Ford utvider programmet:
Dennis Olsen krysser fingrene for comeback i DTM
Neste sesong kan det bli en retur til DTM for Dennis Olsen. Eller blir det kanskje et amerikansk eventyr?
RACING: Mens Dennis Olsen brukte helgen på Oslo Motor Show sammen med Ford kom nyheten om at fabrikken neste sesong utvider horisonten for sitt GT3-program.
I år har Fords Mustang GT3-bil med Dennis Olsen i førersetet vært å se i Langdistande-VM og GT World Challenge, i tillegg til at de har deltatt i det amerikanske IMSA-mesterskapet.
Neste sesong utvides programmet til å også inkludere DTM, Nürburgring Langstrecken Serie og følgelig 24-timersløpet på Nürburgring.
– Jeg tenker det er veldig bra at Ford kommer mer inn i Europa også. Ja vi har kjørt GT World Challenge, men å også komme inn i DTM og på Nürburgring er fint, forteller Dennis Olsen til Parc Fermé.
Vil droppe VM
Nordmannen har tro på at Fords Mustang GT3 kan passe bra i de nye mesterskapene, og da spesielt på Nürburgring.
– Jeg tenker at bilen kan være en veldig sterk pakke spesielt til Nürburgring. Vi har bra med motorkraft og en lang akselavstand som har sett ut til å fungere bra på andre biler tidligere, så jeg tror det kan komme til å bli veldig bra. Også er det selvfølgelig spennende med DTM da som er et kult mesterskap med veldig høyt nivå, slår han fast.
Det er ikke kjent hvilke mesterskap Olsen selv skal kjøre neste sesong, men han har god erfaring både fra DTM og på Nürburgring. Tidligere i år kjørte han 24-timersløpet på Nürburgring for Porsche med formålet å bringe med seg mer kunnskap til Fords prosjekt.
Selv håper han på å kjøre enten IMSA eller DTM.
– Jeg håper å enten kjøre IMSA eller DTM neste år, men enn så lenge er ingenting bekreftet så vi får se hvordan det blir. Det er noen møter nå i ukene fremover. Enn så lenge vet jeg ingenting selv, men det hadde absolutt vært kult å kjøre DTM.
– Og da har du mer lyst til å kjøre IMSA eller DTM enn Langdistanse-VM?
– Ja. I IMSA sammenlignet med WEC, siden det er langdistanse begge to, er det mer spenning i løpene med mye mer strategi. Det skjer litt mer i løpene, man kan gamble litt mer og det gjør løpet litt mer interessant. I WEC er det ofte litt roligere løp med litt mindre action, sier Olsen.
Tar nye steg
Det er også mulig å kombinere DTM med langdistanse-cupen i IMSA, men foreløpig vet Olsen selv ingenting om hvordan hans kabal vil bli neste sesong.
– Jeg har sjekka kalenderen. Det er en krasj med Viriginia og et annet løp i DTM så hele kalenderen går ikke opp, men kanskje kan IMSA langdistanse og DTM være mulig. Men jeg vet ikke enda. Jeg tipper at om det blir DTM vil det være ganske naturlig å også kjøre på Nürburgring, så jeg vil tro at om det blir det ene eller andre så holder man seg på det kontinentet.
Om det skulle ende med den europeiske varianten ser Olsen positivt på et comeback i DTM, som også markerer Fords comeback i mesterskapet.
– Det blir veldig moro uansett hva det blir, men det hadde vært kult med Fords comeback i DTM. De har jo vært der tidligere, så det hadde vært kult å være tilbake der.
Årets sesong avsluttes med det siste VM-løpet i Bahrain kommende helg. Etter et år som Ford-fører er Olsen godt fornøyd. Resultatmessig er tredjeplassen på Le Mans langt bedre enn i de resterende løpene, men det jobbes stadig for å ta nye steg med bilen.
– Det har egentlig vært veldig ålreit. Vi har forbedret oss en god del, også er det enkelte ting vi ikke har klart å ta et steg frem på. Men noe av grunnen til det er homologering og at vi er nødt til å endre ting på bilen som vi ikke kan endre fritt, så vi er nødt til å være sikre på at det er riktig retning å gå. Så det må testes skikkelig, og det er nok noe som kommer til å skje gjennom vinteren nå.