1000 karbonnøytrale hestekrefter – og omtrent halvparten av effekten blir elektrisk
Selv om Formel 1-bilen stadig blir mer og mer elektrisk, så er det nå bestemt hvordan sporten vil være med på å utvikle et helt nytt, flytende drivstoff som ikke produseres fra fossile energikilder.
FORMEL 1: I flere år har Formel 1 gått svært offensivt ut i sin plan og kamp mot utslipp av klimagasser, hvor det ultimate målet er at Formel 1-sporten fra og med 2030 er såkalt karbonnøytralt, som betyr at man ikke bidrar med noen form for avgasser tilknyttet fossilt, ikke-fornybart energi.
På veien dit må blant annet et 12 år gammelt motorregelverk forandres, og tirsdag ble det klart i hvilken retning Formel 1-sporten er på vei med motorenhetene i bilene.
Fossilfritt flytende drivstoff og fjerning av MGU-H (enheten som høster energi fra turbo og eksos, journ.anm.) har lenge vært pekt på blant de sentrale delene av det nye motorregelverket, og bekreftes naturlig nok når FIA presenterer hvordan de nye motorene skal ta form fra og med 2026.
– Introduksjonen av avansert motorteknologi, sammen med syntetisk, bærekraftig drivstoff, er i tråd med vårt mål om å bidra til nye fordeler for bileiere og nå vår målsetning om å være karbonnøytrale innen 2030. Formel 1-sporten opplever for tiden en enorm vekst, og vi er sikre på at disse reglene vil bygge videre på spenningen som 2022-endringene har gjort, sier FIA-president Mohamed Ben Sulayem.
Samtidig kommer utviklingen av ny motor oppå ytterligere tiltak for kostnadsreduksjoner i sporten, så det er liten tvil om at teamene vil få en interessant og spennende balansegang på budsjettrommene sine framover. Samtidig skapes det også en viss romslighet ved at dette nå varsles 3,5 år i forveien.
Beholder grunnreglene fra 2014
Som et eksempel, så får teamene per i dag bruke 300 timer i testbenken med forbrennignsmotoren og 200 timer med den elektriske enheten. Fra 2023 til 2025 vil teamene få mulighet til å bruke totalt 5400 timer til forbrenningsenheten og 3400 timer til den elektriske enheten som følge av at det skal utvikles ny motor.
Dog er det mest interessante her hvordan de nye motorene skal fungere. For å ta forbrenningsmotoren først, så fortsetter de slik de har gjort siden 2014 med en 1,6-liters V6-motor som får pustehjelp av en turbo. Drivstoffstrømmen skal kontrolleres gjennom energimengde framfor tetthet eller volum, men denne delen skal altså utgjøre 400 kilowatt i effekt, noe som tilsvarer 536 hestekrefter.
Forbrenningsmotoren deles inn i to deler, en øvre halvdel og en nedre halvdel. Den øvre halvdelen vil bestå av deler som FIA vil standardisere til en viss grad, som primært vil bestå av det vi kjenner godt fra før som motorblokk, veivaksling, råder, stempler og så videre.
Den nedre halvdelen vil bli der mest utvikling vil ligge. Selv om enkelte deler vil standardiseres, så vil øvre halvdel bestå av deler som påvirker drivstoffstrømmen, hvor teamene også vil få større frihet til å utvikle et nytt forbrenningssystem for det nye drivstoffet.
470 elektriske hestekrefter
For dette drivstoffet skal nå altså være 100 prosent karbonnøytralt. Drivstoffet de bruker per i dag har kun 10 prosent biologisk materiale, i form av etanol, mens det altså blir 100 prosent biologisk materiale i drivstoffet fra og med 2026. Det betyr at det ikke skal være ett gram stoff fra fossile energikilder i drivstoffet. I stedet skal drivstoffet kun bestå av ikke-matbasert biomateriale, reell offentlig avfall eller fra bærekraftig karbonfangst.
– Drivstoffreglene vil oppfordre til at enhver bærekraftig produksjonsmetode følges uten at dette påvirker ytelsen på banen, slik at drivstoffprodusentene kan bruke Formel 1 som et steg i sin egen vei i retning den globale og kommersielle oppskaleringen av bærekraftig teknologi, heter det i FIAs skriv vedrørende den nye drivstofftypen.
Men ved siden av det flytende drivstoffet, så skal den elektriske teknologien forsterkes ytterligere. Med 350 kilowatt (470 hestekrefter) elektrisk kraft vil effekten av bilen ha tilnærmet halvparten av effekten fra den elektriske motorenheten. Totalt snakker vi altså rett over 1000 hestekrefter.
FIAs formål er at dette forsterker den veirelevante teknologen ytterligere, og battericellene vil kunne utvikles kontinuerlig - men på grunn av kostnadskontroll vil ikke denne utviklingen ha noen form for eksklusivitet.