falt fra sjette- til åttendeplass som følge av tidsstraffen etter løpet.

Powered by Labrador CMS